در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ امکان استفاده رایگان تجار از دفاتر و غرفه‌های مرکز تجاری ایران در مسکو

ظرفیت‌های مرکز تجاری ایران در مسکو با حضور مدیر و رئیس‌ هیئت‌مدیره این مرکز، نمایندگانی از کشور روسیه و جمعی از فعالان اقتصادی استان در بیست‌وچهارمین جلسه کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این جلسه احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان ابراز امیدواری کرد این نشست سرآغازی برای توسعه همکاری با مرکز تجاری ایران در مسکو باشد و اظهار داشت: اطلاعات موردنیاز تجار از بازار روسیه طی تحقیقات میدانی احصاء شده و آمادگی داریم فهرست 3 هزار کالای موردنیاز این کشور که اخیراً از سوی طرف روسی اعلام شده را نیز در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم.
وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان از تجار و مجموعه‌های توانمند استان برای مذاکره و برقراری ارتباط با طرف‌های روسی حمایت می‌کند. همچنین سازمان توسعه تجارت ایران تسهیلاتی برای تجارت با روسیه در نظر گرفته است.
توافق‌ صندوق ضمانت صادرات ایران با همتای روسی
رسول مسیبی، مدیر مرکز تجاری ایران در مسکو نیز با بیان اینکه این مرکز در بهترین نقطه مسکو قرار دارد، گفت: «ماسکوا» یکی از سه بازار اصلی فدراسیون روسیه است که در آن ساختمانی اختصاصی برای ایران احداث کرده و غرفه‌های آن را به‌طور رایگان در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور قرار می‌دهیم.
مسیبی با اشاره به پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت ایران برای تسهیل مسائل تجار در حوزه‌های مالی و حمل‌ونقل افزود: تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش خصوصی کشورمان باید فرصت تجارت با روسیه را مغتنم بشمارند، وگرنه سایر رقبا گوی سبقت را از ایران می‌ربایند.
وی ضمن تشریح تسهیلات تجارت با روسیه از جمله توافق صندوق ضمانت صادرات کشورمان با همتای روسی، از اخذ مجوز ایجاد شعبه «گازپروم بانک» روسیه در تهران برای ارائه سوئیفت روبلی-ریالی خبر داد.
استفاده رایگان تجار از غرفه‌های مرکز تجاری ایران در مسکو
همچنین فریدون کوصدقی، رئیس هیئت‌مدیره مرکز تجاری ایران در مسکو ضمن تقدیر از اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان برای توسعه تجارت فعالان اقتصادی با روسیه گفت: مرکز تجاری ایران در مسکو در بزرگ‌ترین بازار بنکداری روسیه قرار دارد و به‌دنبال برداشتن گامی نو در توسعه روابط تجاری ایران و روسیه است.
کوصدقی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی باید بدون تکیه صرف به سفارتخانه‌ها و رایزنان بازرگانی به‌دنبال کسب اطلاعات از بازار کشورهای اوراسیا باشند، افزود: در حال ایجاد سازوکاری در روسیه هستیم که این اطلاعات را به‌موقع در اختیار تجار ایرانی قرار دهد تا استاندارد سخت‌گیرانه صادرات کالا به روسیه به مانعی برای تولیدکنندگان و تجار کشورمان تبدیل نشود. دیپلماسی اقتصادی کشورمان می‌تواند از تجار حمایت کند.
تضمین پایداری روابط اقتصادی ایران و روسیه با تولیدات مشترک
روح‌الله میرزا امیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: تولید مشترک می‌تواند مراودات تجاری ایران و روسیه به‌ویژه در زمان کنونی را تعمیق و پایداری روابط اقتصادی دو کشور را تضمین کند؛ بنابراین لازم است قوانین و مشوق‌های روسیه برای تولید مشترک با ایران و موضوعات دیگری مانند اینکه کدام استان‌ها و مناطق روسیه دارای این مزیت برای تولیدکنندگان ایرانی است، برای فعالان اقتصادی ایران شفاف‌سازی شود.
تجار ایرانی برای حضور در بازار روسیه تسریع کنند
در ادامه عبدالله‌اف الکساندی، نماینده امور تجاری «ساداوود» و «فودسیتی» در روسیه با بیان اینکه دولت این کشور از همکاری اقتصادی با ایران کاملاً حمایت می‌کند، افزود: در مدت حضور در ایران شاهد پیشرفت‌های این کشور در حوزه‌های گوناگون بودم و آمادگی کامل خود از توسعه روابط تجاری با ایران را اعلام می‌کنیم. هم‌اکنون هیأت‌‌های اقتصادی بسیاری میان ایران و روسیه در تردد هستند که نشان‌دهنده جذابیت تجارت با ایران است.
وی با بیان اینگه اگر ظرفیت‌های دو کشور بزرگ ایران و روسیه تجمیع شود می‌توان کارهای بزرگی رقم زد، افزود: علاقه به گسترش روابط تجاری با ایران به‌اندازه‌ای است که رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته دستور تکمیل کریدور شمال-جنوب به‌عنوان زیرساخت حمل‌ونقل میان دو کشور را صادر کرد. هم‌اکنون کشورهای غربی بازار روسیه را ترک کرده‌اند و تجار ایرانی باید به سرعت برای حضور در این بازار اقدام کنند. تجار ایرانی می‌توانند کاملاً روی حمایت طرف روسی حساب باز کنند، اما گسترش تجارت میان دو کشور نیازمند ارتباطات رو در رو و تسریع تجار ایرانی در برقراری ارتباط با طرف‌های روسی است. هم‌اکنون روسیه به هر کالایی که در ایران تولید می‌شود به شرط رعایت استانداردهای لازم نیاز دارد.
ولادسلاو ایفورو، معاون کنسولگری فدراسیون روسیه در اصفهان نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه در اصفهان بیان کرد: چنین جلساتی اهمیت بسیار بالایی برای افزایش شناخت دو طرف از یکدیگر دارد تا در نهایت به گسترش روابط تجاری میان ایران و روسیه منجر شود.
در ادامه این جلسه حاضران به طرح پرسش‌های خود پیرامون تجارت با روسیه و چگونگی استفاده از خدمات مرکز تجاری ایران در مسکو پرداختند.