در نشست انجمن صادرکنندگان استان اصفهان مطرح شد: برای حضور قدرتمند در بازار روسیه کنسرسیوم تخصصی صادراتی ایجاد شود

در راستای همفکری در خصوص بررسی راه‌های توسعه و تقویت بسترهای صادراتی، نشست انجمن صادرکنندگان استان با رئیس و جمعی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مسعود گلشیرازی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این نشست با تاکید بر اینکه شبکه سازی میان فعالان اقتصادی، شرط اول توسعه و رونق اقتصادی است از مشارکت صادرکنندگان بنام و حرفه‌ای استان در شکل‌گیری انجمن صادرکنندگان تقدیر و تشکر کرد.
وی هدف از تشکیل این انجمن را تجمع سازمانی صادرکنندگان حرفه‌ای به منظور حضور قدرتمند در بازار‌های بین‌المللی بیان و تصریح کرد: تشکیل این انجمن با هدف ایجاد میز گفتمانی بین صادرکنندگان استان، جزو رسالت‌های پارلمان بخش خصوصی اصفهان بوده و انجمن مذکور می تواند در سایر صادرکنندگان استان ایجاد حرکت کند تا اشتراک منافع از طریق انجمن حادث شود.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان مشارکت کلیه صادرکنندگان در این انجمن و ایجاد کمیته‌های تخصصی در آن را از نیازهای اساسی اقتصاد استان دانست و افزود: انجمن صادرکنندگان یکی از پایه‌های تعیین‌کننده تجارت خارجی استان اصفهان است.
گلشیرازی در ادامه ضمن تشریح خدمات اتاق دوره نهم گفت: ساختار اتاق باید به تشکل مداری تغییر یابد و با استفاده از ساز و کارهای موجود می‌توان در رفع مشکلات صنوف مختلف وارد عمل شد.
وی تاکید کرد: از آنجا که اصفهان در سند توسعه خود، بخش خدمات را محور قرار داده لازم است بستر این خدمات را ایجاد کرده تا در کنار اصفهان صنعتی، اصفهان تجاری نیز شکل گیرد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در ادامه با اشاره به فرصت بازار روسیه برای اقتصاد استان، خواستار دقت نظر ویژه در این بازار و ایجاد کنسرسیوم تخصصی برای صادرات محصولات صنعتی به این بازار و در دستورکار قرار گرفتن حوزه مسئولیت اجتماعی به صورت همگرا در اعضاء انجمن شد.
خدمات اتاق بازرگانی در حوزه تجارت خارجی
در ادامه فرشته امینی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان به تشریح خدمات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در راستای تجارت خارجی پرداخت و گفت: آماده‌سازی مطالعات بازار کشورهای هدف صادراتی کشورمان، ارائه آموزش‌های تخصصی برای مدیران صنعتی و پرسنل آنها، تشکیل میزهای مشاوره تخصصی برای کشورهای مختلف هدف، ایجاد شتاب‌دهنده تجارت بردار و تشکیل میزهای بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت از جمله این خدمات است.
صادرات بهترین راه بهبود محیط کسب و کار استان اصفهان
دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه مشکل آلودگی شدید هوا در اصفهان، موجب بازنگری در سند راهبردی و استراتژیک اتاق و احصاء و پیگیری مشکلات و در دستور کار قرار گرفتن خدماتی برای کمک به رفع این معضلات در سه سطح شد، افزود: در سطح کلان پیگیری موضوعات اساسی از جمله اصلاح زیرساخت فعالیت‌های اقتصادی و مباحث مربوط به حوزه مسئولیت اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.
بهنام ابراهیمی کمک به مشکلات تامین آب فعالیت‌های اقتصادی، نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، کارگو ترمینال، دهکده لجستیک و … را از دیگر اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این دوره نام برد.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعریف خدمات و پیگیری مشکلات باید در سطح بخش انجام شود افزود: این در حالی است که خدمات سطوح دیگر نیز تداوم خواهد داشت.
دبیرکل اتاق بازرگانی افزایش چشمگیر تعداد تشکل‌های اقتصادی اصفهان به منظور کمک به پیگیری و رفع مشکلات صنوف مختلف در مراجع حاکمیتی را از دیگر دستاوردهای اتاق نهم بیان و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین انجمن‌های تشکیل شده به عنوان مرجع پیگیری و احصاء نیازمندی‌های صادرات، انجمن صادرکنندگان استان است.
ابراهیمی تاکید کرد: از آنجا که صادرات بهترین راه برای بهبود محیط کسب و کار استان است اقداماتی توسط اتاق بازرگانی اصفهان در این راستا به منظور توسعه و تقویت بسترهای صادراتی استان انجام شد.
اقدامات انجمن صادرکنندگان استان اصفهان
همچنین محمد امینی رئیس هیئت مدیره این انجمن، انجمن صادرکنندگان را تنها انجمن فراصنفی ذیل اتاق بازرگانی اصفهان معرفی کرد و شبکه‌سازی و استفاده از پتانسیل‌های اعضا و به رسمیت شناخته شدن انجمن در تصمیم‌سازی‌های این حوزه را از اهداف مهم تشکیل آن بیان کرد.
وی در ادامه بررسی مشکلات صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، بررسی امکان حمل دریایی در حوزه خزر و کمک به صادرکنندگان اصفهانی، احصاء و پیگیری مشکلات صادرکنندگان در حوزه ارزش گمرکی و ارزش افزوده و پیشنهاد رفع خلأ قانونی مربوط به شرکت های مدیریت صادرات را بخشی از عملکرد انجمن مذکور معرفی کرد.
برگزاری نمایشگاه صنعتی؛ اسفندماه در روسیه
سعادت، دبیر میز روسیه در سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست ضمن ابراز تأسف از مغفول ماندن بازار بکر روسیه برای صادرات محصولات ایرانی، خواستار دقت نظر صادرکنندگان به این حوزه شد.
وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه بزرگ صنعتی در حوزه‌ رنگ و رزین، صنعت پوشاک و نساجی و ساختمان در اسفندماه جاری در این کشور خبر داد و افزود: سازمان توسعه تجارت بنا بر رسالت خود تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شرکت کننده در این نمایشگاه، در نظر گرفته است.
در ادامه این نشست حضار به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند که تشکیل پاویون صادراتی بازار روسیه در نمایشگاه اصفهان به منظور نمایش و معرفی محصولات تولیدی اصفهان، چاره‌اندیشی در خصوص نرخ تبدیل دلار به روبل، برداشتن حذف پیمان‌سپاری ارزی صادرات محصولات کشاورزی، توجه به زنجیره ارزش صادراتی در بازار این کشور و مشکلات مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از جمله این موارد بود.