معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: در “طرح دارویار” یارانه دارو به مصرف‌کننده منتقل می گردد و بیمار هیچ مبلغ اضافه‌ای پرداخت نمی‌کند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ارتباط با طرح دارویار اظهار داشت: در طرح دارویار، یارانه دارو که به بخش تولید اختصاص داده شده بود، از طریق بیمه به مصرف‌کننده منتقل می گردد و خط قرمز این طرح این می باشد که بیمارهیچ مبلغ اضافه‌ای را از جیبش پرداخت نکند.
نشست خبری در خصوص طرح دارویار در جمع اصحاب رسانه با حضور دکتر اعتباری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر صفاری مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان، دکتر احمدی فر مدیر روابط عمومی دانشگاه و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.
در این نشست معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ارتباط با طرح دارویار اظهار داشت: در طرح دارویار، یارانه دارو که به بخش تولید اختصاص داده شده بود، از طریق بیمه به مصرف‌کننده منتقل می گردد و خط قرمز این طرح این می باشد که بیمارهیچ مبلغ اضافه‌ای را از جیبش پرداخت نکند.
دکتر محمود اعتباری افزود: نکته اصلی در طرح دارویار این است که این طرح باعث تغییر در قیمت‌های داروهای تولید داخل شده است، اما مکمل‌های دارویی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، داروهای وارداتی و خارجی، داروهای تحت لیسانس تولید داخل، فراورده های گیاهی و اقلام بدون نسخه که توسط بیمار و زیر نظر داروساز عرضه می شود(فراورده های OTC)، مشمول تغییرقیمت نشده اند.
وی با اشاره به اینکه در این طرح، 1045 قلم داروهای تولید داخل مشمول تغییر قیمت شده اند اضافه نمود: این تغییر قیمت به صورت تمام و کمال توسط بیمه پوشش داده می‌شود و مادامی که مردم از مسیر نسخه، دارو را تهیه کنند افزایش قیمت دارو را احساس نخواهند کرد، این در حالی است که با توجه به افزایش پوشش بیمه‌ای، در برخی داروها حتی کاهش قیمت نیز اتفاق افتاده است، اما اگر بخواهند دارو را آزاد تهیه کنند مشمول تغییر قیمت خواهد بود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به برخی از مزیت‌های این طرح اشاره و تصریح کرد: یارانه‌ای که برای دارو در نظر گرفته شده مربوط به همه مردم است و دهک بندی ندارد، میزان یارانه متناسب با نیاز است و هیچ گونه سقفی وجود ندارد وهر بیماری که نسخه داشته باشد به صورت کامل می تواند از این یارانه استفاده ‌کند، همچنین هیچ افزایش پرداختی از جیب مردم اتفاق نخواهد افتاد و چون دارو تنها از مسیر نسخه‌نویسی و مراجعه به پزشک تحویل می‌شود باعث می گردد از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری ‌شود و لذا اصلاح الگوی مصرف دارو اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح دارویاری قاچاق معکوس دارو را از بین می‌برد، گفت: بر اساس آمار ۳۰ درصد از داروهای تولید داخل قاچاق می‌شود و این یارانه دارو مورد استفاده کشورهای دیگر نیز قرار می‌گرفت که با اجرای این طرح هم جلوی قاچاق آن گرفته خواهد شد و هم منجر به رونق تولید فرآورده‌های داخلی و باعث رشد صادرات رسمی دارو می‌شود، همچنین با توجه به تغییر قیمت دارو و جبران هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های تولیدی در کشور، مشکلات آن‌ها برای تأمین و تولید دارو کاهش پیدا می‌کند که منجر به تأمین پایدار دارو و کاهش اقلام دچار کمبود طی یکی دو ماه آینده می شود.
دکتر اعتباری با اشاره به اصالت‌سنجی، ردیابی و رهگیری داروها از طریق سامانه TTAC، گفت: برخی داروها ممکن است داروی اصلی نباشد یا از مسیر قانونی تأمین نشده باشد که هر دو مصداق قاچاق می باشد، لذا در این سامانه، دارو از شرکت‌های دارویی به داروخانه‌ها تحویل و در سامانه ثبت می‌شود و داروخانه فاکتور را تائید می‌کند، بنابراین معاونت غذا و دارو می‌داند که چه دارویی با چه تعدادی وارد داروخانه شده است.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح احتمال قاچاق داروهای گران و دچار کمبود نیز کاهش می‌یابد، زیرا قیمت‌ها به واقعیت نزدیک می‌شود؛ حتی سامانه TTAC اپلیکیشنی دارد که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه برای آغاز این طرح حداقل ۶ ماه کار کارشناسی انجام شد، گفت: پیش از اجرای طرح با تمام حوزه‌های مرتبط از جمله سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌های اصلی هماهنگی صورت گرفت.
دکتر اعتباری با بیان اینکه خوشبختانه با گذشت 10 روز از اجرای این طرح هیچ مشکلی برای مردم پیش نیامده است ادامه داد: از زمان اجرای طرح دارویار، تمام بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی و بیمه‌ها بسیج شده‌اند و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند و تقریباً تمام داروخانه‌ها از شروع طرح نظارت و بازرسی می شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ۳۶۶ قلم داروی مربوط به بیماری‌های مزمن که تحت پوشش بیمه نبود در این طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفت، یعنی این قلم داروها اگر از مسیر بیمه دریافت شوند به دلیل پوشش بیمه‌ای بیشتر نسبت به قبل پرداختی کمتری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه این طرح از زیرساخت نسخه الکترونیک استفاده می‌کند، گفت: بودجه‌ای که برای طرح دیده شده برای این است که مردم پول بیشتری پرداخت نکنند و یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کرد و مردم آن را احساس نمی‌کردند را دریافت کنند، لذا این طرح الزامی برای وزارت بهداشت بود و قانون بودجه ۱۴۰۱ وزارت بهداشت را ملزم کرد این یارانه را به مصرف کننده منتقل کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد تأمین دارو خارج از داروخانه نیز گفت: اگر دارو در چرخه وزارت بهداشت تهیه شود، به دلیل سامانه و نظارت‌های که وجود دارد قابل اعتماد است، اما هر دارویی خارج از داروخانه حتماً دچار مشکل می باشد و ممکن است تاریخ گذشته باشد، در شرایط درستی تولید نشده باشد، یا اصلاً داروی موردنظر نباشد.
وی با بیان اینکه داروهای خارجی هنوز یارانه دریافت می‌کنند، گفت: دولت برای واردات دارو ارز می‌دهد که به قوت خود باقی است، بنابراین تغییر قیمت در این داروها وجود ندارد واز طریق نسخه الکترونیک قابل دریافت است؛ همچنین داروهای بیماران خاص نیز در مراکز مشخصی مانند داروخانه هلال‌احمر و داروخانه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مانند داروخانه های امام سجاد(ع)، سیدالشهدا(ع) و شهید منتظری توزیع می‌ گردند.
دکتر اعتباری درباره سرنوشت شرح دارویاری نیز گفت: در این مورد نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما امیدوارم سازمان برنامه و بودجه به تعهدات خود برای این طرح عمل کند تا بیمه‌ها افزایش قیمت را پوشش دهند؛ برای موفق شدن هر طرحی که شروع می‌شود باید همه بخش‌ها به‌درستی عمل کنند و در این طرح نیز ۴۲ ارگان تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان گفت: اگر بیماران شکایتی در حوزه دارو دارند می‌توانند با شماره تلفن ۱۹۰ تماس حاصل نموده و گزارش‌های خود را ارائه کنند.

