145 میلیارد ریال پروژه برای ساماندهی و زیباسازی مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان/ ایجاد مسیر یک کیلومتری گردشگری «بهشت» در مجموعه تخت فولاد

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: مسیر یک کیلومتری گردشگری «بهشت» در مجموعه تخت فولاد بهره برداری می شود که در این مسیر 5 تکیه قرار دارد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سید علی معرک نژاد اظهار کرد: در مجموعه تخت فولاد براساس طرح جامع راهبردی و پروژه ای که در زمینه نرم افزاری اجرا کردیم دو دسته طرح در این مجموعه اعم از فرهنگی و عمرانی – خدماتی در دست اجراست.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیتی که مجموعه تخت فولاد از نظر فرهنگی، مذهبی و گردشگری دارد و یکی از قبرستان های شناخته شده تشیع در جهان است، تمامی اقدامات بر اساس طرح جامع راهبردی مجموعه تخت فولاد انجام می شود. از این رو آنچه به عنوان یک سیاست برای ما در مجموعه تعریف و تبیین شده این است که وقتی یک تکیه مورد مرمت قرار می گیرد، بتوان در آینده بهره برداری فرهنگی از آن داشت.

پیش بینی چهار مسیر گردشگری در مجموعه تخت فولاد

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان افزود: چهار مسیر گردشگری در مجموعه تخت فولاد در نظر گرفته شده است که اجرای یکی از این مسیرها را از سال گذشته تاکنون در دستور کار قرار دادیم و ساماندهی، مرمت و نگهداری فضاها و برنامه های فرهنگی در این مسیر اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه این مسیر به نام «مسیر بهشت» نامگذاری شده که طول آن یک هزار و 100 متر است و 5 سکوی تخت فولاد را دربر می گیرد، گفت: مسیر دارای نقطه آغاز و پایان است اما در قسمتی از آن فضای منقطعی وجود داشت که به همین علت احداث گذر گردشگری بابارکن الدین با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد تومان برای اتصال و ایجاد مسیر گردشگری بهشت جزو پروژه ها قرار گرفت.

معرک نژاد تصریح کرد: گذر گردشگری بابارکن الدین سه هزار و 700 مترمربع سنگ فرش و دو هزار و 200 مترمربع پیاده راه به مجموعه «بهشت» اضافه کرد.

اقدام ویژه برای نورپردازی تکایا

وی با اشاره به اجرای نورپردازی تکایا در تخت فولاد، اظهار کرد: همه تکایایی که ظرفیت نورپردازی دارند، شناسایی شده و هر سال نورپردازی بخشی از آنها در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان افزود: از سال گذشته تاکنون نورپردازی 12 تکیه شامل بانوامین، خادم الشریعه، خوانساری تا آرامگاه هایی همچون آرامگاه حاج آقا رحیم ارباب و … با بودجه حدود 500 میلیون تومان به پایان رسیده و در مرحله بهره برداری است.

وی ادامه داد: مرمت و ساماندهی تکایا جزو اقدامات مستمر و همیشگی تخت فولاد است که در سال گذشته و با تمرکز بر مسیر گردشگری بهشت، هفت سکو را در دستور کار قرار دادیم که تکیه های بابارکن الدین، کازرونی، سیدالعراقین، خاتون آبادی و میرفندرسکی که در مسیر گردشگری بود، مرمت شد؛ همچنین در این مسیر دو آرامگاه عطا الملک دهش، بنیانگذار صنعت برق اصفهان هم با تکمیل گنبد در دستور کار بود و مرمت آرامگاه مرشد عباس بن حسین زریری اصفهانی که از سخنوران و شاهنامه خوانان بود نیز انجام شد.

معرک نژاد بودجه این پروژه را دو میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: ایجاد موزه های روباز و سرپوشیده در مسیرهای گردشگری نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو پروژه در قالب برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاحیه» در مجموعه تخت فولاد اظهار کرد: از گذشته زمین ورزشی روباز در این مجموعه وجود داشت که مردم محل درخواست ساماندهی این زمین را داشتند تا تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان از این زمین استفاده کنند اما از نظر زیرساختی در شرایط خوبی نبود که اکنون با بودجه 4 میلیارد و 400 میلیون تومان تجهیز و ساماندهی آن آغاز می شود.

احداث گذر مشاهیر و اولین موزه روباز تخت فولاد

مدیر مجموعه فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اصفهان با اشاره به احداث گذر مشاهیر، گفت: گذر مشاهیر اولین موزه روباز تخت فولاد است که عملیات اجرایی آن در مسیر گردشگری «بهشت» آغاز می شود.

وی افزود: پروژه های عمرانی – خدماتی دیگر مانند ساماندهی و تجهیز مبلمان شهری مجموعه نیز در حال اجراست. مجموعه تخت فولاد به علت بافت پیوسته و بزرگ نیاز به سطل زباله و تابلوهای راهنمایی دارد که این پروژه با همکاری سازمان زیباسازی آغاز شده و با بودجه سه میلیارد ریال در حال انجام است.

معرک نژاد ادامه داد: دیواره سازی اطراف تخت فولاد نیز با 60 درصد پیشرفت با اعتبار یک میلیارد و 300 میلیون تومان در حال اجراست.

وی پروژه ساماندهی محوطه شمالی سالن گلستان شهدا و سالن شمع با بودجه دو میلیارد و 500 میلیون تومان با 65 درصد پیشرفت را از دیگر طرح های در دست اجرای مجموعه دانست و گفت: ساماندهی و شاخص سازی قبور مشاهیر در مسیر گردشگری با اجرای ساماندهی سنگ قبور و ایجاد بارکدهای QR جزو فعالیت های جاری و در مسیر گردشگری تکایا است که با بودجه 800 میلیون تومانی تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است تا گردشگران و شهروندان بتوانند اطلاعات مربوط به هر مزار را از این طریق دریافت کنند.

وی بیان کرد: با همکاری جهاد دانشگاهی نتیجه 11 سال نظارت مردمی که خاک می خورد را تحلیل مضمون کرده و به بیانیه مردمی تبدیل کردیم تا ضلع مردمی در تدوین برنامه ها دیده شود.

معرک نژاد تصریح کرد: برای تدوین برنامه عملیاتی نیاز به تدوین برنامه در سطح کلان داشتیم که برای این کار سه ورودی استخراج و سال های 97 و 98 براساس آن کار انجام شد که در این زمینه پروژه ای برای اجرای برنامه گردشگری با رویکرد گردشگری معنوی با پارک علم و فناوری، صنایع نرم ایران و جهاد دانشگاهی آغاز کردیم.

وی به چهار هدف کلان تا پایان سال برای تخت فولاد اشاره و اظهار کرد: ساماندهی، زیباسازی، بازآرایی و الهام بخش بودن در سطح کشور اهدافی است که براساس آنها برنامه عملیاتی براساس مدل تعالی گردشگری اجرا می شود که در مجموع 104 برنامه عملیاتی برای تخت فولاد تعریف شده است.

معرک نژاد با اشاره به تعریف 21 پروژه در مجموعه که از این تعداد 11 پروژه در حال اجرا، هشت طرح امروز افتتاح و دو طرح نیز آغاز به کار می کند، گفت: در چرخه پایانی از مسیر گردشگری به برندسازی و فعال سازی می رسیم.