مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان: ترویج فرهنگ خیرات از نگاهی نو/ توسعه سه هکتار فضای سبز

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در یک اقدام فرهنگی با شعار «زنده بمانید» سعی در ترویج فرهنگ خیرات از نگاهی نو در سطح منطقه آرامستان داریم، گفت: فضای سبز باغ رضوان ریه شرق اصفهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایمنا، علی حاجیان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ نفر در آرامستان باغ رضوان آرمیده‌اند، اظهار کرد: باغ رضوان در سال ۱۳۶۳ به منظور حفظ و حراست از دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام تخت فولاد احداث شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وسعت زمین باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار است که تا کنون ۳۰۵ هکتار از آن استفاده شده است، گفت: باغ رضوان در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست شامل قطعه یک تا ۴۵، فاز دو شامل قطعه ۵۰ تا ۶۶ و فاز سوم شامل قطعه ۷۰ تا ۹۰ است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان تصریح کرد: در باغ رضوان ۲۱ شهید آرمیده‌اند که بیشتر آنها از شهدای خدمت، سلامت و جانباز بالای ۷۰ درصد هستند، همچنین در قطعه ۲۲ باغ رضوان میزبان پنج شهید گمنام هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در باغ رضوان ۷۶ نفر از علمای بزرگ شهر اصفهان نیز مدفون هستند که درصدد شناسایی دقیق سیره زندگی و تهیه کلیپ‌هایی از زندگی این عالمان برای معرفی به شهروندان هستیم.
حاجیان اظهار کرد: قطعه ۲۲ باغ رضوان برای خانواده شهدا و ایثارگران در نظر گرفته شده است و در این راستا هیچ هزینه‌ای از خانواده‌های ایثارگران جهت امور کفن و دفن بر اساس قانون دریافت نمی‌شود؛ قطعه‌ای نیز تحت عنوان «نام‌آوران» ایجاد شده است که به مفاخر، مشاهیر و ورزشکاران اختصاص دارد.
وی با اشاره به وجود ۱۶۰ هکتار فضای سبز در آرامستان باغ رضوان گفت: این وسعت فضای سبز در حقیقت نخستین حلقه حفاظتی فضای سبز شرق شهر محسوب می‌شود و به نوعی تنها ریه شرق اصفهان و بزرگترین مجموعه فضای سبز در بین آرامستان‌های کشور است.
هیچ مبلغی را اضافه‌تر از موارد مصوب شورای اسلامی شهر دریافت نمی‌کنیم
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان در تشریح راهبردها و تأکیدات سازمان در این دوره مدیریت شهری تصریح کرد: انجام امور شرعی متوفیان و تاکید ویژه بر انجام واجبات آنها و حتی توجه به بعضی از مستحبات از مهمترین راهبردها و تأکیدات این سازمان است.
ترویج فرهنگ خیرات از نگاهی نو
وی با بیان اینکه در یک اقدام فرهنگی با شعار «زنده بمانید» سعی در ترویج فرهنگ خیرات از نگاهی نو در سطح منطقه آرامستان داریم، گفت: در این راستا محتواهای تبلیغاتی با شعارهایی همچون «زنده بمانید با هدیه یک آجر برای نمازخانه» و «زنده بمانید با اهدای خون» تهیه شده است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصلاح آئین سوگواری از دیگر راهبردهای سازمان باغ رضوان است، افزود: در دوران شیوع کرونا، تغییرات اجتماعی باعث شد بسیاری از آئین‌های سوگواری در سطح شهر تعلیق شود، لذا برای سال‌های آینده در صدد یادآوری بعضی از آئین‌ها از جمله برپا کردن تفت برای متوفی در محل زندگی آن در قالب تبلیغات فرهنگی به شهروندان هستیم.
تکمیل فاز سوم باغ رضوان تا خردادماه سال آینده
وی با بیان اینکه وضعیت فاز سه آرامستان باغ رضوان از منظر فضای سبز خوب نیست، اما درصد بهبود و توسعه آن هستیم، تصریح کرد: طرح توسعه فاز سه و قطعات ۷۰ تا ۹۰ باغ رضوان تا خردادماه سال آینده انجام می‌شود، همچنین طراحی فاز چهارم نیز طراحی و نقشه‌کشی شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.
