از سوی رئیس دفتر یونیسف در ایران؛ نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به عنوان اولین شهر کشور، به اصفهان اعطا شد؛ شهردار اصفهان: کودکان در شهر دوستدار کودک، کارگزار توسعه پایدار هستند

نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به عنوان اولین شهر کشور از سوی رئیس دفتر یونیسف در ایران، به اصفهان اهدا شد.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در مراسم اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان اظهار کرد: سال 1989 کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل تصویب و در سال 1372 شمسی ایران به این کنوانسیون پیوست و تاکنون همه کشورهای جهان به جز امریکا به این کنوانسیون و کنوانسیون حقوق بشر پیوسته اند.
وی ادامه داد: شبکه شهر دوستدار کودک در سال 1996 فعالیت خود را آغاز کرد و امروز شاهد هستیم چند شهر در دنیا به این موضوع پیوسته اند؛ اصفهان اولین شهری است که در ایران به عنوان پایلوت به این شبکه پیوست.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه چندین سال است که امور مربوط به شهر دوستدار کودک به عهده شهرداری ها قرار داده شده است، گفت: در دو سال اخیر اقدامات شایسته ای از سوی شهرداری اصفهان در شهر برای این مورد انجام شده است.
وی افزود: تعریف شهر دوستدار کودک و هدفی که ما به مناسبت شرایط فرهنگی و سنتی کشور خود از این موضوع تدوین کرده ایم، مشمول کودکان از بدو تولد تا 18 سالگی است و می خواهیم کودکان نه براساس ایده انسان محوری بلکه فراتر از آن بر اساس “حیات محوری” فعالیت کنند.
احساس امنیت کودک در شهر
نوروزی با اشاره به اینکه هدف این است که شهر به گونه ای ساخته شود تا کودک در آن احساس امنیت کند، گفت: در شهر دوستدار کودک، کودک نه به عنوان موضوع توسعه پایدار بلکه به عنوان کارگزار توسعه پایدار است و باید به نیازهای اولیه به راحتی دسترسی داشته باشد، در شهر دوستدار کودک باید کودک در مسیر زندگی با مسائل رفاهی، تفریحی و آموزشی چالش پیدا نکند و در امنیت جسمی و به دور از همه آزارها و فشارها زندگی کند.
وی اظهار کرد: اگر می خواهیم اصفهان شهر دوستدار کودک شود یعنی باید آرامش و آسایشی با توسعه امکانات رفاهی ایجاد کنیم که کودک در طول زندگی هیچ دغدغه ای اعم از دغدغه های جسمی و روحی نداشته باشد.
شهردار اصفهان تصریح کرد: این کودک است که می تواند در چنین فرآیندی سرمایه ای برای آینده کشور شود؛ بنابراین امروز اصفهان افتخار می کند که نه تنها عضو 10 سازمان و شبکه شهر بین المللی است و نقش فعالی دارد و نه تنها در مسیر عقد چهاردهمین پیوند خواهرخواندگی خود قرار گرفته بلکه در همه عرصه های بین المللی مطرح است.
وی افزود: طرح شهروند دیپلمات به عنوان یک طرح نه تنها پیشنهادات و نظراتی را در خصوص موضوعات مختلف که در مورد شهر دوستدار کودک نیز قطعا پیشنهاداتی را دریافت خواهد کرد تا کودکان در ارتباط با توسعه شهر اصفهان نظر دهند.
نوروزی اضافه کرد: شهر بین المللی اصفهان می تواند شهر دوستدار کودک و سالمند باشد تا همه افرادی که در آن زندگی می کنند در فضای ایمن زندگی شرافتمندانه ای را تجربه کنند.

