شهردار اصفهان در گفت‌‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد؛ خط دوم مترو، حلقه چهارم ترافیکی و باغ مشاهیر؛ بزرگ ترین طرح‌های شاخص عمرانی شهرداری اصفهان

شهردار اصفهان با بیان اینکه 1053 طرح عمرانی در شهر اصفهان در حال اجرا است، گفت: حدود 100 طرح آن شاخص است که بزرگترین آنها خط دوم مترو، حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان و باغ مشاهیر است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، دکتر علی قاسم زاده در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران با اشاره به اینکه شهر زندگی باید زیست پذیر و شرایط لازم برای زندگی خوب و سالم در آن برای شهروندان فراهم شود، تصریح کرد: اما متاسفانه اصفهان در طی چند سال گذشته با معضلات زیست محیطی همچون کم آبی و آلودگی هوا دچار شده و به طور معمول در طول سال فقط چند روز هوای پاک داشته است.
تمرکز مدیریت شهری اصفهان برای حل معضلات زیست محیطی شهر
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: چون مهمترین معضلات زیست محیطی اصفهان کم آبی و آلودگی هوا است، تمرکز مدیریت شهری اصفهان در این دوره، اجرای طرح های زیربنایی برای حل معضلات زیست محیطی بوده که این طرح ها تا پایان دوره مدیریت فعلی شهرداری اصفهان به نتیجه می رسند.
وی بیان کرد: شهرداری برای کاهش آلودگی هوای اصفهان کارهای زیادی انجام داده است که حفظ فضای سبز و درختان به عنوان ریه تنفسی شهر علیرغم خشکی زاینده رود و کاهش منابع آب های زیر زمینی و تنش آبی در اولویت مدیریت شهر قرار گرفته است، در این رابطه کارهای موقت همچون خرید آب و آبیاری فضای سبز با استفاده از تانکر انجام شد ولی چون این احتمال وجود داشت که کم آبی در اصفهان و خشکی زاینده رود استمرار یابد و فضای سبز این شهر به دلیل کم آبی دچار آسیب شود، استفاده از آب های خاکستری به عنوان یک کار زیرساختی طراحی شد.
قاسم زاده با بیان اینکه تاکنون پیرامون شهر اصفهان حدود 100 کیلومتر لوله انتقال آب های خاکستری اجرا شده است، بیان کرد: سپس انشعاب هایی از آن گرفته می شود تا فضای سبز شهر اصفهان با استفاده از آب های خاکستری به عنوان آب پایدار، آبیاری شود و دغدغه ای برای آبیاری و حفظ فضای سبز اصفهان نداشته باشیم.
استفاده از آب های خاکستری و پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز
وی گفت: برای خرید پساب قراردادهای جدیدی به امضا رسید و ساخت 4 تصفیه خانه فاضلاب دیگر با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا، ساخت مخازن آب برای ذخیره پساب تصفیه شده نیز در حال اجرا است و این مجموعه شامل شبکه استفاده از آب های خاکستری، مخازن، تصفیه خانه ها سال آینده تکمیل می شوند، استفاده از آب های خاکستری و پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز موجب می شود تا استفاده از آب های زیر زمینی و استفاده از آب زاینده رود در صورت جریان آب در آن، کاهش یابد.
شهرداری اصفهان برای مدیریت منابع آلاینده متحرک، طرح خط دوم مترو و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان را نیز که در دوره قبل آغاز شده بود، ادامه داده است.

توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی
وی با اشاره به اینکه تنها راهکار کاهش آلایندگی هوا ناشی از منابع متحرک در شهر اصفهان، توسعه حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و خطوط اتوبوس پر سرعت است، خاطرنشان کرد: روزانه به طور متوسط 120 هزار نفر از طریق خط یک مترو اصفهان جابه جا می شوند و موجب کاهش تردد حداقل 40 هزار دستگاه خودرو در روز شده است و اگر خط دوم و سوم مترو نیز اجرا و به بهره برداری برسد و خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) تکمیل شود به طور قطع از تردد تعداد زیادی خودرو در شهر کاسته می شود.
تمرکز مدیریت شهری برای تکمیل خط دوم مترو شهری با اختصاص 7 هزار میلیارد تومان اعتبار
شهردار اصفهان با بیان اینکه تمرکز شهرداری اصفهان در این دوره تکمیل خط دوم مترو است، تصریح کرد: به نحوی که امسال 7000 میلیارد تومان از بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به خط دوم مترو اختصاص داده شده است، از 30 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال شهرداری اصفهان 60 درصد بودجه عمرانی در حوزه حمل و نقل و ترافیک به ویژه خط دوم مترو، خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان هزینه می شود.
وقتی می توان شهروندان را به استفاده از وسیله نقلیه ترغیب و تشویق کرد که زیر ساخت های آن همچون خطوط مترو و خطوط اتوبوسرانی تکمیل شود.
قاسم زاده تاکید کرد: بخشی از آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از خودروهای سنگین است و اجرای حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان مانع ورود ماشین های سنگین به شهر اصفهان می شود.
وی با اشاره به اینکه از دیگر اقدام های زیربنایی شهرداری برای کاهش آلاینده های هوای این شهر، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است، بیان کرد: شرکت اتوبوسرانی اصفهان در حال حاضر با 900 دستگاه اتوبوس به مردم خدمات رسانی می کند و با ورود اتوبوس های جدید خریداری شده تعداد ناوگان اتوسرانی اصفهان به حدود 1200 دستگاه افزایش و سرفاصله خطوط اتوبوسرانی به بین 5 تا 7 دقیقه کاهش می یابد.
شهرداری اصفهان در این دوره به تکمیل خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) نیز متمرکز شده به نحوی که خط 3 و 4 (BRT) را تکمیل شده و 50 دستگاه اتوبوس دو کابین برای خط اتوبوس های پر سرعت خریده و قرار است 7 دستگاه آن به زودی تحویل شود.
شهرداری اصفهان 2 سال پیش 180 دستگاه اتوبوس خریداری کرد که حدود 30 دستگاه آن تحویل داده شد و 146 دستگاه اتوبوس طلبکار است و متاسفانه به تازگی وزارت کشور اعلام کرده به جای 146 دستگاه اتوبوس، مینی بوس تحویل بگیرید که مینی بوس های پیشنهادی مناسب شهر اصفهان نیست.
برای سهولت شهروندان از استفاده ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، اپلیکیشن (اصرو) طراحی شده و شهروندان می توانند با نصب آن بر روی تلفن همراه خود از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه مطلع و زمان سفر خود را مدیریت کنند.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه روزانه بین 1200 تا 1500 تماس تلفنی با سامانه ارتباط مردمی 137 شهرداری اصفهان گرفته می شود، افزود: تمام مشکلات و گلایه مردم مناطق مختلف شهر به لحظه از طریق مانیتوری که در دفتر شهردار است انعکاس و پیگیری می شود؛ حتی از طریق این مانیتور تعداد طرح های عمرانی در حال اجرا و پیشرفت روزانه آنها نیز نشان داده می شود که این کار در راستای هوشمندسازی شهر و شهرداری و همچنین افزایش رضایتمندی مردم است، بررسی ها نشان می دهد میزان رضایتمندی مردم از شهرداری اصفهان از ابتدای دوره مدیریت شهری تاکنون رشد چشمگیری داشته است.


