احصای راهکارهای رفع مشکلات حوزه فرش دستباف با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی اصفهان با موضوع بررسی فرصت‌ها و چالش‌های تولید و صادرات فرش دستباف استان، به طرح مشکلات این حوزه به‌ویژه پیمان‌ سپاری ارزی و بازگشت فرش دستباف اختصاص داشت.
تلاش مجلس برای حذف رفع تعهد ارزی صادرات فرش دستباف در بودجه 1402
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون فرش و صنایع‌دستی مجلس با بیان اینکه صادرات فرش، صادرات فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی است اظهار داشت: در تلاش هستیم در بودجه 1402 صادرات فرش و صنایع‌دستی را از پیمان سپاری ارزی معاف کنیم.
وی با اشاره به امکان رفع سایر مشکلات این حوزه در تدوین برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: از طرف دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند یک لایحه شامل تمام مسائل و موضوعات بخش‌های گوناگون به مجلس ارائه نماید تا مجلس آن را به‌صورت قانون درآورد. در غیر این‌صورت نیز مجلس آمادگی دارد پس از برگزاری جلسات با فعالان حوزه فرش دستباف، این موارد را در اصلاحیه برنامه هفتم توسعه لحاظ کند.
لزوم تخصیص اعتبار به بیمه قالی‌بافان
اسماعیل نادری معاون بازرگانی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به تأثیر تحریم فرش دستباف ایران بر اشتغال ‌پایدار این حوزه بیان کرد: با همکاری تشکل‌های استان و اتاق بازرگانی اصفهان تمام مشکلات حوزه فرش دستباف را احصا و دسته‌بندی کرده و پیشنهادات و راهکارهایی برای رفع آنها مطرح کرده‌ایم، اما متأسفانه هنوز اقدامی برای رفع برخی مشکلات که به‌راحتی قابل حل است، انجام نشده است.
وی حذف پیمان سپاری ارزی صادرات فرش دستباف را یکی از این پیشنهادات دانست که در گذشته مورد موافقت قرار نگرفت و ادامه داد: در نهایت بانک مرکزی مهلت رفع تعهد ارزی صادرات فرش را 4 ماه و سپس 6 و 12 ماه تعیین کرد، اما با توجه به امانی بودن صادرات فرش، خواستار افزایش این مهلت به 36 ماه هستیم.
نادری با بیان اینکه استان اصفهان متنوع‌ترین تولید فرش کشور را دارد، اضافه کرد: هم‌اکنون در فصل بررسی بودجه 1402 قرار داریم و درخواست ما از نمایندگان خانه ملت این است که نسبت به اصلاح پیمان‌سپاری ارزی، قوانین مرتبط با برگشت فرش و همچنین تخصیص اعتبار به بیمه قالی‌بافان اقدام کنند.
قوانین دست‌وپاگیر، عامل رکود در تولید و صادرات فرش دستباف
سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان نیز با اشاره به سابقه دیرینه فرش دستباف در ایران و اصفهان گفت: هم‌اکنون بیش از 270 هزار نفر در استان در صنعت فرش دستباف مشغول فعالیت هستند، اما متأسفانه برخی مشکلات موجب رکود در این حوزه شده است.
وی قوانین دست‌وپاگیر را عامل رکود در تولید و صادرات فرش دستباف دانست و افزود: پیمان سپاری ارزی یکی از چالش‌های صادرکنندگان فرش است و مهلت 12 ماهه برای رفع تعهد ارزی صادرات فرش کافی نیست، چون این کالا به‌صورت امانی صادر می‌شود و باید در نمایشگاه‌‌های کشورهای خارجی به نمایش درآید تا به فروش برسد و این فرآیند زمان‌بر است؛ بنابراین تولیدکنندگان رغبتی برای صادرات فرش ندارند. پیشنهاد ما معافیت صادرات فرش دستباف از رفع تعهد ارزی و در غیر این صورت، افزایش مهلت آن به 36 ماه است. همچنین از استانداری و شهرداری درخواست می‌کنیم مکان‌هایی برای ایجاد خانه فرش و موزه فرش در اصفهان اختصاص دهند.
عصاچی به برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از پنجم تا دهم بهمن ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اشاره کرد و گفت: همچنین همایش تجلیل از پیشکسوتان حوزه فرش دستباف و همایش نقش فرش در دکوراسیون داخلی نیز ششم و نهم بهمن ماه با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.