مدیر عامل شرکت بهتاش سپاهان: راه‌اندازی بار انداز 32 هکتاری شرق اصفهان توسط شرکت بهتاش سپاهان/ افزایش ایمنی و جابجایی و کاهش هزینه‌ها، حوادث و آلودگی از مزایای صنعت ریلی است

مدیرعامل شرکت بهتاش سپاهان با اشاره به راه اندازی بار انداز 32 هکتاری شرق اصفهان توسط این شرکت گفت: بخش خصوصی استان اصفهان برای نخستین بار با بهره‌گیری از امکانات حمل و نقل ریلی، محموله شمش فولادی را به خارج از کشور صادر کرد، ارسال این محموله به ترکیه نوید بخش امید، خود باوری و اتکا به توانایی‌های داخلی در بخش تجارت است، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، جلوگیری از مشکلات محیط زیستی و حوادث ترافیک در جاده ها، افزایش ظرفیت حمل و نقل کشور و ارتقا امنیت جابجایی بار از امتیازاتی است که با ایجاد امکان صادرات ریلی از شرق اصفهان به وجود آمده است؛ که با راه اندازی بندر خشک می‌توان از آن بهره برداری کرد.
شرکت بهتاش سپاهان در حال حاضر سالیانه ۲۵ درصد از کل تعمیرات اساسی و ۵۰ درصد از کل تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد.
ترابری ریلی یکی از روش‌های ترابری بر روی زمین است که در مصرف انرژی بسیار به صرفه عمل می‌کند. ریل‌ها رویه‌ای بسیار صیقلی و محکم فراهم می‌کنند که چرخ‌های قطار می‌توانند با کمترین اصطکاک ممکن بر روی آن‌ها بغلتند.
این روش با خود راحتی و صرفه‌جویی در انرژی مصرفی به همراه دارد. معمولاً بخش پیشین قطارها هم با شکلی خمیده و هواپویا (آیرودینامیک) ساخته می‌شود تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. روی‌هم‌رفته، تحت شرایط مناسب، قطار برای بردن حجم مشخصی از کالا یا مسافر، ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر انرژی نیاز دارد تا ترابری جاده ای افزون بر این، ریل‌ها و ریل‌بندها باهم ورن قطار را به‌طور یکسان پخش می‌کنند که در پی آن با هر محور/چرخ بار بیشتری می‌توان حمل کرد تا در ترابری جاده‌ای. ترابری ریلی همچنین از امن‌ترین و کم‌جاگیرترین شیوه‌های ترابری است. یک خط راه‌آهن دوریلی می‌تواند در یک زمان مشخص از یک بزرگراه چهارخطه هم بیشتر مسافر یا کالا جابه‌جا کند
کشورمان، اکنون دارای ۱۴۰۷۸کیلومتر (پایان سال ۱۳۹۶) شبکه راه‌آهن استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط آهن عریض است ساخت و توسعه خطوط آهن در ایران توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترابری کشور انجام می‌پذیرد. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از این شبکه برعهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
در کشور ما به علت عدم وجود کریدور آبی داخلی برای کشتیرانی ( حمل ونقل رودخانه ای ) و هزینـه نسـبتا زیـاد حمل و نقل هوایی عمده فعالیت حمل و نقل ترکیبی کالا در داخل کشور به صـورت کـانتینری وتوسـط دو زیـر بخـش ریلی و جاده ای انجام می پذیرد . در این میان با توجه با قابلیت بالایی جابجایی کالا توسط راه آهن، بررسی نقش راه آهن در حمل ونقل ترکیبی از ضروریات است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است . در این تحقیق ضمن تبیـین نقـش راه آهن در حمل و نقل ترکیبی،شاخص‌های ارزیابی آن شناسایی شده و به بررسی مزایای استفاده از راه آهن در حمـل و نقـل ترکیبی پرداخته شده است . در بررسی این مزایا به دو شاخص هزینه و کیفیت حمل ونقل پرداخته شده است و با استفاده از این دو شاخص حمل و نقل ریلی و جاده ای با هم مقایسه شده و مزایای استفاده از راه آهن در حمل و نقل ترکیبـی تبیـین شده است .
شرکت بهتاش سپاهان با سرمایه گذاری شرکت های ایثارگران شهرستان های زرین شهر و فلاورجان،که سهام آن متعلق به خانواده های معظم شهداء ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس می باشد، درسال ۱۳۸۴وارد عرصه حمل و نقل ریلی کشورگردید.
این شرکت به عنوان یکی از اولین سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی،مجموعه فعالیت های خود را با خـرید وتملک ۴۰۰ دستگاه واگن آغاز نمـود، هم اکنـون پس از گذشت ۱۳سال تلاش بی وقفه در این زمینه با در اختیار داشتن ۳۰۰۰ دستگاه واگن باری، ۲۱ درصد از کل حمل ریلی کشور را در اختیار دارد.
