مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان: بازار حسن‌آباد به بازار بزرگ اصفهان متصل می‌شود/ احیای سقف و دهانه‌های بازار حسن‌آباد

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از اجرای پروژه بازار حسن‌آباد باهدف اتصال این بازار به بازار میدان امام و بازار بزرگ اصفهان خبر داد و گفت: بعد از سال‌ها، مسیری که بعد از چهارسو مقصود در بازار میدان به حسن‌آباد قطع شده بود با احیای سقف‌ها مجدداً متصل می‌شود.

محمدعلی ایزدخواستی در خصوص اجرای پروژه بازار حسن‌آباد و ضرورت این طرح اظهار کرد: این بازار یکی از بازارهای منشعب از میدان امام است که در پیرامون این میدان واقع شده است و از سمت جنوبی میدان توسعه پیدا کرده و به بازار چهارسو مقصود متصل می‌شود.
وی ادامه داد: این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اصفهان به شمار می‌رود که به دروازه حسن‌آباد اتصال پیدا می‌کند. دروازه حسن‌آباد از آثار دوره آق‌قویونلوها در اصفهان است که در دوره صفویه این بازار وسیع‌تر از وضعیت فعلی بوده و تا چهارسو نقاشی امتداد پیدا می‌کرد و در دوره قاجار به چهارباغ صدر هم متصل شده بود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه در طول تاریخ بخشی از دهانه‌های این بازار و سقف از بین رفته است، تصریح کرد: بعد از چهارسو مقصود کوچه‌ای وجود دارد که در طول مسیر بخش‌هایی دارای سقف است؛ اما در قسمت‌هایی با انقطاع سقف مواجهیم و در نهایت به بازار حسن‌آباد می‌رسیم.
وی با اشاره به لکه‌هایی از سقف‌هایی که در این مسیر دچار تخریب و ریزش شده است، گفت: در نتیجه وقتی گردشگران از میدان تا چهارسو مقصود حرکت می‌کنند، احساس می‌کنند بازار در این نقطه به پایان رسیده است و دیگر به راه خود ادامه نمی‌دهند درصورتی‌که یکی از بازارهای فعال در حوزه کارگاه‌های صنایع‌دستی بازار حسن‌آباد است.
شکل‌گیری پیکره واحد حسن‌آباد تا میدان
ایزدخواستی ادامه داد: باتوجه‌به اهمیت و ضرورت این بازار، احیای سقف این بازار از ابتدای سال در دستور کار سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان قرار گرفت تا دهانه‌های بازار حسن‌آباد را به یکدیگر متصل و به یک پیکره واحد با بازار پیرامون میدان و بازار بزرگ تبدیل شود.
وی با بیان اینکه کف بخش‌هایی که دهانه‌های بازار وجود نداشت، آسفالت بود و اکنون به سنگ‌فرش تبدیل شده است تا کل بازار حسن‌آباد پیوسته شود، اظهار کرد: همچنین جرز، سقف و دیواره‌های بازار هم بعد از سنگ‌فرش در مرحله احیاء قرار گرفت. همچنین به جز یک قسمت کوچک جنب امامزاده احمد که در تاریخ هم جزو بازار نبوده است، بقیه بازار حسن‌آباد به هم وصل می‌شود.
احیای 20 دهانه صفوی در بازار حسن‌آباد
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان اظهار کرد: عملیات احداث سقف‌های بازار حسن‌آباد از مطالعات تاریخی، بررسی اسناد و عکس‌های بازار آغاز شده و ما بر اساس مستنداتی که به آن دست‌یافته‌ایم، مکان دقیق دهانه‌های بازار را شناسایی کردیم تا به احیای سقف و دهانه‌های بازار منجر شود.
وی با اشاره به پیشرفت حدود 50 درصدی پروژه بازار حسن‌آباد تصریح کرد: تا کنون 20 دهانه با آجرهای مستحکم و بر اساس طرح‌هایی که در مستندات تاریخی وجود داشت، احیا شده است.
ایزدخواستی تصریح کرد: با اجرای این طرح، مناسب‌سازی جداره‌ها نیز باتوجه‌به اینکه برخی از واحدهای تجاری طی زمان مدرن شده بود، در دستور کار قرار گرفته است تا با محیط بازار همسان شود.
وی افزود: ما در قسمت‌هایی نیاز به تغییراتی در شکل موجود مسیر گذر بودیم تا بتوانیم آن را با بازار میدان تطبیق دهیم، بر همین اساس در طبقه بالا که بالکن‌هایی ایجاد شده بود، آزادسازی از سوی شهرداری منطقه سه صورت گرفت. بعد از اجرای کامل پروژه در یک اتمسفر معماری سنتی اصفهان قرار خواهیم گرفت که نشان‌دهنده یک دوره تاریخی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: گرچه این بازار در دوره‌های قبل از صفوی هم وجود داشته؛ اما اکنون یک بازار صفوی احیا می‌شود؛ چراکه دهانه‌های پیرامونی مربوط به دوران صفوی است و تصاویر و مستندات هم بازار صفوی را به نمایش می‌گذارد.
وی بیان کرد: سعی شده این طرح در بالاترین سطح تطبیق با وضعیت موجود اجرا شود تا شرایط ساکنان با مخاطره مواجه نشود؛ چراکه اصل کالبدها به حضور انسان متکی است. در واقع در این پروژه انسان معاصر همراه با دوران قدیم در نظر گرفته شده است.
ایزدخواستی افزود: همچنین خرده اتفاقاتی هم پیرامون اجرای این طرح رخ داد به‌طوری‌که جلوی حسینیه گلبندان که فاقد سقف بود، مسقف می‌شود. از همین رو برای اینکه پیوندی بین این مکان و بازار برقرار کنیم، چندین دهانه بازار به داخل حسینیه رفته است که بخشی از حسینیه را مسقف کرده است.
پیوند گردشگر از بازار بزرگ تا حسن‌آباد
وی ادامه داد: همچنین در این محل کف‌سازی صورت‌گرفته است و با پیرایشی که انجام می‌شود، فضای شهری کنار بازار حسن‌آباد، دستخوش تغییر و باکیفیت مطلوب‌تری در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تأکید کرد: با اتصال سقف‌ها از بازار میدان امام و بازار بزرگ به حسن‌آباد، گردشگر دیگر احساس نمی‌کند که بازار در محل میدان به اتمام رسیده است؛ بلکه با مسقف بودن کل مسیر، متوجه امتداد بازار و حضور در بین مغازه‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی می‌شود، در واقع می‌توان این‌گونه تعبیر کرد؛ دستی که از میدان امام بریده شده بود با ساخت سقف مجدداً پیوند زده می‌شود.
وی تصریح کرد: ممکن است بناهای تاریخی بسیاری داشته باشیم؛ اما اگر در چرخه گردشگری و بازدید قرار نگیرد، جزو بناهای گردشگرپذیر شهر قرار نمی‌گیرد؛ حسن‌آباد هم باتوجه‌به این اصل تا پیش از اجرای این طرح در چرخه گردشگری شهر نبود که با اتصال آن به بازار نقش‌جهان تا شش ماه دیگر این بازار به چرخه گردشگری باز خواهد گشت.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ایجاد ارزش‌افزوده برای ساکنان محل را از جمله آثار جنبی اجرای این طرح دانست و گفت: ده‌ها دهانه بازار وجود داشت؛ اما به‌خاطر اینکه به‌مرورزمان از مرکز ثقل (میدان) قطع شده بود، ارزش پایینی داشت که با این برقراری اتصال ده‌ها دهانه با ارتقای کیفی مواجه شد، از سوی دیگر کاروان‌سرای انتهای حسن‌آباد که چندین کارگاه صنایع‌دستی را در دل خود دارد، در این طرح به میدان متصل شد.