حاجیان با بیان اینکه توسعه سه هکتار فضای سبز، جلوگیری از دفن ضایعات بیمارستانی، احداث تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری سالن تطهیر و تصفیه روزانه شش هزار لیتر آب از اقدامات یک سال گذشته در باغ رضوان بوده است، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری سالن تطهیر بسیار ضروری بود، زیرا دفن مستقیم این آب‌ها حتی در زمین نیز مجاز نیست. باغ رضوان، شهر کوچکی است که همه چیز در آن وجود دارد و کمتر از مناطق شهری در امور خدمت رسانی نیست.
وی با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین اقدام کارکنان سازمان باغ رضوان مواجهه با شهروندان در بدترین شرایط ممکن است، لذا درصدد تقویت و ارتقای هوش هیجانی کارکنان سازمان باغ رضوان هستیم، گفت: هوشمندسازی موتورخانه‌ها، تابلوهای برق و تأسیسات نیز از دیگر اقدامات انجام شده در سطح سازمان آرامستان است که در این راستا شاهد ۳۵ درصد کاهش مصرف انرژی برق در سطح باغ رضوان هستیم، همچنین اصلاح شبکه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند ۳۲ درصد کاهش در مصرف آب شور و ۵۰ درصد کاهش آب‌های مصرفی در فضای سبز را به به دنبال داشته است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان افزود: کاهش ۵۰ درصدی آب‌های مصرفی به‌رغم توسعه سه هکتاری فضای سبز جدید است که جز با مکانیزه‌شدن کل جریان آب‌رسانی محقق نشده است.
وی با تاکید بر اینکه تأمین امنیت آرامستان یکی از ضروریات است، گفت: در این راستا ۱۳ دوربین به ۹۲ دوربین قبلی در آرامستان اضافه شده است. سال گذشته ۳۰۰ سرقت در آرامستان انجام شده بود اما با اقدامات انجام شده امسال این مقدار به ۵۵ سرقت رسیده است.
حاجیان با بیان اینکه تجهیز خودروی تشییع به صوت قرآن و پرچم در دستور کار قرار گرفته است، افزود: اقدامات دیگری شامل ایجاد مانیتورینگ منابع در کل باغ رضوان، تأمین روشنایی معابر، توزیع برق در فاز سوم، ایجاد منبع ۵۰۰ مترمکعبی آب در فاز سه، جدول‌کشی، نصب ایستگاه‌های اتوبوس و خرید و راه‌اندازی ژنراتور با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تأمین برق سالن تطهیر از سوی سازمان آرامستان‌ها انجام شده است.
وی اضافه کرد: تجهیز اتاق بحران، پیش‌بینی ساخت قبور و نصب دو شیر هیدرانت برای شرایط بحرانی از دیگر اقدامات انجام شده در یک سال اخیر بوده است.
آمادگی ایجاد قبور سه طبقه را داریم
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان از ایجاد ایستگاه صلواتی خبر داد و گفت: پنج شهید گمنام در قطعه ۲۲ آرمیده‌اند در این راستا احداث یادمانی برای آنها در دست اجرا است که در مراحل پایانی قرار دارد، از همه مجامع و هیئت‌های مذهبی دعوت می‌شود که برنامه‌های خود را روزهای پنج شنبه و جمعه در حسینیه شهدای گمنام در کنار قطعه ۲۲ برگزار کنند.
وی از اجرای طرح خادم افتخاری برای تغسیل متوفی خبر داد و گفت: هم اکنون شش خادم افتخاری در این زمینه فعال هستند.
سامانه 1530
حاجیان خاطرنشان کرد: سامانه ۱۵۳۰ تلفن شبانه‌روزی برای اعزام خودرو برای حمل متوفیان فعال و این سامانه در کل کشور ثابت است.