تشکیل میزی در رابطه با افزایش کیفیت زندگی کودکان در شهر اصفهان
در ادامه این مراسم، عباس رضایی، استاندار اصفهان با قدردانی از مجموعه مدیریت شهری برای رسیدن به این مرحله در موضوع شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: دنیا و جامعه ما در حال صنعتی شدن است و این موضوع بسیاری از مسائل را برای ما تغییر می دهد به گونه ای که سنت های خاصی را از بین خواهد برد و روش های جدیدی را برای ما ایجاد می کند.
وی ادامه داد: کرونا هم در کنار صنعتی شدن بحث مهمی در جامعه ماست، ضریب افزایش وزن و چاقی در کودکان به خاطر دوری از مدرسه بیشتر شده است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه به دلیل عدم تحرک، مشکلات روحی و روانی خاصی در این دوران به کودکان تحمیل شده است، اظهار کرد: ضرورت نگاه علمی مترقی بر اساس اصل توسعه مطرح می شود که باید تمهیدات جدیدی برای زندگی امروز در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در این رابطه بیکار نبوده است و مقایسه ای بین دستاوردهای دولت تدبیر و امید با دولت ها در کشورهای دیگر دلیل این مدعاست، گفت: در همه ابعاد کرونا نظام ما نه تنها از بقیه کشورها عقب نبوده است بلکه در همه مسائل پیشرو نیز بوده است.
رضایی بیان کرد: استان اصفهان هم پیشروتر از بقیه استان ها در این زمینه قدم برداشته است.
وی با اشاره به اینکه بنابراین توسعه و مبانی توسعه و استفاده از تمهیدات لازم برای زندگی در کرونا در همه ابعاد خصوصا برای کودک مدنظر بوده است، گفت: کودکان باید کودکی کنند اما بسیاری از خانواده ها رشد و پیشرفت کودکان خود را در برگزاری کلاس های متعدد برای کودکان خود می دانند.
استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر کودکان رشد و پیشرفت داشته باشند توسعه آینده ما هم ارتقا می یابد؛ استفاده از درک کارشناسان اجتماعی و روانشناسان می تواند فهم موضوع را برای ما عمیق تر کند.
وی ادامه داد: آنچه هدف نهایی ماست استفاده بهینه از همه ظرفیت ها به منظور توسعه و پیشرفت به جلو در همه ابعاد است.
رضایی بیان کرد: از امروز مسئولیت و رسالت بیشتری بر عهده شهر اصفهان در قبال کودکان قرار می گیرد و باید در این زمینه برنامه ریزی خاص هم در دستور کار قرار دهند تا موجبات ترقی و تعالی بیشتر آینده خود و کودکان را رقم بزنیم و در اینجا پیشنهاد مشخص بنده به مدیریت شهری، ایجاد میز جدید به عنوان مسئولیت جدید در رابطه با کودک برای افزایش شادی، امیدبخشی و رفاه در بین کودکان است.

سفر اصفهان برای تبدیل شدن به شهری شایسته برای کودکان
همچنین در این مراسم، مندیپ اوبرایان، رئیس دفتر یونیسف در ایران با اشاره به اینکه امسال، سال بسیار بی سابقه ای بوده که با سردرگمی و عدم اطمینان درباره بیماری همه گیرکووید 19، یک بحران جدی در حوزه سلامت، شروع شد و زندگی ما را به لحاظ شخصی و حرفه ای و همچنین زندگی کودکان؛ به ویژه آسیب پذیرترین کودکان را تحت تأثیر قرار داد، اظهار کرد: با این حال، امسال همچنین سالی پر از امید، همبستگی و مشارکت جهانی بوده که در آن راه حل هایی برای چالش های ناشی از همه گیری در سطح محلی و جهانی ارائه شد.
وی ادامه داد: هم اکنون، 58 کشور در مقایسه با 40 کشور در سال 2019 ابتکار شهرهای دوستدار کودک را با همکاری یونیسف در سطوح مختلف اجرا می کنند.
رئیس دفتر یونیسف در ایران با تعریف شهر دوستدار کودک، گفت: شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت ها و رفاه کودکان بخشی جدایی ناپذیر از سیاست ها، برنامه ها و تصمیم های عمومی است.
