سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده که فراخوان آن اسفندماه 99 منتشر شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه بهصورت مجازی و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در اختتامیه این جایزه ادبی اظهار داشت: قانون بلدیه نخستین قانونی است که در 25 جمادیالثانی 1325 ه.ق برای شهرداریها نوشته شده که پرداختن به مباحث فرهنگی جزء جدانشدنی آن است. در آن قانون آمده شهرداری در کنار وظایف خود، آموزش مهارتهای بلدی، تکثیر معارف و سلامت را نیز بر عهده دارد.
محمد عیدی افزود: متأسفانه بعدها این کارکرد شهرداریها مغفول ماند و در فرآیند توسعه، به فرهنگ نگاهی ابزارگونه شد اما امروزه روشن است که در هرگونه توسعه پایدار باید نگاهی محوری به فرهنگ داشته باشیم و شهرها باید روایتهای جدید تولید کرده و خلاقیت فرهنگی و هنری در آنها نمود پیدا کند.
وی ادامه داد: فرآیندهای نااندیشیده توسعه شهری باعث شده در کشورمان پدیدهای به نام ترومای فرهنگی یا همان جراحتهای فرهنگی نمود پیدا کند و شهری که روایت خود را نخواند و نداند نمیتواند در جهان پرگفتوگوی امروز حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از بنیانهای اساسی در ارتباطات میانفرهنگی این است که شهرها بتوانند داستان و روایت خود را به زیباترین و خلاقانهترین وجه بیان کنند. ادبیات میتواند ظرفیت در خود زیستن و به دیگری نگریستن و برقراری ارتباط را برای شهرها فراهم کند.
عیدی افزایش حس تعلق شهروندان به شهر را از اثرات نگارش داستان درباره اصفهان دانست و گفت: هم خود جمالزاده روایتی شنیدنی و خواندنی است و هم جایزه جمالزاده آغازگر فرآیند روایی برای اصفهان شده است. جایزه جمالزاده رهیافتی استراتژیک برای توسعه فرهنگی اصفهان است و برای بازتولید جهانشهر اصفهان باید روایت و داستان این شهر در جهان بر سر زبانها باشد، بنابراین جایزه جمالزاده میتواند کانون میانفرهنگی اصفهان را بازتولید کند و این رهیافت استراتژیک، ضامن بقای جایزه جمالزاده است.
سعید محسنی، دبیر علمی سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده نیز گفت: جایزه ادبی جمالزاده به همت نویسندگان فرهیخته و نامدار ادبیات داستانی معاصر در اصفهان و برای کشف استعدادها و حمایت از داستان کوتاه و گونه نوپای ناداستان شکل گرفت و خوشبختانه در سومین دوره آن شاهد اقبال چشمگیر مخاطبان از نظر کمی و کیفی بودیم.
وی افزود: 1468 اثر به دبیرخانه سومین دوره جایزه جمالزاده رسید که از سوی هیئت انتخاب و داوری با دقتی سختگیرانه مورد بررسی قرار گرفت که خروجی آن به صورت کتاب به چاپ میرسد.
وی نگاه کارتپستالی نویسندگان به اصفهان را یکی از نقایص زندگینگارههای ارسالشده به دو دوره گذشته جایزه جمالزاده دانست و ادامه داد: در این آثار شهر اصفهان به میدان نقشجهان، چهارباغ، سیوسه پل و پل خواجو محدود شده بود و حتی در آثار نویسندگان ساکن اصفهان نوعی نگاهی توریستی حاکم بود. در نتیجه با اضافه کردن بخش زندگینگاره مدارس تلاش کردیم این فضا را تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه دبیرخانه جایزه ادبی جمالزاده باید به دبیرخانهای دائمی تبدیل شود، گفت: امیدوارم این اتفاق بیفتد چون به بحثهای تئوریک بهخصوص در حوزه ناداستان نیاز داریم و تداوم برگزاری جایزه جمالزاده میتواند ما را به چشمانداز تعریفشده برای آن برساند.
محسنی با اشاره به رصد دقیق برای جلوگیری از تخطی احتمالی از شرایط و ضوابط شرکت در جایزه ادبی جمالزاده، تأکید کرد دو داستان باکیفیت شرکتکننده به دلیل برگزیده شدن در یک جشنواره داستانی دیگر از مرحله داوری نهایی جایزه جمالزاده کنار گذاشته شدند.
