امام جمعه اصفهان در مراسم رژه روز ارتش: ارتش، راه امنیت و پناهگاه مردم است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: بهترین تعریفی که برای ارتش اسلامی بیان شده همان است که امام علی (ع) به مالک اشتر فرمودند: حکومت گروه‌های مختلفی نیاز دارد، اصناف و کارگزاران حکومت می‌خواهند، اما بدان مالک که جنود ارتش در هر حکومتی به ویژه حکومت اسلامی حصون رعیت یعنی پناهگاه مردم است.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در مراسم رژه روز ارتش ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی است در سال ۵۸ زمانی که برخی نادان‌ها در فکر این بودند که ارتش را منحل کنند امام (ره) در مقابل این افکار نادرست ایستادند و بیست‌ونهم فروردین ماه را روز ارتش اعلام کردند و ارتش جمهوری اسلامی را سربازان امام زمان دانستند.

وی ادامه داد: امام (ره) همچنین دستور داد ارتشیان در خیابان‌های شهرهای بزرگ رژه بروند و به مردم هم از لشکر استقبال کنند که چقدر زیبا بود و آنهایی که مخالف بودند متوجه شدند که امام چه فکر اساسی کرد. درست است که سران ارتش آن زمان برخی نادرست و مخالف و یا غیر متدین بودند، اما امام می‌دانست که بدنه ارتش، ملت مسلمان و جوانان نشان دادند که در آن بحران به انقلاب جمهوری اسلامی پیوند خوردند و خود را به دامان امام رساندند و دست بیعت به ایشان دادند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان تصریح کرد: همان طور که امام (ره) پیش بینی کرده بود لشکر و ارتش سربازان امام زمان (عج) هستند که این مهم را به خوبی در جنگ تحمیلی به منصه ظهور رساندند و نشان دادند که سربازان جان بر کف امام زمان (عج) هستند همچنان که بعد از جنگ تحمیلی هم در صحنه‌های مختلف برای پیشرفت و پیشبرد ارتش جمهوری اسلامی از نظر توسعه تجهیزات فعالیت‌های خوبی در کنار سپاه پاسداران انجام دادند.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی دشمن سعی داشت هیچ کشوری به ما سلاح نفروشد و اکنون در جایگاهی قرار داریم که دشمن سعی می‌کند ما به کشوری سلاح نفروشیم که این سربلندی از ناحیه ارتش، سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورده شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: بهترین تعریفی که برای ارتش اسلامی بیان شده همان است که امام علی (ع) به مالک اشتر فرمودند: حکومت گروه‌های مختلفی نیاز دارد، اصناف و کارگزاران حکومت می‌خواهند، اما بدان مالک که جنود ارتش در هر حکومتی به ویژه حکومت اسلامی حصون رعیت یعنی پناهگاه مردم است.

وی ادامه داد: سران و رهبران دینی حکومت زینت آن‌ها ارتش مؤمن و پا به رکاب برای مقابله با دشمن و عزت برای دین و اسلام هستند، اکنون اگر عزتی به دست آوردیم و در جنگ تحمیلی با سربلندی به پیروزی رسیدیم و اجازه ندادیم دشمن به اهداف خود برسد به دلیل وجود ارتش، نیروهای مسلح، نیروی نظامی، انتظامی، سپاه و بسیج است که جنود اسلام هستند و عزت برای اسلام به ارمغان آوردند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان ادامه داد: امیرالمومنین می‌فرمایند ارتش راه امنیت است؛ امنیت یک کشور بزرگترین نعمت برای جامعه است که عهده دار آن ارتش است؛ البته باید معیشت ارتشیان تأمین شود و بودجه‌ای در اختیار آنان قرار بگیرد تا از حکومت دفاع کنند.

ارتش مردمی جمهوری اسلامی ایران در رویدادهای مختلف همیشه کنار مردم بوده است

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در مراسم رژه روز ارتش ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: ارتش جنود خداوند متعال برای نظام اسلامی و حصن بندگان است.

وی در خصوص وضعیت ارتش در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باید اعتراف کنیم که امنیت و آرامش کنونی ناشی از مجاهدت‌های ارتش، سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی برای این نظام داشته‌اند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: جندالله و جنودالله شاخصه‌هایی دارد؛ اگر می‌گوئیم ارتش جندالله است و نیروهای نظامی و انتظامی را به عنوان جنودالله می‌شناسیم به این دلیل است که اکنون ارتش مجموعه‌ای در چارچوب معارف الهی و اهل بیت (ع) است.

