در همایش صنعت نشر در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ کتاب باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود/ انجمن صنعت نشر استان ذیل اتاق بازرگانی اصفهان با هدف هم افزایی میان صنعت، فرهنگ و اقتصاد

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی همایش صنعت نشر و صنایع وابسته استان اصفهان به همت انجمن صنعت نشر استان و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش علی تمنایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تعامل میان صنعت و نشر در استان اصفهان را اتفاق مبارکی دانست و افزود: گام برداشتن در زمینه اقتصاد فرهنگ ضروری بوده و با توجه به ظرفیت‌های صنعت نشر در اصفهان و وجود بیش از 370 ناشر در سطح استان با تعامل، همفکری و همگرایی می‌توان اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه رقم زد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد پیوند در تمامی حلقه‌های مرتبط با کتاب مانند چاپ، نشر و توزیع از انجام اقداماتی از سوی این اداره کل برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مانند ارایه تسهیلات تبصره 16 و 18، ارایه تسهیلات در حوزه ایجاد اشتغال پایدار، تسهیلات بلاعوض در دوره کرونا و… خبر داد و افزود: در سالجاری نیز آماده کمک به فعالان صنعت نشر هستیم.
تمنایی همچنین گفت: صنعت نشر نیازمند پوست اندازی بوده و برگزاری جلسات مشورتی در تحول این صنعت، بسیار راهگشا خواهد بود.
کتاب باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود
در ادامه علی محمدآقاجان مدیرخدمات به اعضا، تشکل‌ها و دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره به نقش انکار ناپذیر کتاب در سرعت بخشیدن به ارتقاء فرهنگ عمومی گفت: نمی‌توان رشد جامعه را بدون در نظر گرفتن مطالعه متصور شد.
وی افزود: لازم است کتاب از انحصار یک قشر و طبقه خاص خارج شده و به فرهنگ عمومی تبدیل شود زیرا خواندن از قدرت تغییر سرنوشت یک فرد و ملت برخوردار است.
آقاجان تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان نماینده فعالان اقتصادی در راستای رسالت اجتماعی خود در این عرصه وارد شد زیرا اقتصاد بدون فرهنگ ابتر و نارسا خواهد بود.
ایجاد هم افزایی و تشریک مساعی بین چرخه‌های مفقوده صنعت، فرهنگ و اقتصاد هدف تشکیل انجمن صنعت نشر استان
همچنین سید محمدرضا منصوری نایب رئیس انجمن صنعت نشر استان اصفهان برگزاری این همایش را نقطه عطفی در ارتقاء فرهنگ مکتوب، بالا بردن سرانه مطالعه با نگاه صنعتی به نشر دانست.
وی با بیان اینکه نگاه صنعتی و اقتصادی به حوزه نشر دامنه نفوذ و تجلی فرهنگ مکتوب را افزایش می‌دهد تصریح کرد: انجمن صنعت نشر استان ذیل اتاق بازرگانی اصفهان با هدف ایجاد هم افزایی و تشریک مساعی بین چرخه‌های مفقوده صنعت، فرهنگ و اقتصاد ایجاد شده است. وی در پایان سخنان خود از تعامل اتاق بازرگانی اصفهان برای شکل گیری این انجمن تقدیر و تشکر نمود.
ضرورت آسیب شناسی جدی در کاهش سرانه مطالعه
در ادامه هژیر خسروی مدرس دانشگاه ضمن ابراز نگرانی از پایین بودن سرانه مطالعه و تیراژ کتاب در کشورمان گفت: متاسفانه تمامی اهداف مردم جامعه مربوط به تامین نیازهای آنی و غریزی بوده که این امر یا ناشی از دلایل فرهنگی و ذهنی و یا ناشی از دلایل اقتصادی است.
وی تبعات این امر را سقوط اخلاقی از نیازهای معنوی و روانی به مرحله بیولوژیک بیان و تصریح کرد: انسان موجودی است اخلاقی و اگر اخلاق از بین رود انسان به هیولایی مسلح به تکنولوژی تبدیل خواهد شد.
خسروی ضمن تاکید بر ضرورت آسیب شناسی جدی در پایین امدن سرانه مطالعه در کشورمان گفت: اتفاق مبارک تعامل اتاق بازرگانی با صنعت نشر نیازمند طراحی یک استراتژی تهاجمی به بازار هدف است.
این استاد دانشگاه افزود: هر فرد در زندگی خود باید مساله داشته باشد زیرا مساله باعث ایجاد تحول و برهم زننده روزمرگی انسان هاست.
خسروی معنی لغوی مطالعه را از روی چیزی خواندن با هدف درک مطلب دانست و گفت: وقتی مطالعه آگاهانه نباشد حرافی جای سخن گفتن آگاهانه را خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: تمامی انسان‌هایی که موفق به ایجاد تحول در زندگی بشر شده اند، دارای مساله بوده اند. در حالیکه مبنای مطالعه در جامعه ما از آموزش و پرورش آغاز می شود متاسفانه در مدارس مهارت‌های ارتباطی، کلامی، هوش عاطفی، سبک زندگی و… آموزش داده نمی‌شود و داده‌های زیاد دانش آموزان در رفتارشان تجلی پیدا نخواهد کرد.
این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت مطالعه هدفمند و آگاهانه گفت: لازم است اتاق بازرگانی و انجمن صنعت نشر استان مردم را به مطالعه علاقمند کنند که کاهش قیمت کتاب از طریق تعلق گرفتن سوبسید به آن در این راستا بسیار مهم است.
وجود عظیم‌ترین کتابخانه تمدن باستانی ایران در اصفهان
در ادامه محمدحسین ریاحی محقق و پژوهشگر با اشاره به وجود عظیم‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه در تمدن باستانی ایران در منطقه ای از اصفهان گفت: 5تن از شخصیت‌های مهم علمی مانند ابوریحان بیرونی، حمزه اصفهانی و ابن ندیم تاکید کرده اند کتابخانه سارویه گنجینه ایرانیان بوده که از گزند حوادث محفوظ مانده است.
وی افزود: اصفهان در تاریخ ایران در حوزه خط و کتابت جایگاه ویژه ای داشته و کتاب «الفهرست» نیز به این موضوع اشاره کرده است.
ریاحی تربیت اندیشمندان بزرگ در اصفهان را نیز گویای وجود کتابخانه‌ها و مراکز غنی علمی در این استان دانسته و افزود: دایره المعارف‌های زیادی در اصفهان تالیف شده است.
این مورخ بر ضرورت ارتقاء سرانه مطالعه مردم این شهر تاکید و ابراز امیدواری کرد این شهر پایگاه و عظمت دیرینه خود را از نو پیدا کند. ریاحی همچنین خواستار توجه ویژه به مَدرَس شیخ الرئیس در اصفهان شد.
در ادامه این همایش از حامیان مادی و معنوی صنعت نشر استان اصفهان تقدیر شد.