در همایش اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار انجام شد؛ تقدیر معاون عمرانی وزیر کشور از اجرای پروژه «قصه‌های ناگفته اصفهان » توسط اتاق بازرگانی اصفهان

درهمایش اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار، ارتقاء بینش و مهارت جذب سرمایه در پروژه‌های گردشگری مدیریت شهری که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور در محل سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان،برگزار شد بر نقش مهم تنوع بخشی به محصول و توسعه مقصد در رونق این صنعت تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان معاون عمرانی وزیر کشور در این همایش ضمن اشاره به پتاسیل‌های بالای کشورمان در حوزه‌های مختلف، از خوب نبودن حال بخش گردشگری کشور، ابراز تاسف کرد.

مهدی جمالی نژاد با تاکید بر اینکه علی‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها و ایران هراسی ایجاد شده در جهان، امکان رشد صنعت گردشگری وجود دارد افزود: گردشگری در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین و پردرآمدترین صنعت جهان است و پیش بینی شده به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال 2024 تبدیل شود.

وی با بیان اینکه می‌توانیم با عزم جدی، گردشگری را رونق دهیم گفت: در سال 97 ، بیش از 7میلیون گردشگر خارجی داشتیم و بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، در آن سال به عنوان دومین کشور با رشد سریع گردشگری معرفی شدیم.

وی افزود: چرخش تحول آفرین در حوزه گردشگری قابل دستیابی است و در این حوزه نیازمند توسعه محصول و مقصد، تنوع بخشی به محصول، تغییر رویکردها و راهبردهای این حوزه و تحول طرح‌های جامع گردشگری در طول زمان و شرایط هستیم.

معاون عمرانی وزیر کشور در ادامه ضمن تقدیر از تهیه پروژه قصه‌های ناگفته اصفهان، خواستار روایت و اشتراک این قصه‌ها شد.

جمالی نژاد ضمن ابراز خرسندی از اینکه در سال‌های اخیر از جهت سند و قوانین بالادستی کمبودی در حوزه گردشگری وجود ندارد؛ خطاب به شهرداران و فرمانداران حاضر در همایش گفت: اگر می‌خواهید شور و نشاط در شهرها وجود داشته باشد و بیکاری کاهش یابد، لازم است به صورت اعتقادی به حوزه گردشگری ورود کرده و با کاهش بروکراسی‌های پیچیده اداری و اهتمام در تهیه و اجرای طرح‌های جامع گردشگری، به توسعه این بخش کمک کنید و دست بوس سرمایه گذاران باشید و از آنها حمایت کنید.

وی در ادامه بر ضرورت مطالعه دقیق سند راهبردی توسعه گردشگری کشور توسط مدیران شهری و کلیه دست اندرکاران این حوزه تاکید و تصریح کرد: لازم است جلساتی برای تحقق این مهم به صورت منظم برگزار و نتایج پیگیری شود.

جمالی نژاد در پایان سخنان خود با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه گذاری، بر نقش مهم برند شهری تاکید کرد و گفت: برند آن چیزی است که ادراک می شود نه تولید. وی همچنین خواستار حمایت ویژه مسئولین دولتی برای راه اندازی مرکز بین المللی صنایع دستی در اصفهان شد.

لزوم توجه مدیریت شهری بر نظام واسطه گری نوآوری

مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: جمع درآمدهای مالیاتی و گمرکی کشور در سال 1402، 820 هزار میلیارد تومان بوده که با اضافه شدن درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز این عدد به حدود 1400 هزارمیلیارد خواهد رسید. این در حالی است که اعتبارات جاری هزینه ای ما در سال آینده 1454 هزار میلیارد تومان بوده و نیازمند نزدیک به 1همت برای جبران حقوق کارمندان و تامین کسری صندوق‌های بازنشستگی هستیم.

وی افزود: در اینصورت منابع ما به صورت جاری و هزینه‌های معمول در حال از بین رفتن است و برای توسعه دلبسته فروش اموال و دارایی دولت، واگذاری سهام و فروش اوراق هستیم.

طغیانی تاکید کرد: با این وجود انتظار از دولت، برای پیشرانی در توسعه کشور از محل هزینه و سرمایه‌گذاری کردن دور از انتظار است و نیازمند عزم جدی مدیران شهری برای خروج از اقتصاد شهری برونزا، به سمت اقتصاد درونزا هستیم. شهر باید خلق ثروت و ارزش کند و از این محل درآمدی برای توسعه زیرساخت در هر منطقه ایجاد شود.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه مدیریت شهری در سازمان شهرداریها، مناطق شهری و… بر نظام واسطه‌گری نوآوری تاکید کرد و افزود: توسعه دانش فعالان هر حوزه ، شکل دهی به بازار این حوزه، برندسازی شهری، بسیج منابع تامین زیرساخت‌ها با کمک مردم و در نهایت نهادسازی‌های مفید و موثر از اهمیت زیادی برخوردار است.

