پیمان خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند به زودی امضا می شود

شهرداران اصفهان و سمرقند ازبکستان در گفت و گویی آنلاین در خصوص مقدمات خواهرخواندگی میان این دو شهر تبادل نظر کردند.
به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در گفت و گوی آنلاین با بابر میرزا آبلاقل اف شهردار سمرقند که در حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان برگزار شد، ضمن برشمردن ویژگی های شهر اصفهان، اظهار کرد: شهر اصفهان از مهمترین شهرهای ایران و یک شهر جهانی دارای قدمتی طولانی است.
اصفهان و سمرقند دارای نقاط مشترک تاریخی و فرهنگی بسیار هستند
وی با بیان اینکه شهر اصفهان از لحاظ علمی و دانشگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: شهر اصفهان برخوردار از دانشگاه های مادر و تعداد زیادی دانشگاه دیگر است.
شهردار اصفهان این شهر را از لحاظ میراثی یکی از شهرهای مهم کشور نام برد که دارای آثار تاریخی بسیار ارزشمندی است و تاکید کرد: در حوزه میراثی و گردشگری آثار متعدد زیادی در اصفهان قرار دارد و میدان نقش جهان اصفهان دارای تشابهاتی با میدان زیبا شهر سمرقند یعنی میدان “ریگستان” است.
وی با بیان اینکه اصفهان با 13 شهر در جهان خواهرخوانده است، اضافه کرد: با نهایی شدن خواهرخواندگی میان اصفهان و سمرقند و همچنین اضافه شدن دو شهر دیگر از جمله حیدرآباد هند و پرتو پرتغال تعداد خواهرخوانده های اصفهان به زودی به 16 خواهرخوانده می‌رسد.
نوروزی با برشمردن نقاط مشترک و تاریخی اصفهان و سمرقند، گفت: این نقاط مشترک میان دو شهر اصفهان و سمرقند بسیار زیاد است، در امتداد تاریخ بشری، سمرقند در دوره تیموری و اصفهان در دوره صفوی، آثار تاریخی و میراثی بسیاری را از خود بر جای گذاشته اند.
وی با بیان اینکه اصفهان در 10 سازمان بین المللی جهان و شبکه جهانی عضو است، ادامه داد: یکی از مهمترین شبکه ها و سازمان ها، عضویت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی یونسکو است که اصفهان با دارا بودن 200 رشته از صنایع دستی یکی از شهرهای مهم جهانی در صنایع دستی است.
شهردار اصفهان افزود: اصفهان همچنین عضو شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو است و کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک را نیز به تازگی دریافت کرده که این موارد شهر اصفهان را در میان شهرهای جهان برجسته کرده است.
وی در ادامه به محورهای مشترک همکاری میان اصفهان و سمرقند اشاره کرد و گفت: شیان چین، خواهرخوانده مشترک هر دو شهر است و اصفهان و سمرقند از جهت ارتباط با جاده ابریشم می توانند همکاری های بسیار خوبی با یکدیگر داشته باشند، می توانیم در حوزه هنر برای نخستین بار وبینار مشترکی را میان این سه شهر تشکیل دهیم و همکاری خود را با همین موضوع آغاز کنیم.
نوروزی، عضویت در سازمان بین المللی ICCN را نقطه اشتراک دیگری برای همکاری میان دو شهر اصفهان و سمرقند ذکر کرد و اظهار داشت: این موضوع می تواند به هر دو شهر برای اقدامات مشترک در حوزه میراث فرهنگی ناملموس کمک کند.
وی با اشاره به قرارداد خواهرخواندگی که قرار است میان شهرهای اصفهان و سمرقند امضا شود، تاکید کرد: سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان در حال پیگیری این موضوع است و این آمادگی وجود دارد تا ظرف یک هفته آینده این اقدامات برای عقد قرارداد خواهرخواندگی مراحل نهایی خود را طی کند.
ریشه های تاریخی و باستانی، زمینه ساز توسعه روابط میان اصفهان و سمرقند
شهردار سمرقند نیز در این گفت و گوی آنلاین اظهار داشت: شهر سمرقند نه تنها شهری باستانی و تاریخی بلکه شهر فرهنگ و تمدن، علم و دانش است.
“بابر میرزا آبلاقل اف” عنوان کرد: این شهر دارای مرکز مطالعات باستان شناسی، مراکز تحقیقاتی و مرکز نمایندگی آموزشی سازمان یونسکو است.
وی ادامه داد: سمرقند به عنوان یکی از شهرهای باستانی جهان در کنار شهرهای مهم دیگری همچون رم ایتالیا، آتن یونان و … دو هزار و هفتصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، همچنین در مجموع 490 مکان و مرکز معماری و میراث فرهنگی در شهر سمرقند وجود دارد.
شهردار سمرقند با بیان اینکه بخش تاریخی شهر سمرقند در سال 2001 در لیست شهرهای باستانی یونسکو قرار گرفته است، اضافه کرد: در شهر سمرقند رصدخانه “الغ بیگ” دارای شهرت زیادی است و این شهر دارای 15 هتل و بیش از 100 شرکت در زمینه گردشگری است.
وی تاکید کرد: از طرف ریاست جمهوری ازبکستان به موضوع رشد و توسعه صنعت گردشگری، اقتصاد و بهبود سرمایه گذاری در این شهر توجه زیادی شده است، سالهاست نمایندگان ادیان مختلف در این شهر در صلح و آرامش خوبی در کنار یکدیگر در حال زندگی هستند و شهر سمرقند با شهرهای بسیاری در جهان در حال گسترش روابط فرهنگی، ‌تاریخی و اقتصادی خود است.
“آبلاقل اف” افزود: امیدوارم روابط برادری و همکاری میان دو شهر اصفهان و سمرقند برقرار شود و بتوانیم با همکاری مدیران شهری در اصفهان روابط بلند مدت خود را در زمینه های مختلف از جمله گردشگری مذهبی دنبال کنیم.
مردم دو کشور ایران و ازبکستان تصویر ذهنی و تاریخی خوبی از یکدیگر دارند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان نیز در این گفت و گوی آنلاین با حضور شهردار اصفهان و شهردار سمرقند، گفت: ازبکستان کشوری مهم در منطقه آسیای میانه است و بیشترین جمعیت این منطقه را دارا است؛ بنابراین دو کشور ایران و ازبکستان در بسیاری از زمینه ها می توانند شرکای تجاری، اقتصادی و فرهنگی خوبی برای یکدیگر باشند زیرا مردم این دو کشور تصویر ذهنی و تاریخی خوبی از یکدیگر دارند.
حمید نیرآبادی تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر روابط دو کشور در زمینه های مختلف رو به گسترش بوده و دیدارهای خوبی میان مقامات ازبکستان و ایران شکل گرفته است.
وی چشم انداز روابط دو کشور را بسیار روشن ذکر کرد و افزود: امیدواریم توسعه این روابط در همه زمینه ها از جمله مدیریت شهری و گردشگری بیش از گذشته توسعه یافته و شاهد فراهم شدن مقدمات امضای خواهرخواندگی میان دو شهر اصفهان و سمرقند در هفته های آینده باشیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان ابراز امیدواری کرد: هفته آینده زمینه امضای یادداشت تفاهمنامه بین دو شهر اصفهان و سمرقند و در نتیجه خواهرخواندگی میان این دو شهر فراهم شود.