مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه فقط تولیدکننده فولاد نیست. رسالت این شرکت خلق آینده بهتر برای کشور است و در این راستا در توسعه زیرساختهای زیربنایی کشور مشارکت داریم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیبنیا، مدیرعامل فولاد مبارکه با حضور در جمع اصحاب رسانه کشور، ضمن ارائه گزارش عملکرد این شرکت به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد. وی در ابتدای سخنان خود درباره ویژگیهای یک بنگاه اقتصادی موفق صحبت کرد. به اعتقاد محمدسایر طیبنیا بنگاه اقتصادی موفق باید چند ویژگی داشته باشد. نخست آن که باید سودآوری داشته باشد. بنگاهی موفق است که منابع در اختیار را در جهت خلق ارزش برای سهامداران و جامعهای که در آن قرار دارد تبدیل کند. دومین ویژگی بنگاه اقتصادی موفق، رشد، توسعه و افزایش رقابتپذیری است. بنگاهی که ثابت بماند و نتواند در فضای رقابتی امروز خودش را ارتفا دهد بنگاه قوی نیست.
وی افزود: نمونه آن در ایران و جامعه بینالملل دیده و شنیدهایم. بنگاه موفق باید قابلیت جدید اضافه کند، همراه با رشد و توسعه و فناوریهای روز خود را به روز کند. به اعتقاد طیبنیا سومین ویژگی، شفافیت و سلامت در کار است، بنگاههای موفق باید شفاف، سالم و به دور از فساد کار کند. چهارمین ویژگی نیز شهروند مسئولیتپذیر بودن است. بنگاه اقتصادی نمیتواند در خلق آینده درخشان موفق باشد در حالی که برای محیط پیرامون خود آسیب داشته باشد.
امروز فولاد مبارکه فقط تولیدکننده فولاد نیست و به دنبال خلق آیندهای بهتر است
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این مقدمه، گزارش مختصری از فولاد مبارکه ارائه کرد. طیبنیا گفت: اگر بخواهم فولاد مبارکه را در چند جمله معرفی کنم، بزرگترین تولیدکننده ورقهای تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم ۲۰ درصدی است. با تولید ۱۱.۴ میلیون تن بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی است و ارزش امروز فولاد مبارکه در بازار سرمایه بالغ بر ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است. این شرکت سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص بخش صنعت دارد. طیبنیا افزود: زنجیره تامین گسترده این شرکت شامل بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت بوده و فولاد مبارکه دارای شبکه بزرگی از مشتریان بزرگ بالغ بر ۱۰۰۰ شرکت و کارخانه است و اگر بخواهیم مشتریان کوچک را هم لحاظ کنیم به بیش از چند هزار مشتری میرسد.
طیبنیا بیان داشت: امروز فولاد مبارکه فقط تولیدکننده فولاد نیست. رسالت این شرکت خلق آینده بهتر برای کشور است نه فقط تولید یک محصول است و در این راستا در توسعه زیرساختهای زیربنایی کشور مشارکت داریم.
ایجاد یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار
مدیرعامل فولادمبارکه افزود: از ابتدا فلسفه تاسیس فولاد مبارکه این بوده که الگوی ملی بنگاهداری در کشور باشد و هدفگذاری ما این است که در جمع ۲۰شرکت برتر تولیدکننده فولاد باشیم. وی افزود: در این راستا پنج جهتگیری کلی در برنامه داریم، اولین جهتگیری استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود است. در خیلی از زمینهها نیاز به توسعه نداریم بلکه باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم. بسیاری از صنایع با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار میکنند. دومین جهتگیری، توسعه کمّی، کیفی و متوازن است. توسعه سرمایه انسانی از دیگر جهتگیریهای اصلی ماست. تفاوت فولاد مبارکه با دیگر بنگاهها نیروی انسانی موثر و متخصص است. جهت گیری بعدی، تمرکز بر نوآوری فناوری های نوین است. ما از نیمه دوم ۱۳۹۹ شروع کردیم، خیلی از شرکتها بعد از نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین، فعالیت دانش بنیان را آغاز کردند اما فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۹ نیاز واقعی صنعت را حس کرد. جهتگیری بعدی تبدیل شدن به صنعت سبز است.
طیب نیا گفت:با این جهت گیری چشمانداز فولاد مبارکه را تعریف کردیم: قرارگیری در بین ۲۰ شرکت برتر فولادی جهان. ایجاد یک زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار را نیز هدفگذاری کردهایم. فولاد مبارکه میتواند توسعه صنعتی که ایران نیاز دارد به آن سمت ببرد.
محمدیاسر طیبنیا افزود: یک هسته اصلی برای توسعه تعریف کردیم که شامل تکمیل زنجیره، توسعههای مجاور و ورود به کسب وکارهای جدید است.
سرمایه گذاری در کسب و کارهای جدید، نوآور و دانش بنیان
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه صحبتهای خود با اشاره به طرحهای توسعه این شرکت گفت: قریب به ۲۰۰۰ مگاوات برق در دست یا مسیر احداث و ۲ میدان گازی در دست مطالعه است. ۵۰ لوکوموتیو خریداری کردیم که بیش از نیمی از آن در مدار استفاده قرار گرفته است و با لوکوموتیوهای قبلی قریب به ۸۰ لوکوموتیو خواهیم داشت. بالغ بر ۳ هزار واگن در حوزه حمل و نقل داریم. این موارد، چشماندازی است که برای گروه فولاد مبارکه تعریف کردیم و در افق چشمانداز، تعریف کردیم که ۲۰ درصد سرمایه گذاریها در کسب و کارهای جدید، نوآوری و دانش بنیان باشد.