دانش خود در حوزه گردشگری را ارتقا دهیم

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان وجود ظرفیت‌های عظیم در حوزه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی، گردشگری، نیروی انسانی و… در استان را گویای این مطلب دانست که برای حل موانع و مشکلات توسعه باید نسبت به گذشته با عزمی راسخ تر به مدیریت مسایل بپردازیم.

مهران زینلیان افزود:  ذخایر و آثار ارزشمند غنی در حوزه گردشگری استان وجود دارد که دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک برند برای کل منطقه هستند.

وی تصریح کرد: عمده مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال گذشته نیز در زمینه توسعه پایدار در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری و صنایع دستی بوده است. زینلیان خواستار داشتن نگاه حرفه ای و جامع تر برای توسعه استان شد و گفت: باید دانش خود را در حوزه گردشگری ارتقا داده و با تعامل یکدیگر زیرساخت‌های مورد نیاز تحول و توسعه این حوزه را فراهم کنیم.

مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان برای ارتقاء شاخص سرمایه گذاری

در ابتدای این همایش، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشریح رویکرد پارلمان بخش خصوصی اصفهان در تسهیل سرمایه‌گذاری گفت: از سال 1398 اتاق بازرگانی اصفهان بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار با یک برنامه راهبردی، در حوزه کمک به ارتقاء شاخص‌ها به ایفای نقش پرداخت.

بهنام ابراهیمی نتیجه ورود به این حوزه و همراهی بخش دولتی و خصوصی را ارتقاء شاخص محیط کسب و کار استان عنوان کرد و افزود: با این وجود، شاخص سرمایه‌گذاری استان به ویژه در حوزه گردشگری اصلا مطلوب نبوده و نیازمند چاره اندیشی است.

 وی برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی اصفهان در سه سطح کلان، بخش و خرد را از فعالیت‌های دوره نهم پارلمان بخش خصوصی اصفهان عنوان و تاکید کرد: کلیدواژه اصلی ما در این سه بخش، مشارکت بوده و با حاکمیت، نهادها و خوشه‌های اقتصادی، فعالان اقتصادی و آحاد جامعه به منظور ارتقاء شاخص‌ها مشارکت خواهیم کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان مشارکت در سطح کلان، به منظور بهبود ساختارها را از دیگر برنامه‌های اتاق نهم دانست و افزود: به همین منظور با تعامل با حاکمیت، همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری برگزار خواهد شد. ابراهیمی با تاکید بر اینکه در تمامی این برنامه‌ها به دنبال یک هدفگذاری و بینش مشترک هستیم گفت:این بینش موجب مشارکت برای تحقق توسعه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خواهد شد.

همایشی با هدف احیاء اصفهان ایده آل

روح الله میرزاامیری مدیرامور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تشریحات اقدامات اتاق 4سال گذشته پارلمان بخش خصوصی اصفهان، گفت: کلیه اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در سه بخش کمک به بهبود شاخص‌های محیط کسب و کار، اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی، پروژه‌های زیربنایی و گردشگری استان برنامه‌ریزی شده است.

 وی برگزاری همایش اصفهان، توسعه گردشگری، اقتصاد پایدار را نیز بخشی از این فعالیت‌ها معرفی و تصریح کرد:این همایش با هدف احیاء اصفهان ایده آل که لازمه آن توسعه سرمایه گذاری در این حوزه است برگزار شد.

دبیر این همایش افزود: با توجه به اهتمام ویژه استاندار اصفهان بر روی بحث توسعه سرمایه گذاری اقداماتی در این زمینه در 4 محور ایجاد ساز و کار مانع زدایی از جذب و توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد شرکت سرمایه گذاری اصفهان، راه اندازی باشگاه سرمایه گذاران و حمایت از سرمایه گذار و پروژه‌های سرمایه گذاری در حال انجام است و رویداد حاضر، یکی از سلسله پیش رویدادهای تخصصی و مقدمه برگزاری رویداد بین‌المللی سرمایه گذاری است که در سال آینده برگزار خواهد شد.

میرزاامیری نوآوری در کشف فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهری، برنامه‌ریزی عملیاتی برای طراحی و تدوین برند شهری و برنامه‌ریزی عملیاتی به منظور طراحی و اجرای رویدادشاخص شهری را از دستور کارهای این همایش عنوان کرد. همچنین عزیز کوجا اوغلو شهردار اسبق ازمیر ترکیه نیز در خصوص الزامات توسعه گردشگری در شهرها مطالبی بیان کرد

لازم به ذکر است در ادامه این همایش از اثر فاخر چند رسانه ای اصفهان آینده رونمایی، همچنین پنل‌های الزامات توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و تجربه نوردی برگزار شد.