وی با بیان اینکه به عنوان بخشی از رویکرد جهانی یونیسف در زمینه کار با کودکان در محیط های شهری و تعامل با شهرها برای اطمینان از اینکه کودکان بتوانند در یک محیط امن، عادلانه، سالم و امن زندگی کنند، ابتکار شهرهای دوستدار کودک توجه بسیاری را به سوی خود جلب کرده است، افزود: تهیه یک وعده غذای گرم روزانه در شهر پوتسدام آلمان، توسعه مهارت های نوجوانان در ویتنام و آموزش معلمان در زمینه حمایت روانی اجتماعی و راه اندازی بسترهای مجازی برای شهرها جهت تبادل تجربیات شان در فنلاند از جمله این اقدامات بوده است.
اوبرایان با اشاره به اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران که با حمایت یونیسف و سایر شرکای کاری در راه اجرایی کردن ابتکار شهرهای دوستدار کودک طی دو سال گذشته انجام گرفته است، گفت: در بهمن ماه سال 97، در نتیجه همکاری نزدیک بین وزارت کشور، شهرداری اصفهان و یونیسف ایران و از طریق مشارکت و تعامل با جامعه مدنی از جمله کودکان، اولین کنفرانس ملی شهرهای دوستدار کودک در ایران با حضور ذینفعان و مقامات کلیدی، از جمله کارشناسان جهانی ابتکار شهرهای دوستدار کودک یونیسف برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه این کنفرانس آغاز سفر اصفهان برای تبدیل شدن به شهری شایسته برای کودکان به ویژه برای اقشار آسیب پذیر از جمله کودکان با توانایی های متفاوت و نیازهای ویژه بود، اظهار کرد: در تابستان سال 98، وزارت کشور و یونیسف با پشتیبانی شبکه شهرهای دوستدار کودک در ایران با مشارکت بیش از یک هزار و 700 کودک و جوان از 30 شهر و 19 استان ایران، چشم اندازی با عنوان «شهر دوستدار کودک چگونه شهری است» را طراحی کردند.
رئیس دفتر یونیسف در ایران افزود: نتایج به دست آمده از نظرات کودکان، در بیانیه جهانی کودک و جوانان از 167 کشور، که در آن انتظارات کودکان را نسبت به شهرداران در شهرهای دوستدار کودک ترسیم می کند، در نظر گرفته شد که در آن دسترسی هر کودک به مراکز بهداشتی با کیفیت، آموزش رایگان و فراگیر برای همه کودکان و همچنین بهبودی و به روزرسانی امکانات مدرسه قید شده بود.
وی افزود: همچنین در ادامه اقدامات ایران در زمینه شهرهای دوستدار کودک، در پاییز 98، یونیسف از هیئت عالی رتبه و برجسته ای از وزارت امور خارجه، وزارت کشور و شهرداری اصفهان دعوت کرد تا در اجلاس جهانی شهرهای دوستدار کودک در کلن، آلمان شرکت کنند که دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، در کنار بیش از یکصد شهردار از بیش از 40 کشور جهان حاضر شدند و برای تاکید به تعهدات اصفهان برای اجرای برنامه شهر دوستدار کودک، بیانیه «شهرداران کلن» را امضا کردند.

شهری دوستانه تر برای کودکان
اوبرایان تصریح کرد: ما امروز به منظور هموار کردن مسیر خود برای گسترش ابتکار شهرهای دوستدار کودک در ایران، در اصفهان جمع شده ایم تا قدمی بسیار مهم در تبدیل اصفهان به شهری دوستانه تر برای کودکان را جشن بگیریم به طوریکه امروز، با امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت کشور، دفتر یونیسف در ایران و شهرداری اصفهان، اصفهان به عنوان اولین شهر از ایران برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک، به عنوان یک شهر کاندید شناخته می شود و لوگوی کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک را دریافت می کند.