نقش بیمه سلامت در “طرح دارویاری” تضمین پرداخت افزایش قیمت دارو به داروخانه‌هاست

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به شروع اجرای طرح دارویاری از پنجشنبه هفته گذشته در کشور، گفت: نقش بیمه سلامت در این طرح، تضمین پرداخت افزایش قیمت دارو به داروخانه‌هاست، به‌طوری‌که پرداختی مردم تغییری نخواهد داشت و افزایش قیمت را بیمه‌های درمانی پرداخت خواهند کرد.

دکتر محمدحسین صفاری نقش دیگر بیمه سلامت را بیمه رایگان افرادی عنوان کرد که هنوز بیمه ندارند و گفت: افراد می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد دستوری #1666* از وضعیت بیمه درمانی خود آگاه شوند و اگر فردی بیمه درمانی نداشته باشد می‌تواند ظرف مدت سه ماه  با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا سایت سلامت من برای بیمه درمانی رایگان ثبت‌نام کند.

دکتر صفاری ادامه داد: حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر در استان اصفهان، تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت رایگان بیمه شده‌اند.

وی نسخه الکترونیک را زیرساخت طرح دارویار عنوان و خاطرنشان کرد: در مورد بیماران مزمن، نسخه تا سه بار قابل تمدید است و این از قابلیت‌های نسخه‌نویسی الکترونیک می باشد؛ لذا بایستی فرد بیمه باشد، به همین دلیل دولت بیمه رایگان را در نظر گرفته و هنوز این دسترسی برای افرادی که بیمه درمانی ندارند وجود دارد که تا سه ماه برای بیمه اقدام کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه علاوه بر سامانه ۱۹۰، بیمه سلامت دارای سامانه ۱۶۶۶ برای ثبت شکایات مردمی است، خاطرنشان کرد: سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک به گونه‌ای طراحی شده است که بیمه شده بیمه سلامت هنگام مراجعه به داروخانه پس از دریافت نسخه خود، پیامکی دریافت می‌کند که این پیامک حاوی لینکی می باشد که در آن داروهای دریافتی ذکر شده است و در صورت وجود شکایت، افراد می‌توانند در همان صفحه نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند.

انتهای پیام/