وی با بیان اینکه امروز فرماندهی ارتش نایب ولی عصر، برای حاکمیت الله و استقرار نظام اسلامی است، اضافه کرد: اگر در خصوص جنود الله بودن ارتش صحبت می‌کنیم به این دلیل است که مبارزه و تلاش ارتش برای سربازی در دفاع از حضرت ولی عصر بوده است که حضرت امام (ره) در آن پیام تاریخی به این نکته اشاره کردند؛ وجود فرماندهان بزرگ و شهدایی که در طول دوران شکوهمند انقلاب اسلامی تقدیم نظام و انقلاب شده نیز موید همین مسئله است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: تقدیم شهدایی همچون شهیدان بابایی، فکوری و ستاری، گویای این مدعا است که تواضع، فروتنی، دوری از نام و نشان و آمادگی برای فداکاری و جانفشانی از ویژگی‌های بزرگ‌مردان ارتش است.

استاندار اصفهان افزود: حضور ارتش در عرصه‌های مختلف ایثار و شهادت، تقدیم بیش از ۴۸ هزار شهید و بیش از ۲۰۰ هزار جانباز و حرکت برای پایداری، استقامت و توانمندتر شدن نظام اسلامی یکی از عناصری است که می‌توان به آن اتکا کرد و ارتش را جنودالله نامید.

وی ادامه داد: اگر در رابطه با حصن رعیت بودن ارتش صحبت می‌کنیم به این معنا است که در حال حاضر ارتش جمهوری اسلامی مستقل بوده و تنها شرق و غرب را مدیریت نمی‌کند.

مرتضوی گفت: در جنگ شش روزه عنصر تهدید در ذهن همه مردم، لشکرها و نظامیان دنیا شکل بست، چرا که ارتشی که نتوانسته هویت‌های استقلال‌طلبانه را در خود نگه دارد در یک محاصره شش روزه شکست خورد و نمادی از ارتش‌های عربی شد که در دوران گذشته با تاکید بر مؤلفه غیراسلامی سعی در معرفی خود به عنوان جنودالله داشتند.

وی اضافه کرد: وقتی در خصوص مولفه ارتش مردمی صحبت می‌کنیم رخدادهایی از جمله زلزله، سیل و کرونا در ذهن‌ها شکل می‌گیرد که در این راستا ارتش به کمک مردم شتافت.

استاندار اصفهان افزود: وقتی از حصون و رعیت بودن صحبت می‌کنیم به این معناست که مردم به واسطه چنین ارتشی که ذیل آن ارزش‌های اسلامی تعریف شده سبب آرامش در میان مردم می‌شود که در بزنگاه‌ها می‌توانند به کمک مردم بیایند.

وی با اشاره به تجلی شعار «ارتش فدای ملت» اظهار کرد: در طول ۴۳ سال گذشته انقلاب اسلامی، مصادیق بسیاری از تجلی شعار ارتش فدای ملت تعریف شده است.

مرتضوی افزود: ارتش امروز ارتشی مجهز به فناوری و دانش بوده و در مسیر معنویت، توانمندی‌های فردی، دانش افزایی و مهارت افزایی به تمام معنا تلاش خود را انجام می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر از یک وارد کننده و بهره‌بردار به کشوری که امکان صادرات محصولات و تجهیزات نظامی را فراهم کرده تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: بسیاری از قدرت‌های استکباری دنیا این موضوع را به خوبی فهمیدند و مراقبت‌های متعددی در چارچوب نظامی خود طرح کردند تا مهارت و دانش افزایی را در این کشور کنترل کنند. در حوزه صنایع دفاعی، ارتقا توانمندی‌ها، ساخت و نوآوری در تجهیزات مختلف پیشرفته نظامی ارتش یکی از مصادیق و تجلی گاه‌ها است.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از مولفه‌هایی که ارتش جمهوری اسلامی با مختصات دیگری در دنیای امروز شناخته می‌شود رویکرد فرماندهی آن است که این رویکرد در ارتش‌های سایر نقاط دنیا نیست، وقتی به سایر ارتش‌های دنیا به ویژه آمریکای جنایتکار نگاه می‌کنیم ارتش مصداقی از خشونت و آدمکشی در میدان با مظلومان است.

مرتضوی گفت: رویکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران رویکرد برنامه ریزی برای تقویت و ارتقا روحیه معنوی نیروها و نیز توانمند سازی به لحاظ ظرفیت‌های نظامی است، امروز وقتی در خصوص مختصات فرماندهی ارتش صحبت می‌کنیم سراسر تواضع، فروتنی، در کنار مردم بودن، مشارکت در حرکت‌های مردمی و حضور در میدان‌های مختلف را می‌توان بیان کرد.

به گفته وی، باید در این مناسبت‌ها که برای تقدیر و تشکر و قدردانی از بزرگمردان و غیور مردان و رشادت‌ها برگزار می‌شود بر این شاخص‌ها تاکید کنیم که یادآوری برای ادامه مسیر باشد.