وی با بیان اینکه ۲۳ هزار قبر سنتی در آرامستان باغ رضوان وجود دارد که از سال ۶۱ فروخته شده است، گفت: اگر شهروندان قصد دارند در کنار یکدیگر دفن شوند، ما می‌توانیم این قبور را در سه طبقه ایجاد کنیم. در این راستا برای آنها سند صادر می‌شود و از لحاظ قیمت نیز به صرفه است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان در خصوص آبیاری ۱۶۰ هکتار فضای سبز واقع در باغ رضوان تصریح کرد: ۷۵ درصد از آبیاری آرامستان توسط آب خاکستری انجام می‌شود و ۲۵ درصد دیگر نیز درختان مثمری است که مردم از آنها استفاده می‌کنند، به همین دلیل این بخش با آب چاه آبیاری می‌شود که از آن جمله می‌توان به درختان توت اشاره کرد.
وی در خصوص با امور مصرفی آب تصفیه‌خانه باغ رضوان گفت: این آب برای آبیاری درختان غیرمثمر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مکان‌هایی که مردم حضور ندارند، مصرف می‌شود.
نرخ قبر در قطعه یک باغ رضوان ۳۲ میلیون است
حاجیان با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل عمومی در آرامستان باغ رضوان و اتوبوس‌ها برای انتقال زائران خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ ایستگاه اتوبوس در فازهای یک تا سه باغ رضوان نصب شده است و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است تا عبور و مرور به این آرامستان تسهیل شود.
وی در زمینه نرخ‌گذاری قبور در آرامستان باغ رضوان اظهار کرد: نرخ قبر در قطعه یک حدود ۳۲ میلیون تومان و در قطعه ۹۰ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، هزینه پیش‌فروش قبر نیز بر این اساس است که ۵۰ درصد پایه قیمت قبر به قیمت اصلی اضافه می‌شود، چنانکه در قطعه یک هزینه پیش‌فروش قبر بالغ بر ۴۸ میلیون‌تومان است.
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با اشاره به آمار دفن در باغ رضوان افزود: روزانه حدود ۲۰ تا ۲۲ متوفی دفن در باغ رضوان صورت می‌گیرد.
حاجیان اضافه کرد: در اصفهان ۴۳ آرامستان وجود دارد که تنها ۱۸ مورد از آن‌ها فعال است و بیشتر این آرامستان‌ها در غرب شهر قرار دارند. هشت امامزاده نیز که بیشتر آنها در خوراسگان واقع شده است، مجوز دفن دریافت کرده‌اند.
الکترونیکی شدن صدور سند قبورها
وی در توضیح اقدامات انجام شده در طول یکسال گذشته در آرامستان باغ رضوان گفت: سامانه GIS و نقشه آرامستان باغ رضوان به همراه قبور متوفی‌ها، در کشور بی نظیر است، همچنین اپلیکیشن آرامستان جهت مسیریابی قبور متوفی مورد نظر از جمله خدمات بی‌بدیل ارائه شده در سازمان آرامستان‌ها است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: در اپلیکیشن سازمان آرامستان‌ها، کل فرایند غسل تا دفن متوفی، به صورت برخط و لحظه‌ای برای خانواده‌ها قابل گزارش است، همچنین از اقدامات شاخص دیگر صورت گرفته در طول یک سال گذشته الکترونیکی شدن صدور سند قبور است.
وی ادامه داد: در این راستا دیگر هیچ برگه‌ای تحت عنوان سند قبور امضا نمی‌شود و این در حالی است که پیش از آن برای هر قبر، چندین برگه کاغذ در حکم سند آن باید تهیه و امضا می‌شد که فرایندی زمان‌بر بود.

امکان خرید قبور به صورت الکترونیکی تا سال آینده فراهم می‌شود
حاجیان اضافه کرد: اتصال سامانه‌های سازمان آرامستان باغ رضوان به سامانه شهرداری، ثبت احوال و بنیاد شهید به صورت آنلاین از دیگر خدمات نوین است که موجبات رفاه حال شهروندان را بیش از پیش فراهم ساخته است، همچنین نامه‌نگاری‌های جهت درخواست اتصال سامانه‌های کمیته امداد و بهزیستی به سامانه آرامستان نیز ارسال شده است.
