بررسی مسائل، مشکلات و طرح‌های پیشران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان

یکصد و شانزدهمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به بررسی مسائل، مشکلات و طرح‌های پیشران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص یافت. در این جلسه عدم اجرای کامل برخی از مصوبات حوزه گردشگری، عدم وحدت و همگرایی در موضوع برند واحد اصفهان، اجرایی نشدن تقویم گردشگری اصفهان و مسایل مربوط به حفظ، مرمت و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی و تعطیلات یک روز در هفته از جمله مشکلات توسعه گردشگری استان ذکر و راهکارهای رفع آنها مطرح شد.
که در این جلسه مقرر گردید گروه کاری اقتصاد گردشگری استان مصوبات اجرا نشده در حوزه گردشگری را ظرف مدت دوماه بررسی و گزارش آن را در جلسه بعدی شورا ارایه دهند.
دستگاه‌های اجرایی استان دغدغه جذب سرمایه گذاری داشته باشند
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه کلیه دستگاه‌های اجرایی باید دغدغه جذب سرمایه‌گذار را داشته باشند افزود: موضوع سرمایه گذاری عملا باید در اولویت امور دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و لازم است کلیه دستگاه‌ها دغدغه جذب سرمایه گذاری به ویژه در حوزه گردشگری به عنوان اولویت اسناد بالادستی استان اصفهان را داشته باشند.
مسعود گلشیرازی در ادامه از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و پنجمین جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی و اختتامیه جشنواره ملی قالی فاخر در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و از دست اندرکاران این رویدادها تقدیر و تشکر نمود.
ضرورت تعیین تکلیف برند گردشگری اصفهان
علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز عدم وجود برنامه ریزی جامع گردشگری سالیانه را دلیل اصلی تفاوت فاحش سطح اشغال زیرساخت‌های گردشگری استان در ماه های مختلف سال دانست و افزود: بسیاری از اقدامات حوزه گردشگری انجام شده توسط بخش خصوصی در سیکل دستگاه‌های دولتی مانده و به تصویب نرسیده است.
وی لازمه جذب سرمایه گذار، افزایش تقاضا و جذب گردشگر را موضوع برند واحد اصفهان دانست و افزود: متاسفانه موضوع برند اصفهان علی‌رغم تشکیل شورای عالی برند، پس از گذشت سال‌های متمادی به نتیجه نرسیده است. وی همچنین خواستار اختصاص بودجه برای تبلیغات و بازاریابی گردشگری اصفهان شد.

ساز و کار جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه گردشگری فراهم شود
همچنین محمدرضا رجالی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه مهم ترین عامل جذب سرمایه در حوزه گردشگری را راه اندازی هتل‌های 5 ستاره دانست و تصریح کرد: با وجود پتانسیل‌های ویژه حوزه گردشگری در استان ؛ هنوز شاهد افتتاح هتل 5 ستاره در طول 40 سال گذشته نبوده ایم و توجه به ساز و کار کوتاه کردن دوره بازگشت سرمایه هتلها از طریق تفکیک سندهای مالکیت هتلها و هتل آپارتمانها با حفظ کاربری آنها و واگذاری به سرمایه گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی همچنین ایجاد برنامه‌های میان مدت و بلند مدت برای استفاده از زیرساخت‌های قانونی اخذ مجوز اقامت برای سرمایه گذاران خارجی در این حوزه را از دیگر راهکارهای توسعه این صنعت بیان کرد.
که در ادامه مقرر شد به منظور ایجاد یک نگاه هم افزا در حوزه برند واحد اصفهان و جلوگیری از اقدامات موازی در این زمینه و پیگیری مسایل حقوقی و مالکیتی آن موضوع در شورای عالی برند بررسی و نتیجه نهایی آن در جلسه بعدی شورا مطرح شود.
همچنین در این جلسه با تاکید بر اینکه وجود تقویم رویدادهای گردشگری، از ارکان نرم افزاری توسعه اقتصاد گردشگری در شهرهای شاخص گردشگری دنیا است بر ضرورت تعیین تکلیف این تقویم تاکید و ضمن تصویب این تقویم مقرر شد رویدادهای آن از سوی کارگروه اقتصاد گردشگری به صورت سالیانه پایش شود.
اتاق بازرگانی اصفهان موفق به کسب رتبه نخست رضایتمندی فعالان اقتصادی در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان شد
لازم به ذکر است در این جلسه بهنام ابراهیمی دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارایه گزارش طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور مرتبط با محیط کسب و کار در سال 1400 ازموفقیت اتاق بازرگانی اصفهان در کسب رتبه نخست رضایتمندی فعالان اقتصادی در این ارزیابی خبر داد.
وی افزود: این گزارش توسط مرکز آمار ایران به صورت سراسری و در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود محیط کسب و کار انجام می‌شود.