وی با بیان اینکه آثار برگزیده و فرآیند انتخاب و داوری جایزه جمالزاده بسیار قابل دفاع است، خاطرنشان کرد: اهالی کلمه و روایت بدانند بودن جوایز ادبی مانند جایزه ادبی جمالزاده بهتر از نبودن آنها است، بنابراین از آنها میخواهم نقدها و پیشنهادهای خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن دوره چهاره جایزه جمالزاده ارائه دهند تا در این روزگار نامهربان با داستان، این جوایز بتواند چراغ داستان را کماکان پرفروغ نگه دارد.
رونمایی کتاب “درآمدی بر ادبیات داستانی اصفهان“
کتاب «درآمدی بر ادبیات داستانی اصفهان» نوشته محمدرضا رهبری نیز در این اختتامیه رونمایی شد.
بهزاد دانشگر، عضو شورای سیاستگذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده و مدیر مرکز ادبی روایتخانه درباره این کتاب بیان کرد: صد سال از نگارش داستان «یکی بود یکی نبود» میگذرد؛ اتفاقی که به نظر کارشناسان ادبیات فارسی شروعی مجدد برای فرم جدیدی از روایتگری زبان فارسی بوده است. به همین مناسبت، مرکز ادبی روایتخانه و دبیرخانه جایزه ادبی جمالزاده به این نتیجه رسیدند که طرحی پژوهشی برای بررسی این صد سال انجام دهند که حاصل آن کتاب «درآمدی بر ادبیات داستانی اصفهان» است.
وی افزود: این کتاب شامل بخشهایی از جمله مروری بر شیوههای روایت زبان فارسی، تأثیر جمالزاده بر داستان فارسی و شرایط فرهنگی و اجتماعی که این نویسنده در آن رشد کرد و معرفی 103 نویسنده اصفهانی و آثار آنها است.
عضو شورای سیاستگذاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده ادامه داد: داستاننویسان اصفهانی، انجمنها و نشریات ادبی در دهههای اخیر گسترش زیادی پیدا کردند که باعث شد داستانویسی اصفهان رونق بیشتری پیدا کند.
گفتنی است؛ ۱۴۶۸ اثر به دبیرخانه سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده رسید که ۱۲۸۸ اثر با اصول فراخوان همخوانی داشت. از این میان، ۸۵۲ اثر در بخش داستان آزاد، ۱۶۸ اثر در بخش داستان اصفهان، ۱۹۵ اثر در بخش زندگینگاره کرونا و ۷۳ اثر در بخش زندگینگاره مدارس بود.
اعلام اسامی برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده
سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده که فراخوان آن اسفندماه 99 منتشر شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه بهصورت مجازی و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
۱۴۶۸ اثر به دبیرخانه سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده رسید که ۱۲۸۸ اثر با اصول فراخوان همخوانی داشت. از این میان، ۸۵۲ اثر در بخش داستان آزاد، ۱۶۸ اثر در بخش داستان اصفهان، ۱۹۵ اثر در بخش زندگینگاره کرونا و ۷۳ اثر در بخش زندگینگاره مدارس بود.
اسامی برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده به این شرح است:
بخش زندگینگاره مدارس:
مقام اول: لیلا آصالح با اثر «یاقوتهای ارغوانی»
مقام دوم: مرضیه احمدی با اثر «سهشنبهایها»
مقام سوم مشترک: مسعود شیخحسنی با اثر «آن نوبتیها» و رضوان نیلیپور با اثر «دبستان نوبهار»
هیأت انتخاب: مهرانگیز بیدمشکی، ندا تسلیمیان و شبنم غفاری
هیأت داوران: بهزاد دانشگر، منصور ضابطیان و محمدرضا فرزاد
بخش زندگینگاره کرونا:
مقام اول: زهرا اظهری با اثر «مردهها خطر انتقال ندارند»
مقام دوم: مریم اخوان بزاز با اثر «سه نما از کروناییها»
مقام سوم: ریحانه شفیعی علویجه با اثر «وصیت»
هیأت انتخاب: مرثا صامتی، حامد علیبیگی و سمیه یوسفی
هیأت داوران: حبیبه جعفریان، یاسین حجازی و الهام کامرانی
بخش داستان آزاد:
مقام اول: عباس عظیمی با اثر «عطا اینجا بود»
مقام دوم: اسماعیل سالاری با اثر «سور اسلحهها»
مقام سوم مشترک: احمد سوسرایی با اثر «دومرگن» و مسعود ریاحی با اثر «تفریق»
هیأت انتخاب: مهدی باتقوا، سیاوش قربانیپور و مرضیه گلابگیر
پاسخ دهید