شرکت بهتاش سپاهان با احداث اولین کارگاه خصوصی تعمیرات ناوگان ریلی در کشور از سال ۱۳۹۰ وارد عرصه تعمیرات واگن گردید و در حال حاضر سالیانه ۲۵ درصد از کل تعمیرات اساسی و ۵۰ درصد از کل تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، خیرالله سلیمیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بخش خصوصی استان اصفهان برای نخستین بار با بهره‌گیری از امکانات حمل و نقل ریلی، محموله شمش فولادی را به خارج از کشور صادر کرد.
وی با بیان اینکه ارسال این محموله به ترکیه نوید بخش امید، خود باوری و اتکا به توانایی‌های داخلی در بخش تجارت است، بیان داشت: کاهش هزینه‌های حمل و نقل، جلوگیری از مشکلات محیط زیستی و حوادث ترافیک در جاده ها، افزایش ظرفیت حمل و نقل کشور و ارتقا امنیت جابجایی بار از امتیازاتی است که با ایجاد امکان صادرات ریلی از شرق اصفهان به وجود آمده است؛ که با راه اندازی بندر خشک می‌توان از آن بهره برداری کرد.
وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت های دانش بنیان افزود: بارها توسط مقام معظم رهبری بیان شده است که اگر همت ها تجمیع شود و مانع ها زدوده شود با تکیه بر توانمندی ها و بهره گیری از فرصت های بازار در بین کشورهای منطقه شاهد رشد و تعالی ایران اسلامی در همه زمینه ها خواهیم بود وامید آفرینی می تواند باعث موفقیت ایران در گام دوم انقلاب شود.
سلیمیان با بیان اینکه شرکت بهتاش سپاهان سالانه 7 میلیون تن بار را جابه جا می کند، بیان داشت: اصفهان ظرفیت استقرار 50درصدی حمل و نقل ریلی را داراست که اگر در این زمینه همکاری های لازم انجام شود سالانه تا 35میلیون تن می‌توانیم افزایش ظرفیت داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان اضافه کرد: در حال حاضر، سالانه 180 میلیون تن بار ریل پسند داریم که فقط 50 میلیون تن از طریق ریل جابجا می شود.
راه اندازی بارانداز 32 هکتاری در شرق اصفهان
سلیمیان با اشاره به راه اندازی بارانداز 32هکتاری در شرق اصفهان گفت: امسال برای نخستین بار با بهره‌گیری از امکانات حمل و نقل ریلی، محموله های سنگ، کاشی و شمش های فولادی را به خارج از کشور صادر کنیم.
وی ادامه داد: شرکت بهتاش سپاهان در نمایشگاه های توانمندی های ایران در کشورهایی مانند ترکیه و قزاقستان حضور داشته و توانسته ایم با شرکت های بزرگ قزاق وارد مذاکره شده و فرصت های مناسب سرمایه گذاری برای ما رقم خورده است.

سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه یک فرصت استراتژیک است که برای نخستین بار توسط شرکت بهتاش سپاهان فراهم شده است
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان اظهار داشت: سرمایه گذاری در کشورهای منطقه یک فرصت استراتژیک در صنعت حمل و نقل ریلی برای کشور است که برای نخستین بار توسط شرکت بهتاش سپاهان فراهم شده است.
سلیمیان اضافه کرد: برخی از کشورهای آسیای میانه، درخواست ترانزیت 30 میلیون تن بار را داده اند و از کشور روسیه نیز 10میلیون تن کالا ترانزیت کرده ایم.
وی بیان داشت: تا سال 1401 طبق بیاینه چشم انداز شرکت بهتاش سپاهان باید 120 میلیون تن حمل ریلی داشته باشد که در حال حاضر حدود 50 میلیوتن تن می باشد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان گفت: در حال حاضر 12 درصد بار کل کشور از طریق سیستم ریلی انجام می شود و 89 درصد از طریق سیستم حمل و نقل جاده ای می باشد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان یک سیستم سبز و پایدار مطرح است، بیان داشت: حمل و نقل بار و مسافر به دلیل عدم آلایندگی، ایمنی بالا و امکان جابجایی حجم زیاد کالا بایداز طریق سیستم ریلی صورت گیرد که در این زمینه باید وضعیت مناسبی دست یابیم.
خیرالله سلیمیان با اشاره به تعاملات شرکت بهتاش سپاهان با سازمان راه آهن کشور گفت: کشور ما در مقایسه با قزاقستان که دارای بیش از 200هزار واگن باری است ما 27هزار واگن باری داریم که لازم است با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی در راستای توسعه ظرفیت بار تلاش کنیم.
