یکم تا هفتم اردیبهشت؛ هفته سلامت “ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر”

هفته سلامت سال ۱۴۰۰ از اول تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار «ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر» برگزار می‌شود.

هفته سلامت در سال ۱۴۰۰ از روز اول تا هفتم اردیبهشت برگزار می‌شود، در همین راستا بر اساس روز شمار هفته سلامت، چهارشنبه اول اردیبهشت با عنوان “همراهی با مدافعان سلامت برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر”، پنجشنبه دوم اردیبهشت با عنوان “مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر”، جمعه سوم اردیبهشت با عنوان “آموزه‌های دینی و پیوند نهادهای مذهبی و نظام سلامت برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر”، خواهد بود.

براساس این گزارش، شنبه چهارم اردیبهشت با عنوان “ارتقای نظام شبکه بهداشتی درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر”، یکشنبه پنجم اردیبهشت با عنوان “رسانه‌ها، آموزش و فرهنگ سازی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر”، دوشنبه ششم اردیبهشت با عنوان “پژوهش، فناوری، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر” و روز

سه شنبه هفتم اردیبهشت با عنوان “مشارکت‌های بین بخشی و مسئولیت اجتماعی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر” نام‌گذاری شده است.

در ایام کرونا آمار مراجعه بیماران دیابتی به خیریه افزایش یافته است

احمد نیل‌فروشان مدیرعامل خیریه بیماران دیابت اصفهان با بیان اینکه ۱۲ درصد مردم اصفهان مبتلا به بیماری دیابت هستند، اظهار داشت: در ایام کرونا بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ درصد آمار مراجعان بیماری دیابت به خیریه، افزایش یافته است، بیماری دیابت یک بیماری شایع، مزمن و سیستماتیک است که آمار ابتلای جوامع شهری به این بیماری بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی از جمله کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، آلودگی هوا و استرس در بروز دیابت نقش دارد، خاطرنشان کرد: استان یزد رتبه اول و استان اصفهان دومین رتبه کشوری را در تعداد ابتلا به بیماری دیابت دارند.

مدیرعامل خیریه بیماران دیابت اصفهان با بیان این که بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند، افزود: در خیریه دیابت، از تخصص روانشناسان برای کاهش میزان این افسردگی استفاده می‌شود.

نیل‌فروشان با بیان این که فیزیولوژی بیماران دیابت ۱۰ تا ۲۰ سال پیرتر از سن واقعی آنها است، ادامه داد: بیماری دیابت به مرور زمان تمام شریان‌های حیاتی بدن را درگیر می‌کند.

وی با اظهار این که در خیریه دیابت درمانگاه تخصصی دیابت فعال است، تصریح کرد: بیماری زمینه‌ای دیابت، فرد را بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهد و از این جهت به دنبال شیوع کرونا بیشتر شاهد افزایش جمعیت این بیماران شدیم.