اولین و تنها خیریه بیماران پارکینسون کشور در اصفهان قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران به مناسبت یازدهم آوریل روز جهانی پارکینسون نشست خبری خیریه پارکینسون اصفهان روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه در مجتمع مطبوعاتی اصفهان با حضور تعدادی از اعضا و کادر درمانی این خیریه و جمعی از خبرنگاران اصفهان برپا شد .
در این جلسه محسن لعلی متخصص روانشناسی در خصوص معرفی بیماری پارکینسون گفت :
این یک بیماری مغز و اعصاب همچون بیماری آلزایمر و ام اس است که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود هرچند در سنین پایین و حتی ۳۰ سالگی هم بروز می‌کند و در واقع یک اختلال عصبی است که قسمتی از مغز به نام جسم سیاه را درگیر و سلول‌های آن تخریب می‌گردد .اما علت آن تا به امروز ناشناخته است؛ ولی ثابت گردیده افرادی که بیشتر با آفت کش‌ها در ارتباط هستند دچار این عارضه می‌گردند.
عضو شورای روانشناسی استان اصفهان کار برای این بیماران را یک کار تیمی دانست و اظهار داشت :
برای درمان این بیماران علاوه بر نیاز به پزشک متخصص مغز و اعصاب، متخصصین روانشناسی، گفتار درمان، کاردرمان ، فیزیوتراپ ومددکاران اجتماعی نیاز به همکاری دارند .
لعلی بیماران پارکینسون را از نظر عاطفی نیازمند و دچار مشکل دانست و افزود:
افسردگی ،استرس، اضطراب ، اختلالات خواب و مشکلات خانوادگی از جمله چالش‌هایی است که این دسته از بیماران با آن روبرو هستند و نقش روان درمان‌ها در این بیماران غیر قابل اغماض است .
بیماران پارکینگسون اغلب مسن هستند و لذا دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت ، فشار خون و …. می‌باشند و به دنبال درگیری با پارکینسون مشکلات دیگری از جمله اختلال بلع و غیره به آنها اضافه می‌شود تا نهایت دچار اختلالات حرکتی گردند و ویلچر نشین شوند. دکتر قاسمی با اشاره به هزینه‌های سنگین بیماران پارکینسون افزود: تشکیل خیریه پارکینسون در اصفهان با هدف کمک به این دسته از بیماران راه‌اندازی شد و در درمان این بیماران از متدهای مختلف درمانی و حتی درمان‌های نوین نظیر استفاده از ربات‌ها و استفاده از واقعیت‌های مجازی همچون بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شود و لذا با استفاده از این گونه درمان‌ها بایستی سبک زندگی بیمار را بالا نگه داشت تا از افتادگی و خشک شدن بدن او جلوگیری شود .
قطبی عضو دیگر خیریه پارکینسون اصفهان در رابطه با تاریخچه تشکیل این خیریه و نوع فعالیت آن تصریح نمود:
این خیریه در سال ۱۴۰۱ در اصفهان به همت تعدادی از پزشکان و خیرین تشکیل شد و هم اکنون یک هزار نفر عضو دارد که ۶۵۰ نفر از آنها فرم اطلاعات ما را تکمیل نمودند.
قطبی ضمن اعلام اینکه این خیریه تنها خیریه بیماری پارکینسون در کشور است تاکید نمود:
آمادگی داریم علاوه بر بیماران استان اصفهان بیماران سایر استان‌ها را نیز تحت پوشش قرار دهیم و در این راه دست خیرین محترم را به گرمی می‌فشاریم :امینی هرندی