اهمیت به صنایع اقتصادی در کشور الزامی است
وی با اشاره به اهمیت صنایع اقصادی در کشور بیان داشت: باید حمایت از صنایعی که می تواند وابستگی به دیگر کشورها را به حداقل برساند را در اولویت قرار داد این در حالی است که شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان در این حوزه گام بلندی را برداشته است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل مجتمع صنایع ریلی بهتاش سپاهان با بیان اینکه این مجموعه از لحاظ تعداد انواع واگن، جزو شرکت‌های برتر در بین شرکت‌های ریلی در کشور بوده و فرصت‌های اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای هزاران نفر فراهم کرده، گفت: این شرکت در برهه جنگ اقتصادی توانسته مبالغ قابل توجهی برای سهامداران ایجاد ارزش و درآمد نماید.
مصرف سوخت در سیستم ریلی یک هفتم مصرف جاده‌ای است/ ریلی، حمل و نقل سبز است
در ادامه محمد تمنایی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان و مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان با اشاره به اینکه حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه حمل و نقل سیاست این شرکت است اظهار کرد: حمل و نقل ریلی گونه ای ویژه از حمل و نقل است و به حمل و نقل سبز هم مشهور است. مصرف سوخت در سیستم ریلی یک هفتم مصرف جاده ای است و محیط زیست در این سیستم یک دوازدهم حمل و نقل جاده ای آلوده می‌شود و ایمنی آن ۱۶ برابر ایمنی جاده است. به همین دلیل بسیاری از کشورهای صنعتی به سمت توسعه گونه ریلی هستند.
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب که به طور مستقیم بر افزایش حمل بار ریلی تاکید دارند گفت: وضعیت ریلی در ایران مساعد نیست. ۱۲ درصد حمل و نقل ما از طریق ریل و ۸۸ درصد دیگر آن از طریق جاده انجام می‌شود در حالی که تقاضا نسبت به حمل و نقل انجام شده بیشتر است.
مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان بیان کرد: با در نظر گرفتن چشم انداز ۱۴۰۴ تا سه سال دیگر باید باید به عدد ۱۲۰ میلیون تن ریلی برسیم که اکنون سرانه حدود ۵۰ تن است همچنین در بحث مسافر هم همین مسایل را داریم.
تمنایی با اشاره به اینکه این سیستم سبز و پایدار است و باید به افزایش انتقال به این سیستم تلاش کرد گفت: بهتاش سپاهان و دیگر شرکت های مشابه سعی خود را بر تعامل با شرکت راه آهن قرار داده اند و همه شرکت ها در حال رشد هستند و سعی بر رشد دارند.
وی بیان کرد: ذی نفعان این حوزه چه در بخش دولتی و چه خصوصی نگاه شراکتی ندارند و در تعادل نیستند و شرکت راه آهن نسبت به تعهدات خود به شرکت های حمل و نقل ریلی ضعیف عمل می‌کند.
جذب نخبگان و فعال سازی کریدورهای بین‌المللی
مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان بیان کرد: تلاش برای جذب نخبگان جوان از جمله فعالیت های این شرکت بوده و ما باید به فعال سازی کریدور های بین المللی بپردازیم.
تمنایی گفت: بخش مهمی از ترانزیت کشور به عهده این شرکت است و تعاملات ما در دوسال گذشته با کشور های دیگر افزایش داشته است. قزاقستان در حوزه حمل و نقل ریلی یکی از قوی ترین شرکت آسیای میانه است؛ ما در ایران ما ۷۵ هزار واگن و کشور قزاقستان ۲۰۰ هزار واگن دارد.
وی بیان کرد: یکی از معضلاتی که راه آهن جمهوری اسلامی دارد بحث لوکوموتیو است و بهتاش سپاهان آمادگی خود را برای تعمیر ۶۰ دستگاه لوکومتیو از لوگوموتیو های متوقف این نهاد را دارد تا تعمیر و راه اندازی کند.
مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان افزود: این شرکت در قالب BOT آمادگی خود را برای خطوط مهم اعلام کرده است؛ راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۸۰۰ لوکوموتیو دارد که ۶۰۰ دستگاه متوقف است و ما سال گذشته به راه آهن پیشنهاد دادیم که این تعداد به بخش خصوصی واگذار شود.
تمنایی گفت: ۳۲ هکتار مساحت بارانداز شرق اصفهان است و حداقل برای برنامه های ۲ دهه پاسخگو است کمااینکه در شرق اصفهان هدف بر ایجاد دهکده لجستیک بوده و ما سهام دار هستیم.