اجرای 3 هزار متر کف‌سازی بازار و بلوک فرش کوچه‌های پیرامونی
وی طول محور این طرح را 300 متر عنوان و اظهار کرد: از چهارسو مقصود تا مسجد ساروتقی 45 دهانه باید وجود داشته باشد که 25 مورد آن پیش‌تر وجود داشته و 20 دهانه اکنون وجود دارد که در این طرح احیاء می‌شود.
ایزدخواستی بیان کرد: در طرح بازار حسن‌آباد یک هزار و 300 مترمربع کف‌سازی بازار و یک هزار و 700 مترمربع هم بلوک فرش کوچه‌های پیرامونی اجرا می‌شود، همچنین در قالب این طرح 300 متر جداره سازی صورت می‌گیرد.
وی بودجه طرح بازار حسن‌آباد را پنج و نیم میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
گفتنی است، بازارچه حسن‌آباد یکی از بازارهای تاریخی شهر اصفهان است که در جنوب شرقی میدان تاریخی امام واقع شده و قدمت آن به قبل از دوره صفویه برمی‌گردد. بازار از یک سو به میدان و از سوی دیگر به خیابان فرشادی می‌رسد.

در این بازارچه بناهایی از دوره صفویه و قاجار به‌جامانده است. مسجد ساروتقی، امام زاده احمد، مقبره همدم الملوک دختر امیرکبیر، مدرسه علمیه آیة الله خادمی (عربان)، مدرسه اسماعیلیه، خانه مشروطیت اصفهان، مدرسه علمیه آقانجفی و چندین اثر دیگر از جمله یادگارهای تاریخی به‌جامانده در این بازارچه است.

این روزها بازارچه حسن‌آباد به محلی برای فعالیت کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله قلم‌زنی، فیروزه کوبی، میناکاری و مسگری تبدیل شده است.