وی تاکید کرد: در نظر داریم تا پایان سال جاری، امکان دریافت خدمات دیگر همچون نیمکت، سنگ قبور و کتیبه نیز به صورت الکترونیکی انجام شود، همچنین تا سال آینده امکان خرید قبور به صورت الکترونیکی راه‌اندازی می‌شود.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به همکاری این سازمان با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: در حال حاضر طی یک همکاری مشترک با شرکت دانش‌بنیان، زمینی به متراژ هزار مترمربع از آرامستان را برای هوشمندسازی آبیاری فضای سبز بر اساس تکنولوژی ارائه شده، اختصاص داده‌ایم که به صورت خودکار و در صورت لزوم درختان آن منطقه را آبیاری می‌کند.
وی تاکید کرد: در صورت مثبت بودن ارزیابی‌ها، این روش در کل سازمان آرامستان‌ها و فضای سبز آن به‌کارگیری می‌شود، همچنین طرحی دیگر از شرکت دانش بنیان تحت عنوان لوستر آئینه برای تأمین روشنایی سالن تطهیر ارائه شده که می‌تواند بدون نیاز به برق و از طریق روشنایی خورشید این محل را روشن سازد.
حاجیان تصریح کرد: مناسب‌سازی پیاده‌روهای بین قبور جهت تردد معلولان، جانبازان و افراد سالمند، افزایش تعداد غرفه‌های خدمت‌رسانی در باغ رضوان، تجهیز و راه‌اندازی مجموعه پذیرایی بهشت تا ۱۰ روز آینده به منظور ارائه خدمات پذیرایی خاصه در امور پخت و توزیع غذا و افزایش تعداد تابلوهای راهنمای زائر و اصلاح نمازخانه‌ها از دیگر امور در دست اقدام است.
وی در توصیه‌هایی به شهروندان گفت: یکی از توصیه‌هایی که به شهروندان داریم غفلت نورزیدن از سنت حسنه برگزاری جلسات سوگواری خود در مساجد است که این مجالس بیشتر در ایام کرونا به دلیل محدودیت‌ها، به صورت برپایی چادرهایی در سطح منطقه باغ رضوان انجام می‌شد؛ لذا درخواست داریم با توجه به حجم بالای جلسات سوگواری در روزهای پنجشنبه و جمعه این مجالس به مساجد سطح شهر انتقال یابد.
اعلام عمومی قیمت قبور باغ رضوان پس از ۳۷ سال
مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان گفت: آرامستان باغ رضوان برای نخستین‌بار پس از ۳۷ سال تعرفه‌های خود را در سایت، اپلیکیشن سازمان و همچنین ورودی این مکان در معرض دید عموم مردم گذاشته است، بر این اساس شفافیت در سازمان آرامستان رقم خورده است، ما امروز با ندای رسا اعلام می‌کنیم که آماده شنیدن هرگونه تخلف و یا کوتاهی در این زمینه هستیم و چنانچه شهروندان مواردی تخلف و قصوری را مشاهده کرده کرده‌اند به ما گزارش دهند، جبران خواهیم کرد.
وی درباره بالاترین و پایین‌ترین قیمت قبور در آرامستان باغ رضوان گفت: در حال حاضر بالاترین قیمت قبر برای دفن در قطعه یک باغ رضوان ۳۲ میلیون تومان و به صورت پیش فروش ۴۸ میلیون تومان است، همچنین کمترین قیمت متعلق به قطعه ۹۰ و با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
حاجیان خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس تلاش‌های صورت گرفته و تأکیدات این دوره مدیریت شهری هیچ قبر مخفی در آرامستان نداشته و برای هیچ کسی قبری را رزرو نمی‌کنیم، همه قبور در اختیار شهروندان است، حتی دفن برای برخی از شهروندان مستضعف، بی بضاعت و بدون سرپرست در باغ رضوان به صورت رایگان و یا با تخفیف ۵۰ درصدی انجام می‌گیرد.
وی یادآور شد: اصفهان تنها شهری در سطح کشور بود که در ایام کرونا همه شرعیات لازم برای متوفی را با تلاش جهادی نیروهای غسال‌خانه خود اجرا می‌کرد، در حال حاضر ۱۰ نفر نیروی مرد در غسالخانه برادران و ۹ نفر در قسمت غسالخانه خواهران مشغول به انجام خدمت هستند.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان درباره دفن افراد مجهول‌الهویه گفت: این افراد مجهول همچون دیگر افراد در بین قبور مختلف و حتی به صورت رایگان دفع می‌شوند و پیگیری امور مربوط به آنها در اختیار مراجع ذی‌صلاح است.
