اصفهان، شهر گنبدهای فیروزهای و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، در نوروز امسال پذیرای بیش از ۸۰۰ هزار مسافر بود و از حیث تعداد گردشگر، در جمع برترینها و در رتبه سوم کشور ایستاد؛ اما صرف نظر از این روایتهای آماری درخصوص تعداد گردشگران، اگر از منظر رضایت گردشگران به موضوع بنگریم، جلب رضایت حداکثری مسافرین نوروزی، به خودی خود گواهی بر حجم وسیع فعالیتهای انجام گرفته در شهر اصفهان است.
از ۸۴۰ هزار نفر ساعت کار مداوم برای رفت و روب و پاکیزگی شهر در آستانه نوروز گرفته تا کاشت ۵ میلیون شاخه گل در معابر شهری و اجرا و نصب نمادهای متعدد زیباسازی، اجرای دیوارنگارههای خلاق و نورپردازیهای زیبا و بدیع در شهر.
به این موارد باید برگزاری دهها برنامه متنوع فرهنگی و تفریح در هفت نقطه گردشپذیر شهر اعم از میدان امام(ره)، میدان امام علی(ع)، باغ غدیر، پارک کوهستانی صفه، پارک جنگلی ناژوان، گلستان شهدا و آرامستان تاریخی مذهبی تخت فولاد و… را نیز اضافه کرد.
اینک که ایام نوروز به پایان رسیده و شهر، کم و بیش از مسافران نوروزی خالی شده است، میتوان درباره جزییات روند میزبانی شهر اصفهان از مهمانان نوروزیاش سخن گفت. به ویژه درباره نحوه فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان که از نیمه اسفندماه سال گذشته با ابلاغ رسمی استاندار اصفهان، دست به کار آماده سازی شهر برای میزبانی از مسافران شد و تا آخرین روز عید نوروز با تلاشی بیوقفه به این میزبانی ادامه داد.
در شرایطی که چرخ سفرها در کشور بعد از وقفهای دوساله به حرکت درآمد، مدیریت و ساماندهی مسافران نوروزی بیش از هر زمان دیگری دشوار و بااهمیت بود، چراکه هم خبر رفع ممنوعیت سفرهای نوروزی به نسبت سال های قبل از شیوع کرونا، با تاخیر زیادی اعلام شد و هم دو سال وقفه در میزبانی از مسافران برخی از سازوکارهای اجرایی را با کندی مواجه کرده و برخی از زیرساختهای پذیرایی از گردشگران را با اشکالاتی روبهرو ساختهبود. اما با همه اینها ستاد خدمات سفر شهر اصفهان که با محوریت شهرداری اصفهان مسوولیت ساماندهی و مدیریت حضور مسافران را برعهده گرفت، توانست میزبانی شایسته برای مسافران باشد و در نهایت موفق به جلب رضایت حداکثری آنها شود.
آغاز به کار ستاد خدمات سفر شهر اصفهان از 25 اسفند
ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان پیش از آغاز سال نو با تشکیل 10 کمیته، 16 منطقه ستاد اجرایی و 10 مسوولیت تخصصی در عناوین مختلف، به مدیریت و ساماندهی امور مربوط به خدمات سفر شهر اصفهان در نوروز 1401 پرداخت و از 25 اسفندماه با برگزاری جلسات متعددی در پیش و حین ایام نوروز، نسبت به رتق و فتق امور سفر در شهر اصفهان اقدام کرد. این ستاد در زمینه اسکان مسافران، رونق بخشیدن به کسب و کار بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داد و اولویت اقامت موقت گردشگران در شهر اصفهان را به ترتیب، هتلها و مهمانپذیرها، مدارس آموزش و پرورش، منازل استیجاری شهروندان و خوابگاههای دانشجویی و سپس، مجموعه گردشگری باغ فدک و سایر کمپهای اضطراری و مراکز ورزشی تعیین کرد.
در نوروز امسال، رکوردهای قابل توجهی نیز رقم خورد که مرور برخی از آنها، خالی از لطف نیست.
کاشت 5 میلیون بوته گل و گیاه بهاری برای نخستینبار در اصفهان، اجرای برنامههای فرهنگی و اجتماعی متنوع از سوی کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در هفت نقطه متمرکز شهر، میزبانی باغ فدک از ۱۹ هزار خودرو تا ۱۰ فروردینماه، افزایش 100 درصدی بازدید از باغ پرندگان در نوروز امسال، بازدید بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مجموعههای تفریحی و گردشگری شرکت توسعه مجتمعهای سیاحتی سپاهان و رکوردزنی تعداد بازدید از تلهسییژ، جابهجایی روزانه 47 هزار مسافر با مترو در ایام نوروز، تامین ۱۰ هزار جای پارک برای مسافران نوروزی از سوی شهرداری اصفهان و تامین ۵ هزار جای پارک از طریق بخش خصوصی، کاشت 67 هزار و 500 گل فصل در پارک کوهستانی صفه و بازدید روزانه ۹ هزار نفر از این پارک کوهستانی، بازدید روزانه 30 هزار نفر از پارک جنگلی ناژوان، انجام بیش از ۱۰۰۰ عملیات توسط ماموران کنترل و نظارت شهرداری اصفهان برای انتظام بخشیدن به شهر، پیشگیری از چادرخوابی غیرمجاز، مقابله با کلید به دستان غیرمجاز و…، استقرار خودروهای آتشنشانی در نقاط اسکان و مراکز پرتردد شهر و سپری شدن نوروزی بدون تلفات جانی در کپهای گردشگری همچون باغ فدک، شماری از دستاوردهای ستاد خدمات سفر شهر اصفهان بود.
