دستاوردهای برگزاری اجلاس وزرای گردشگری عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیایی (ACD) در شهر میراث جهانی یزد

دکتر دلارام کی‌منش؛ ویژگی‌های تاریخی، طبیعی، تمدنی و گردشگری شهر یزد به ویژه ثبت جهانی آن به عنوان شهر میراث جهانی باعث شد تا سال گذشته این شهر، در رقابت ملی با دو شهر توانمند مشهد مقدس و کرمان به عنوان برترین نماینده کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران و نیز از میان سایر شهرهای آسیایی به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شود.

دلارام کی منش، رئیس گروه تبلیغات، آموزش و توسعه گردشگری استان یزد در یادداشتی نوشت: اجلاس وزیران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیایی موسوم به ACD در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه (۲۵ و ۲۶ اردیبهشت‌ماه) ۱۴۰۳ در شهر میراث جهانی یزد برگزار می‌شود.

توسعه محصولات و تقویت همکاری‌های قاره‌ای در صنعت گردشگری و نیز راهکارهای تبادل اطلاعات حوزه گردشگری کشورهای آسیایی در سطح بین‌الملل به ویژه دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از جمله رهاوردهای این میزبانی است.

معرفی بیشتر شهر میراث جهانی یزد و به‌تبع آن استان یزد به گردشگران یکی از اهداف انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا محسوب می‌شود، اما حضور گردشگران نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی برای آنان است.

برگزاری این رویداد موجب تصمیم‌گیری مسئولین در تسریع اتمام پروژه‌هایی نیمه‌تمام از جمله مکانی برای سالن همایش اجلاس، اتمام فازهای تکمیلی تأسیسات گردشگری، امور ترانسفر و خطوط هوایی و ریلی و… می‌شود.

از سوی دیگر معرفی استان و شهر یزد به سایر کشورهای دوست و همسایه آسیایی موجبات ورود گردشگران و در پی آن می‌تواند موجب توسعه اقتصادی استان شود و حضور گردشگران داخلی و خارجی به‌طور حتم در ایجاد فرصت اشتغال مؤثر است و با توجه به ارزش بالای نرخ ارز، حضور گردشگران خارجی می‌تواند بخشی از اقتصاد استان را توسعه بخشد.

معمولاً اقدامات مجمع گفت‌وگوی آسیایی در دو محور گفت‌وگوها و طرح‌ها انجام می‌شود که در محور گفت‌وگوها یک نشست سالانه وزرای مرتبط کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیایی ACD انجام می‌شود تا در پیشرفت‌های سازمان و مسائل منطقه‌ای و وحدت کشورهای آسیایی مورد بحث قرار گیرد.

در محور طرح‌ها نیز ۲۰ حوزه از جمله کشاورزی، انرژی، بیوتکنولوژی، گردشگری، فناوری اطلاعات، الکتروتکنیک و مالی و… وجود دارد. این نشانگر آن است که انتخاب یزد به عنوان پایتخت گردشگری می‌تواند سایر توانمندی‌های استان را در کنار ظرفیت‌های گردشگری در میان آسیا به عنوان یکی از پهناورترین و پرجمعیت‌ترین قاره‌های جهان مطرح سازد و رونق صادرات و ارزآوری را در سایر صنایع استان نیز به همراه داشته باشد و فرصت‌های جدیدی را نیز برای تولیدات دانش بنیان استان و فعالیت‌های اقتصادی تمامی اقشار به ویژه جوانان و زنان به همراه داشته باشد.

همچنین حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش اخبار رویداد گردشگری «یزد ۲۰۲۴» ضمن تبلیغات مثبت برای استان یزد می‌تواند به رفع ایران هراسی و تبلیغات سوء علیه کشورمان نیز کمک کرده و تبعات فرهنگی مثبت آن فرا استانی و بین‌المللی باشد.

بی‌شک ایجاد شبکه مشترک بازاریابی گردشگری میان کشورهای ACD و بازاریابی و ارتقای ظرفیت و مدیریت مقاصد و تسهیلات برای سفر آسان و اجرای برنامه سفرهای تلفیقی و ترکیبی همواره از موضوعات پیش‌بینی‌شده برای اجلاس وزرای گردشگری ­ACD است که مطرح‌شدن نام شهر یزد در این مجموعه باعث پیشرفت‌های چشم‌گیر و متنوعی در عرصه‌های یادشده برای استان می‌شود.

از دیگر اهداف اصلی این اجلاس را ارتقای همگرایی بین کشورهای آسیایی نیز می‌توان برشمرد، چراکه نقش آسیا برای تأثیرگذاری در معاملات جهانی و تبدیل این قاره به یک منطقه توانمند و همچنین گسترش بازار تجاری و مالی در آن از مهم‌ترین اهداف اجلاس کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیایی ACD است و البته احیای جاده ابریشم به صورت بین‌المللی و همکاری نزدیک و کامل بین سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از سود مشترک از دیگر اهداف این اجلاس است.

گردشگری بی‌شک باعث بهبود فرهنگ و مدیریت محیط زیستی می‌شود و تعامل تمدن‌های آسیایی و حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند تأثیر مثبتی در وضعیت فعلی آسیا و به‌تبع آن کشور عزیزمان و البته استان یزد به عنوان قلب مرکزی میهن عزیزمان داشته باشد.

از سوی دیگر این رویداد فرصتی بی‌نظیر برای فعالان عرصه گردشگری، راهنمایان تور، کارشناسان حوزه گردشگری، مهمانان داخلی و خارجی، مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تأسیسات گردشگری و صنایع هتلداری و نیز صنایع‌دستی و مرمتی استان یزد است تا داشته‌های خود را به معرض نمایش بخش وسیعی از دنیا نهاده و در ارتقای دانش و توان خود برای پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری کشور بکوشند.