هرگونه دفن خانگی در سطح شهر اصفهان ممنوع است
وی افزود: موضوع آرامستان های خانوادگی در شورای اسلامی شهر اصفهان به صورت کلی رد شد، اما این کار در شهرهای دیگر با هزینه‌های هنگفت در حال انجام است، آنچه مسلم است این بوده که هرگونه دفن خانگی در سطح شهر اصفهان ممنوع است و اجازه هیچ‌گونه دفنی را تحت این عنوان در منازل شخصی نخواهیم داد.
حاجیان گفت: طرحی را تحت عنوان قبور همجوار در باغ رضوان برای خانواده‌هایی که تقاضای دفن در کنار یکدیگر را داشتند ارائه دادیم که بر این اساس هر خانواده می‌توانست تنها هفت قبر در کنار یکدیگر را البته با قیمت‌های بالاتر از مصوب خریداری کند که مورد استقبال زیاد شهروندان قرار نگرفت.
وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ظرفیت دفن در آرامستان باغ رضوان تا ۵۰ سال آینده وجود دارد، همچنین شش هزار قبر دو طبقه اکنون خالی است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه آرامستان باغ رضوان در اغتشاشات اخیر جز آرامستان های آرام محسوب می‌شد گفت: هرگونه اقدام امنیتی در این محیط به دستور مراجع ذی‌صلاح بوده و برای حفظ و حراست از امنیت خانواده‌ها انجام شده است و هیچ اتفاق ناگواری در جریان اغتشاشات برای همشهریان در این آرامستان صورت نگرفته است.
حاجیان با توضیح اینکه رسیدگی به آرامستان های محلی از دغدغه‌های اصلی این سازمان در دوره جدید است، گفت: همچنین در این دوره مدیریت شهری بودجه‌ای در اعتبارات مناطق شهری برای ساماندهی آرامستان های محلی که دیگر مجوزی برای دفن ندارند، انجام شده تا این ساماندهی در سطح محلات صورت گیرد و دغدغه‌های شهروندان مبنی بر تبدیل شدن این مکان به محل‌هایی برای حضور بزهکاران و معتادان رفع شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تلاش برای ساماندهی وضعیت گلزار شهدا و آرامستان محلی رهنان توسط شهرداری منطقه ۱۱ در حال انجام است، همچنین در ماه‌های اخیر مجوز بهداشت برای ساماندهی غسالخانه این آرامستان را دریافت کرده و در صدد بهبود این مکان هستیم.
تبلیغاتی برای پیش فروش قبر نداریم
حاجیان با اشاره به پیش فروش قبور و فرایند این عمل در سازمان آرامستان باغ رضوان گفت: ما اعتقاد داریم بر اساس دین مبین اسلام پیش فروش قبر امری واجب نیست، لذا تبلیغاتی برای فروش آن نداریم.
وی ادامه داد: بر این اساس قیمت‌هایی را بالاتر از قیمت‌های روز دفن برای پیش فروش قبور اختصاص می‌دهیم، اما بر اساس قانون، پیش فروش قبور در سازمان آرامستان‌ها بر اساس هزینه‌های آرامستان بوده و فقط برای تأمین بخشی از هزینه‌های جاری آن در هر سال به صورت مجزا امکان‌پذیر است، به عنوان مثال برای سال ۱۴۰۱، ۵۶ میلیارد تومان بودجه سازمان از محل پیش فروش قبور بابت هزینه‌های جاری آرامستان تعیین شد که سهمیه آن برای امسال تمام شده است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان آرامستان‌ها هیچ بودجه‌ای از شهرداری دریافت نمی‌کند و هزینه و درآمد برعهده خود سازمان است.
وی اظهار کرد: به منظور رفاه حال شهروندان و با توجه به حضور کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌ها در زمان دفن متوفی خود، به فکر ایجاد خانه کودک در زمین ۱۰۰ متری جنب سالن تطهیر هستیم، بر این اساس خانواده‌ها می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را در این مکان مجهز شده به وسایل و با حضور مربی خاص قرار دهند و با اطمینان خاطر به امور کفن و دفن و سوگواری خود بپردازند.