جاذبه‌های طبیعی سرزمین چهار فصل، استان کهگیلویه و بویراحمد

ایران کوچک، همچنان بکر و دست نخورده

در دنیا کمتر سرزمینی را می توان یافت که از منظر فرهنگ بومی، جاذبه های طبیعی و تنوع آب و هوایی به پای کشورمان ایران برسد، در ایران کمتر سرزمینی وجود دارد که این همه زیبایی را یکجا داشته باشد به راستی که استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان ایران کوچک نامید.

استان کهگیلویه و بویر احمد مجموعه ای ارزشمند از زیبایی های تاریخی و طبیعی است که از دامنه های کوه های زاگرس تا جلگه های حاصلخیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است طبیعت این استان به دلیل ناشناخته بودن در بین مردم، هنوز به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند این استان به سرزمین چهار فصل شهرت گرفته و سرزمینی مملو از دریاچه های زیبا و آب های روان، قله های سر به فلک کشیده و دشت هایی فراخ می باشد.

آبشار یاسوج  

در شمال شرق شهر یاسوج، باغ هایی بسیار زیبا و خرم وجود دارند که اگر از آن ها عبور کنید به تنگه ای به نام تنگه یاسوج با درختان کهنسال چنار خواهید رسید در انتهای این تنگه آبشاری خروشان قرار گرفته است آب آبشار یاسوج از ذوب شدن برف کوه های بالا دست آن سرازیر می شود و در تمام طول سال جاری است.

از آب این آبشار برای آبیاری باغ های پائین دست آن استفاده می شود همچنین آب شرب بخش نسبتا بزرگی از شهر یاسوج هم از این آبشار تهیه می شود پارک جنگلی آبشار به دلیل قرارگیری در منطقه ای مرتفع و بسیار سرسبز، آب و هوایی بسیار دلچسب و خنک دارد که در فصول گرم سال پذیرای بسیاری از گردشگران می باشد.

آبشار تنگ تامرادی

در میانه راه یاسوج به سپیدار، کمی که تنگ تامرادی را پائین بروید، صدای خروشان آب نوید یک آبشار زیبا و محیطی بکر را به شما می دهد در گذشته ای نه چندان دور دسترسی به روستای تامرادی و این منطقه با دشواری های زیادی همراه بود شاید به همین دلیل است که اینجا هنوز هم یکی از بکر ترین مناطق کهگیلویه و بویر احمد است البته امروزه با جاده کشی های نسبتا مناسب در این منطقه دسترسی به آن راحت تر شده است.

این آبشار که در محیطی بسیار زیبا قرار گرفته است، ۱۵ متر ارتفاع دارد و البته تنها آبشار موجود در تنگ تامردای هم نیست در کنار این آبشار، آبشار های ریز و درشت دیگری هم وجود دارند که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده اند این آبشار از شهر یاسوج ۴۵ کیلومتر فاصله دارد این آبشار علاوه بر زیبایی های بسیار، دارای تاریخ و سرگذشتی کهن و شنیدنی‌ است.

آبشار کمردوغ

آبشار کمردوغ استان کهگیلویه و بویر احمد، همانند سایر آبشارهای این استان خروشان نیست و  قطرات آب آن با لطافتی خاص به زمین می ریزند مسیر رسیدن به این آبشار پله ای بسیار زیبا از میان تنگه ای زیبا عبور می کند که صخره های سر به فلک کشیده آن چشم هر بیننده ای را مبهوت خود خواهد ساخت هر ساله تعدادی از علاقه مندان به ورزش صخره نوردی با لوازم و تجهیزات خود به این منطقه سفر می کنند.

این آبشار در ۸۰ کیلومتری شهر دهدشت و در روستای کمردوغ قرار دارد و  فاصله آن از شهر یاسوج ۳۰۰ کیلومتر می باشد.