وی افزود: این موضوع به این معناست که اصفهان مسئولیت بهبود هرچه بیشتر رفاه کودکان به ویژه آسیب پذیرترین کودکان را بر عهده دارد.
رئیس دفتر یونیسف در ایران بیان کرد: در مرکز ابتکار شهرهای دوستدار کودک، برنامه ای عملیاتی وجود دارد که شهرداری اصفهان با مشارکت معنادار کودکان و نوجوانان و با هماهنگی کامل با کمیته ملی هماهنگی شهرهای دوستدار کودک و یونیسف، آن را اجرایی خواهد کرد.
وی افزود: به همین منظور با مشارکت و مشورت با وزارت کشور و سایر شرکای اجرایی آن در کمیته ملی هماهنگی شهرهای دوستدار کودک، یونیسف منابع فنی، پشتیبانی و تخصصی و همچنین نظرهای تخصصی برنامه محور را در تمام مراحل ارائه می دهد.
12 شهر ایران در مرحله پایلوت شهر دوستدار کودک قرار دارند
اوبرایان افزود: هم اکنون 12 شهر دیگر ایران در مرحله پایلوت ابتکار شهرهای دوستدار کودک قرار دارند در حالی که مدیریت شهری شهرهای بیشتری نیز در ایجاد فضاهای شهری دوستانه تر برای کودکان و استقبال از مشارکت معنادار کودکان در فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه به عنوان یک اصل کلیدی، ابتکار شهرهای دوستدار کودک از منظر کودکان به شهر نگاه می کند، اظهار کرد: به همین منظور به همه ذینفعان و دست اندرکاران مربوطه به خصوص در اصفهان توصیه می کنم، شنیدن صحبت های کودکان را در اولویت قرار داده و آنها را در تصمیم گیری ها درگیر کنند تا بتوانند رویاهای کودکان را برای آینده ما، محقق کنند.
رئیس دفتر یونیسف در ایران با اشاره به اینکه ابتکار ایجاد یک شورای مشورتی از جوانان یک گام در مسیر درست است، تصریح کرد: مشتاقانه منتظر هستیم نتایج عملی حاصل شده از طریق ابتکار شهرهای دوستدار کودک در دو سال گذشته برای کودکان را ببینیم و از گام هایی که اصفهان طی دو سال آینده برای بهبود وضعیت رفاه کودکان در این شهر بر خواهد داشت، مطلع شویم.
تحسین روحیه همکاری در مدیریت شهری اصفهان
وی از روحیه همکاری فوق العاده شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر، تیم اصلی اجرا کننده و شورای اجرایی ابتکار شهرهای دوستدار کودک برای گرد هم آوردن طیف گسترده ای از بازیگران اصلی و ذینفعان از دولت، بخش های خصوصی و اجتماعی، ایجاد همکاری بین بخشی و نظام مند در اجرایی کردن ابتکار شهرهای دوستدار کودک در اصفهان تحسین و قدردانی کرد.
اوبرایان اضافه کرد: امیدوارم با تلاش های مشترک در دو سال آینده بتوانیم اصفهان را به شهری دوستدار کودک برای همه کودکان تبدیل کنیم. شهری که در آن کودکان بتوانند در یک محیط امن، عادلانه، سالم و ایمن، از کیفیت زندگی در کنار خانواده و دوستانشان لذت ببرند.
در این برنامه همچنین از تمبر شهر دوستدار کودک، رونمایی شد. حضور قاری و مجریان کودک و نوجوان از دیگر نکات این برنامه بود. همچنین رییس دفتر یونیسف در ایران، با اهدای لوح از شهردار اصفهان، تقدیر کرد و تفاهم نامه کاندیداتوری شهر اصفهان برای دریافت نشان شهر دوستدار کودک نیز بین شهردار اصفهان، رییس دفتر یونیسف در ایران و نماینده وزارت کشور به امضا رسید.