خط دوم مترو، حلقه چهارم ترافیکی و باغ مشاهیر؛ بزرگ ترین طرح‌های شاخص عمرانی شهرداری اصفهان
وی گفت: 1053 طرح عمرانی در شهر اصفهان در حال اجرا بوده که حدود 100 طرح آن شاخص است که بزرگترین آنها خط دوم مترو، حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان و باغ مشاهیر است، باغ مشاهیر در محدوده شهرک مسکونی گل نرگس در حال ساخت است و وسعت آن همچون باغ غدیر است، خط دوم مترو اصفهان با 16 ایستگاه در حال اجرا است و اگر واگن آن خریداری شود مرحله اول آن از «دارک» تا «میدان قدس» تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان در 5 جبهه در حال اجرا است.
قاسم زاده با بیان اینکه تاکنون کارهای عمرانی و اساسی ساختمان اجلاس سران به اتمام رسیده است، تصریح کرد: به نحوی که این طرح حدود 95 درصد پیشرفت داشته ولی بخشی از آن که بیشتر از جنس تجهیزات و نازک کاری بوده، عمدا انجام نداده ایم تا بهره بردار اعلام کند به چه صورتی باید انجام شود ولی علیرغم این که کار بزرگی انجام شده و شهرداری هر سال برای نگهداری آن میلیاردها تومان هزینه می کند اما مشکل این است که ساختمان اجلاس سران به دلایلی هنوز بهره بردار ندارد، همچنین امسال سالن های جنبی و سالن سینمای سالن اجلاس سران تکمیل می شود.
وی با بیان اینکه در 3 سال گذشته تاکنون به غیر از شهرداران اصفهان، قم، اهواز و تهران شهرداران دیگر کلانشهرها استیضاح و تغییر کرده اند، خاطرنشان کرد: جالب این که شهرداران اصفهان، قم، اهواز اصفهانی هستند و این موضوع نشان می دهند شهرداران اصفهانی ها با اعضای شورای شهر به اجماع واحدی رسیده اند.
شهرداری اصفهان حدود 13 هزار حقوق بگیر دارد و علی رغم مکشلات اقتصادی خوشبختانه تاکنون مشکلی در پرداخت حقوق آنها نداشته ایم و تلاش کرده ایم از همه ظرفیت های قانونی به نفع کارکنان کارگران شهرداری استفاده کنیم
وی گفت: متاسفانه تلقی برخورداری شهر اصفهان موجب شده تا این شهر از منابع ملی محروم شود به نحوی که در سفر رییس جمهوری به اصفهان یک مصوبه برای شهر اصفهان به تصویب نرسید.
قاسم زاده با بیان اینکه مهمترین راهکار برای مشکل ترافیک شهر اصفهان اجرای مترو است، افزود: شهرداری می توانست 7000 میلیارد تومان اعتباری را که امسال برای خط دوم متر اختصاص داده است صرف اجرای 23 زیرگذر و روگذر کند تا مردم عملکرد شهرداری به وضوح ببینند ولی شهرداری در این دوره کارهای زیرساختی همچون اجرای خط دوم مترو و حلقه چهارم ترافیکی شهر را ادامه داده است تا معضلات این شهر کاهش یابد.
ساخت روگذر و زیرگذر در شهر به معنای افزایش تردد خودروهای شخصی بوده و با احداث روگذر و زیرگذر نه تنها مشکل ترافیک شهر اصفهان حل نمی شد بلکه آشفتگی بصری نیز به دنبال داشت و امروز روگذرها در بسیاری از شهرهای دنیا همچون کره جنوبی از مدار ترافیک خارج و تفرجگاه شده چون اجرای روگذر و زیرگذر برای حل ترافیک شهر، سیاست غلطی است.
انتهای پیام/