اصفهان در جایگاه سوم گردشگری نوروزی قرار گرفت
اسکان ۸۰۰ هزار مسافر در ایام نوروز منجر به این شد که بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، اصفهان امسال پس از خراسان رضوی و فارس در مکان سوم ورود گردشگر قرار گیرد.
روند سفرهای نوروزی به اصفهان که از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود در ایام ابتدایی عید نوروز شدت گرفت. تا آنجا که طی روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۰ فروردینماه امسال، ۲۱ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۱۹۹ تردد در راههای استان ثبت شد که نشان از رشد 81 درصدی میزان ترددها نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.
در چنین شرایطی با تکمیل صددرصدی تمامی مراکز اقامتی شهر و با هماهنگی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، دربهای ورزشگاههای تجهیز شده به امکانات لازم برای اسکان، به روی گردشگران گشوده شد و آنها توانستند شب هایی آرام و بی حادثه را در شهر اصفهان سپری کنند. همزمان با کاهش دمای هوا در نیمهی نوروز، اسکان ۵۵۰ خانوار در ورزشگاه امین و اسکان 1276 خانوار در ورزشگاه ولایت نشان از تمایل مسافران برای اسکان در ورزشگاهها داشت که این امر نیز به همت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، محقق شد.
مجموعه باغ فدک نیز به عنوان تنها مکان روباز و دارای امکان چادرخوابی برای اسکان، در این ایام، میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران بود. تا جایی که ۱۹ هزار خودرو تا ۱۰ فروردینماه در این مجموعه فرهنگی گردشگری مستقر شدند. اما با نزدیک شدن به ایام پایانی عید نوروز، تعداد مسافران شب خواب در اصفهان نیز رو به کاهش رفت و تا دهم فروردین ماه به حدود ۳۳ هزار نفر رسید.
جزئیات اسکان گردشگران از نگاه آماری
در نوروز امسال، ۸۵۰ هزار نفر مسافر طی 17 روز در شهر اصفهان سکونت موقت یافتند. در این 17 روز تعداد حدود ۹۰ هزار نفر شبخواب در 85 هتل، حدود ۱۶ هزار نفر شبخواب در ۲۳ میهمانپذیر، ۲۰۰ هزار نفر در ۳۳۳۰ کلاس در ۳۵۰ مدرسه، حدود ۱۴۰ هزار نفر در سههزار منزل استیجاری، حدود ۱۵ هزار نفر در ۱۳ خوابگاه خودگردان، حدود ۲۵ هزار خودرو معادل حدود ۱۱۵ هزار نفر مسافر شبخواب در باغ فدک و حدود ۵۰ هزار نفر شبخواب در ورزشگاهها اسکان یافتند.
جلب رضایت گردشگران در نتایج نظرسنجیها مشهود است
اما آنچه در این میان برای کلیه اداره کنندگان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان اهمیت داشت، جلب رضایت مسافران و تامین وسایل آسایش و آرامش آنها در مدت حضورشان در اصفهان بود که طبق نظرسنجی های صورت گرفته از سوی مرکز مطالعات، پژوهش و نظرسنجی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته است.
بر اساس نظرسنجی های انجام شده از بین ۴۸ درصد از مردان و ۵۲ درصد از زنان مسافر نوروزی، میانگین تعداد اعضای خانوار مسافر ۳.۶ نفر و میانگین تعداد افراد همسفر در اصفهان پنج نفر بوده است.
بر این اساس، هزینه ماهانه زندگی افرادی که به اصفهان سفر کردهاند بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان بوده و خانوارها اعلام کردهاند که بین دو تا پنج میلیون تومان در مدت اقامت خود در اصفهان هزینه کردهاند.
در بخش رضایت گردشگران از اطلاعرسانی، ۸۰ درصد از مسافران از تابلوهای راهنمای مسیر، ۶۳ درصد از ارائه اطلاعات ضروری هنگام ورود به شهر و ۹۲ درصد از برخورد ارائهکنندگان خدمات و انتظامات رضایت داشتهاند.
در بخش رضایت گردشگران از وضعیت اجتماعی و فرهنگی نیز، ۸۷ درصد مسافران از ظرفیت پارکینگها، ۹۰ درصد از وضعیت عمومی نظم و نظافت و ۳۰ درصد از برنامهها و رویدادهای فرهنگی رضایت داشتهاند.
همچنین ۱۳ درصد از مسافران از دسترسی به رستورانها، ۱۷ درصد از دسترسی به خدمات و فوریتهای درمانی و ۷۷ درصد از تعداد سرویسهای بهداشتی سطح شهر اعلام رضایت کردهاند، همچنین ۵۳ درصد مسافران از نظافت سرویسهای بهداشتی، ۹۳ درصد از نظافت معابر و فضای باز و ۷۰ درصد از زیباسازی فضاهای شهری رضایت داشتهاند.
انتهای پیام/