ثبت ملی فیروزآباد استان فارس به‌عنوان شهر ملی دست بافته‌های عشایری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ملی شهرستان فیروزآباد به‌عنوان شهر دست بافته‌های عشایری فارس، خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مصیب امیری اظهار کرد: شهرستان فیروزآباد کانون اصلی تجمع اقوام عشایر استان است و پوشش سنتی، محلی و عشایری شهروندان دیدنی است. هرچند در دیگر نقاط استان فارس نیز دست‌بافته‌های باکیفیت و مناسبی تولید می‌شود اما طرح‌های فیروزآباد زبانزد است به‌گونه‌ای که تفاوت آن با دیگر نقاط محسوس است.

او ادامه داد: این دست بافته‌ها با داشتن مشخصه‌های بسیار خاص نظیر ظرافت، خودکفایی در تولید و رنگرزی گیاهی و همچنین نقش‌های فولکلور و محلی شهرتی جهانی دارند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: تعدد مراکز فروش و مواد اولیه و دست‌بافته‌های عشایری نظیر فرش، گلیم، چنته، خوابگاه ،خورجین و همچنین فراوانی بافندگان و تولیدکنندگان سبب برنامه‌ریزی اداره کل در راستای ثبت شهر ملی دست‌بافته‌های عشایری در سال ۹۸ شد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم استان فارس در سه حوزه میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های خوبی در این راستا صورت گرفته است و توجه ویژه به آموزش، ترویج، تولید و بازاریابی صنایع‌دستی شده است و باید تلاش بیشتری باهم افزایی و همکاری بین بخشی با سایر ادارات دولتی و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی صورت پذیرد.

او افزود: وجود هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران ماهر در بخش صنایع‌دستی در استان فارس فرصت مغتنمی است که در ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت شود.

 

مصیب امیری گفت: صنایع‌دستی با سرمایه اندک و ابزار ساده موجب درآمدزایی، رونق اقتصادی، کمک به اقتصاد خانوار و توسعه گردشگری خواهد شد و جذب گردشگران بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در سال‌های گذشته ثبت انواع تکنیک‌های بافت عشایر قشقایی نظیر چرخ بافی، جاجیم‌بافی، شیشه درمه بافی، سیاه‌چادر در فهرست میراث ناملموس ملی، توسط اداره کل انجام‌شده و این روند ثبت ادامه دارد.

شیراز شهر جهانی صنایع دستی و آباده شهر جهانی منبت

امیری اظهار کرد: ثبت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت، افقی نو را در برابر ما گشوده است که با تلاش بیشتر و تدوین برنامه‌های کارآمد بتوان بهره‌وری بهتری از این هنر فاخر و صنعت بومی حاصل شود.»

امیری ادامه داد: لوح ثبت ملی فیروزآباد به‌عنوان شهر ملی دست‌بافت‌های داری (عشایری) به استاندار فارس اعطاء شد و ابلاغ دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی به شهردار شیراز و دبیر شهر جهانی منبت به فرماندار آباده اعطا ء شد.