مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛ ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با روش‌های توانمندسازی در استان اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سه هزار و ۷۸۳ هکتار از اراضی شهری استان اصفهان به سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شناسایی شده اختصاص دارد گفت: پروژه‌های مختلفی در راستای توانمندسازی این بافت‌ها در استان اصفهان اجرا شده است.
علیرضا قاری‌قرآن در خصوص وضعیت بافت‌های فرسوده شهری استان اصفهان اظهار داشت: این استان با ۲۸ شهرستان و ۱۱۳ شهر، وسیع‌ترین شبکه شهری را در بین استان‌های کشور دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری استان اصفهان در زمره بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است، اذعان داشت: هشت هزار و ۱۰۰ هکتار از این پهنه‌ها به بافت فرسوده میانی شناسایی شده، سه هزار و ۷۸۳ هکتار به سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای شناسایی شده و دو هزار و ۲۰۰ هکتار به بافت‌های تاریخی شناسایی شده اختصاص دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه این میزان بیش از ۱۰ درصد کل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کشور است گفت: در استان اصفهان بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی دربرگیرنده ۵۲ محله با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر است.
وی در خصوص مجموعه اقدامات بعمل آمده بمنظور بازآفرینی شهری محلات هدف استان اصفهان بیان داشت: این اداره‌کل در راستای ضرورت ساماندهی و توانمندسازی بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان نسبت به احداث پایگاه سلامت پروین اعتصامی در محله جوی آباد و سالن اجتماعات آموزش بهداشت عمومی در محله قرطمان شهرستان خمینی شهر اقدام و مجموعه‌های مذکور را جهت بهره برداری لازم به شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان واگذار نموده است.
قاری‌قرآن افزود: علاوه بر این با تلاش‌های بعمل آمده، احداث دو سرای محله در سکونتگاه‌های غیررسمی محلات جوی‌آباد و وازیچه خمینی شهر در دست اقدام است که تا کنون مرحله سفت‌کاری آن به پایان رسیده است.
وی از دیگر اقدامات این حوزه، به مشارکت در احداث سالن ورزشی رستم در محله ارزنان زینبیه به میزان ۱۲ هزار میلیون ریال، مشارکت در ساخت سالن ورزشی (زورخانه) محمود آباد اصفهان، احداث سالن ورزشی جهان پهلوان تختی در محله قشقایی شهرستان شهرضا، روشنایی وآسفالت معابر محلات حاشیه نشین زینبیه و دارک، ارزنان، حصه شمالی و جنوبی شهرستان اصفهان، محلات قشقایی، خمینی آباد و طالقانی شهرضا و محلات جوی آباد، وازیچه و قرطمان خمینی شهر اشاره کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: عملیات آسفالت ریزی به میزان تقریبی ۱۴ هزار تن و نصب دو هزار و ۹۱۳ پایه چراغ و لامپ ال ای دی با همکاری شرکت توزیع برق شهرستان‌های فوق اجرا شده است.
وی بیان داشت: از جمله اقداماتی که در جهت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در استان اصفهان انجام پذیرفته می‌توان به واگذاری یک قطعه زمین به شهرداری خمینی‌شهر جهت احداث پاسگاه نیروی انتظامی در محله جوی‌آباد، پیگیریِ اخذ مجوز کمیسیون ماده پنج بمنظور تغییر کاربری زمین کشاورزی واقع در میدان جوان منطقه حصه و ابتدای جاده جلوان (عاشق اصفهانی) جهت احداث اورژانس اجتماعی، اتمام مرحله سفتکاری مدرسه در محله یحیی‌آباد آران‌و بیدگل، احداث پروژه‌های مشارکتی فرهنگسرا و مدرسه ۹ کلاسه در محله صالح‌آباد شهرستان نجف‌آباد اشاره کرد.
قاری‌قرآن افزود: علاوه بر این احداث دو پروژه مجتمع فرهنگی، ورزشی و احداث پارک محلی در محله کارگر کاشان، احداث مرکز آموزشی، ورزشی و بازارچه صنایع دستی در محله چاوشی شهرضا، آسفالت معابر و خیابان‌های محله کوشک (قلعه) سمیرم، احداث خانه کشتی و چمن مصنوعی در محله جوی آباد خمینی شهر از دیگر پروژه‌های مشارکتی در دست اقدام این اداره کل در محالت هدف بافت‌های حاشیه‌ای وسکونتگاه‌های غیر رسمی شهرستان‌های استان اصفهان با همکاری شهرداری‌های مربوطه است.
وی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات موضوع محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار، این اداره‌کل برای سالجاری تعداد ۲۳ پروژه برای بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهرهای استان به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تعریف و پیش بینی کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: چشم اندازها، راهبردها وراهکارهای رفع مشکلات بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد که درصورت اتخاذ تدابیر لازم بمنظور ابلاغ تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات پیش بینی شده وهمچنین در صورت وجود نقدینگی بمیزان اعتبارات تامین شده، طرح‌ها وبرنامه‌های ساماندهی وتوانمندسازی بافت‌های حاشیه‌ای وسکونتگاه‌های غیر رسمی اجرایی وعملیاتی می‌شود.