گردشگری در طبیعت ناژوان

خروج سبز آشنای مسافران از دیار هنرمندان و داشتن فضای روح بخش آثار تاریخی و کمربند سبز اطراف رودخانه زاینده رود که روشنی بخش غرور سال‌های گذشته و فروزش بی قید و شرط فرهنگ و ثمره وجودی نیاکان است فوج عظیم این فرزندان شهر پُر ارزش را در بطن خود پُر خروش می گرداند. یافتن این عشق نهفته در دل شهروندان اصفهانی که تماس و رویارویی فرهنگ و نقش قلم شعور اجتماعی آنها در وجود هستی بخش یگانگی مصدر عالمانه جهانی یعنی خداوندگار هویدا است نگرش امید بخش مردم این خطه می باشد آری مردمی که همواره خود را هیچ گاه جدای از فرزانگی معبود خود نمی‌دانند و نقش آفرینی این عظمت را مماس با حرکت در جهت او می دانند.

در این بین نداشتن آب زاینده رود غصه ای بی مهابا در وجود شهر و شهروندان بوده و بر جریان این مایه حیات همواره دعا و نیایش می نمایند.

امکانات و فضای سبز

ناژوان منطقه ای سبز و دلربا در غرب شهر اصفهان است که میراثی زیبا از طبیعت به جا مانده حواشی زاینده رود بوده که با تلاش شهرداری اصفهان در این شرایط خشکسالی همواره پابرجا می باشد و در آن فضا سازی پارک جنگلی و مکان‌های گردشگری و سرگرم کننده و دیدنی مهیا  گردیده است. در قیاس با سایر مکان‌های سبز شهر پارک، ناژوان به جهت وجود درختان زیاد و داشتن محیطی جنگلی در بین اهالی شهر منظره‌ای دیگر داشته و برای گذران اوقات فراغت و گرفتن انرژی تازه برای روزهای آتی بسیار مناسب می‌باشد. در پارک ناژوان در طول سال می توان وضعیت چهار فصل را به خوبی حس کرد و با گذران وقت در این مکان به اطلاعات عمومی خود به جهت بازدید از مراکز تفریحی اضافه نمود حس لطافت و زیبا پرستی انسان در دیدن مخلوقات و آفریده های خداوند در پارک جنگلی ناژوان دو چندان می گردد بطوریکه کرنشگری خداپرستان را در اوج معرفت به خوبی می توان دید، همیشه زیبا و همواره سبز و دلربا برای بازدید کنندگان می باشد.

باغ پرندگان

این محیط طبیعی و زیبا که حاصل تلاش پرسنل کوشا و عاشق آن است طی 22 سال گذشته همواره مورد تماشای بازدید کنندگان داخل و خارج کشور بوده و فرصتی خاص برای برقراری ارتباط افراد با پرندگان را می دهد در این محیط علاوه بر اینکه انواع پرندگان زیبا را می توان دید از سوژه های مختلف دیدنی و طبیعی می توان لذت برد، بطوریکه برای پرندگان آبچر، جنگلی و صخره زی محیط مورد نیازشان ایجاد گردیده است، به عنوان مثال انواع قرقاول، توکان‌ها و شترمرغان استرالیایی و آفریقایی در محیط های متفاوتی مطابق به شرایط محیطی شان زیست می کنند همچنین در صورت نیاز به مطالب علمی می توان از تابلوهای مربوطه و یا از کارشناسان مجرب آن کمک گرفت.

باغ خزندگان

این مکان دارای انواع مارها و سایر جانوران مهلک چون عقرب ها ، رتیل و تمساح می باشد که در این فضا با فراهم نمودن شرایط محیطی خاص جانور اعم از دما و رطوبت، نور و جایگاه امکان زندگی را برای آنها آماده نموده و با توضیحات کامل تابلوهای علمی وضعیت عمومی آنها اطلاع رسانی گردیده است، همچنین حضور فرد ماهر و با تجربه برای افرادی که توضیحات بیشتری از جانوران را نیاز دارند شرایط داشتن اطلاعات تخصصی را فراهم می نماید انواع مارهای سمی و غیر سمی که در محیط طبیعی و فضای اکوسیستم های مختلف کشور وجود دارند را در این مکان می توان بازدید نمود.

باغ موزه پروانه ها

این مکان که در مجاورت با باغ خزندگان ایجاد گردیده، کلکسیونی از انواع پروانه ها بصورت اطاله شده را در معرض دید بازدید کنندگان قرار می دهد این مجموعه دارای هفت خانواده از پروانه ها می باشد و دیدن از آن را برای عموم بازدید کنندگان فرصتی از نمایش قدرت خلقت آفریدگار می دانم.

مجموعه صدف‌ها

با دیدن این مجموعه از دیدنی‌های شگرف، تنها چشمه‌ای از دریای بیکران نرمتنان حاوی صدف را می توان ملاحظه نمود بطوریکه وجود این جانوران نمایشی از عظمت بی انتهای خداوندی است و پدیده‌های کلسیمی شدن این صدف‌ها با همنگری و تاثیرات آب و هوایی منطقه تشکیل آنها، نمایانگر وجود اکوسیستمی عظیم در دریا و محیط های آبی است، در این مجموعه قسمتی از زیبایی بی نظیر اعماق دریاها به تصویر کشیده شده است.

آکواریوم ماهی‌ها

آکواریوم ماهی‌ها در مجاورت باغ خزندگان احداث گردیده که با ایجاد محیط آبی متنوع و دیدنی، نمایش اعماق دریاها را در ابعاد کوچکتر فراهم کرده است، در این مجموعه انواع ماهی‌های دریایی و زیبا را در مکان‌های جداگانه‌ای نگهداری کرده و با مراقبت، بهداشت و تغذیه روزانه آنها امکان زیست پذیری آنها فراهم آمده است، نوع ماهی‌ها به همراه اطلاعات مورد نیاز بازدید کنندگان نیز بر روی تابلوها اطلاع رسانی شده است، همچنین در صورت نیاز امکان تهیه عکس و خرید اقلام مرتبط با این مجموعه فراهم است.

باغ رویش

یکی از ایده‌های شهرداری تهیه مکانی جذاب و خلاقانه برای زوج‌های جوان است که بتوانند خاطره‌ای خوش و ماندگار برای خود بجا بگذارند بطوریکه در این مکان با کاشت یک اصله درخت به عنوان یادگاری، خود را در ایجاد فضایی سرسبز و مفید برای هوای سالم و تمیز شریک می‌کنند.

منطقه ناژوان را می توان پس از آثار تاریخی و باستانی جهت سرگرمی، لذت و افزودن به اطلاعات علمی خود مکانی مناسب دانست که در مجموع پس از بررسی های بعمل آمده از طرف شهرداری با احداث مجموعه‌های دیدنی می‌توان آن را نمونه‌ای خاص برای بازدید کنندگان داخل و خارج در نظر گرفت.