مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر اصفهان مطرح کرد: در استان اصفهان با انواع حوادث از جمله جاده‌ای، کوهستان، کویر و ساحلی مواجه هستیم

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان با انواع حوادث از جمله جاده‌ای، کوهستان و کویر مواجه هستیم گفت: در صورتی که حادثه‌ای در یکی از استان‌های کشور رخ دهد و حادثه از توان آن استان خارج باشد به لحاظ توانمندی‌های ویژه، امدادگران استان اصفهان به استان مقصد و حادثه دیده اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایمنا، محمدنوید متقی در جمع خبرنگاران که به مناسبت ایام هفته داوطلب در مجتمع مطبوعاتی برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر سازمان امدادی صرف نبوده و تنها در زمان حادثه مشغول به فعالیت نیست، گرچه این موضوع قله فعالیت‌های هلال‌احمر بوده اما این ارگان در زمان غیربحران و غیرحادثه با آن روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان دارای پنج معاونت عملیاتی است، ادامه داد: معاونت امدادونجات، جوانان، آموزش و بهداشت و درمان و توانبخشی است، معاونت امدادونجات در زمانی که حادثه‌ای رخ نداده است، صدها فعالیت برعهده دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان با انواع حوادث از جمله جاده‌ای، کوهستان و کویر مواجه هستیم، حوادث ساحلی تنها مختص به شمال کشور نیست و در سد زاینده رود نیز با حوادث ساحلی روبه‌رو هستیم، در صورتی که حادثه‌ای در یکی از استان‌های کشور رخ دهد و حادثه از توان آن استان خارج باشد به لحاظ توانمندی‌های ویژه، امدادگران استان اصفهان به استان مقصد و حادثه دیده اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت نیروهای امدادی جاده، کوهستان، سیلاب، اسکان اضطراری و حمایت روانی با یکدیگر متفاوت است، اضافه کرد: یکی از قوی‌ترین مراکز توان‌بخشی کشور در استان اصفهان قرار دارد.

متقی گفت: حجم بسیاری از فعالیت‌ها را در داروخانه هلال‌احمر استان شاهد هستیم، به گونه‌ای که روزانه بین ۵۰۰ تا یک هزار نفر به داروخانه مراجعه می‌کنند، جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان به لحاظ توانمندی در استان‌های مختلف فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: معاونت جوانان هلال‌احمر نیز آموزش فعالیت‌های امدادی را بر عهده دارد، همچنین آموزش‌هایی برای افراد زیر ۳۵ سال جامعه دارد. معاونت آموزش نیز رسالت اصلی آموزش کمک‌های اولیه در هلال‌احمر را برعهده دارد و شعار اصلی آن “هر خانواده ایرانی یک امدادگر” است، همچنین انواع آموزش‌ها به صورت اختصاصی برای ارگان‌های مختلف انجام می‌شود.

جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان حدود ۶۰ هزار عضو دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا هلال‌احمر در روند دارورسانی به بیمار و تأمین دارو توانایی دارد؟، تصریح کرد: مشکلات دارویی شامل دو بخش موجودی و قیمت دارو است که بستر و هسته اصلی هر دو بخش در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و تصمیم‌گیر و سیاستگذاری برعهده این وزارتخانه است، این در حالی است که هلال‌احمر در بحث اورژانس و دارو در کنار وزارت بهداشت بوده و در صورت نیاز در کنار این وزارتخانه حضور خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته دو هواپیما آنتی‌بیوتیک توسط هلال‌احمر کشور خریداری شد، همچنین در مراسم اربعین، تجهیزات پزشکی و هلال‌احمر ورود کرده است، زمانی که وزارت بهداشت در میدان باشد هلال‌احمر نمی‌تواند در این حوزه دخالتی داشته باشد.

متقی اضافه کرد: قبل از انقلاب هیچ پایگاه امدادی در استان اصفهان وجود نداشت اما اکنون ۴۱ پایگاه امدادی داریم، همچنین قبل از انقلاب یک مرکز توانبخشی داشتیم و اکنون ۱۱ مرکز داریم، در استان اصفهان ۴۰۰ نیروی هلال‌احمر داریم در صورتی که حدود ۶۰ هزار نفر عضو جمعیت هلال‌احمر هستند، همچنین از سنین پیش دبستانی تا ۸۰ سالگی افراد را آموزش می‌دهیم.

وی افزود: هلال احمر و ارگان‌های بحرانی قبل، حین و بعد از حادثه وظیفه اطلاع‌رسانی و آموزش و پیشگیری را برعهده دارند، از این رو تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود تا حوادث گذشته به حداقل برسد یا شاهد تکرار حوادث نباشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان اظهار کرد: امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر به صورت کشوری مدیریت می‌شود، این‌گونه نیست که در هر استان یک بالگرد وجود داشته باشد، در حال حاضر در استان اصفهان یک بالگرد امداد هوایی داریم که به علاوه بر اصفهان به استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد نیز خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه هر سورت پروازی با بالگرد امداد هوایی ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: بالگرد به لحاظ سرعت عمل می‌تواند چند استان را پوشش دهد، در سال جاری دو مرتبه جهت انجام مأموریت بالگرد اعزام شده است.

متقی با بیان اینکه معین بودن استان اصفهان برای تهران به این معنا است که اگر حادثه‌ای در استان تهران رخ دهد، مدیریت موضوع بر عهده جمعیت هلال احمر اصفهان خواهد بود، افزود: درخواست داریم مسئولان ملاحظات، ابزارها، نفرات و بودجه‌های معین بودن استان اصفهان برای تهران را تأمین کنند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات و چالش‌های دولت‌ها این است که اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد، مدیریت بحران به چه صورت انجام خواهد شد، از این رو در ستاد مدیریت بحران کشور مباحث مطرح و شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند و اگر حادثه‌ای رخ دهد باید تمام کشور به کمک تهران بروند.
گفتنی است مدیرعامل و معاونین جمعیت هلال احمر استان اصفهان از دفتر پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و نشریات فریاد کوهستان و گردشگران و طبیعت بازدید کردند.