شهر کاپان، استان سیونیک، ارمنستان (1)

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، شهر کاپان در جنوب شرقی ارمنستان مرکز اداری جامعه شهری ناحیه کاپان و مرکز استان سیونیک است. این شهر در دره رودخانه فوجی و در دامنه شمالی کوه خوستوپ واقع شده است. طبق برآوردهای رسمی در سال 2016، کاپان در حال حاضر حدود 34600 نفر جمعیت دارد شهر کاپان در قرن دهم میلادی تاسیس شد و به دلیل طبیعت زیبا و مهمان نوازی ساکنانش متمایز است. این شهر در ارتفاع 750 تا 1050متری و در حدود 320 کیلومتری ایروان پایتخت و حدود 80 کیلومتری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
بهترین زمان برای بازدید از کاپان از مارس تا اکتبر است، زمانی که مناظر در زیباترین حالت خود قرار دارند و هوا معتدل و مناسب برای کاوش است. این شهر به دلیل زیبایی های طبیعی و مهمان نوازی ساکنانش بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند و آن را به مقصدی ایده آل برای گذراندن چند روز برای گشت و گذار در جنوب ارمنستان تبدیل کرده است. این شهر به دلیل اینکه معدن های زیادی را در خود جا داده است در زمان حکومت قاجار درایران معدن نیز نامیده می شده است و از سال 1991 به کاپان تغییر نام داد . استان سیونیک با ایران هم مرز بوده و از طریق گمرک مغری ارمنستان به گمرک نوردوز ایران مرتبط می شود . شهرکاپان در 316 کیلومتری شهر ایروان پایتخت ارمنستان واقع شده و ایرانیانی که به صورت زمینی به ایروان می روند از کاپان عبور می کنند . کامیون های ایرانی نیز از مرز نوردوز وارد ارمنستان شده و از محور مواصالتی کاپان و گوروس به منطقه اوراسیا می رسند
با همکاری کارآفرینان ارمنی و مهندسان معدن فرانوس، کارخانه فراوری سنگ مس هم در این شهر ساخته شده است.
کاپان با شهر گلندل در ایالت کالیفرنیا و همچنین شهر بوریسف در بالروس خواهر خوانده می باشد. علاوه بر کار معدن دراین شهر برخی از مردم نیز به پرورش دام در مقیاس های تجاری پرداخته اند، همچنین صنایع مبلمان و نساجی نیز در سا ل های اخیر توسعه داشته اند.
در فصل تابستان دمای هوای کاپان به 38 درجه می‌رسد و درفصل زمستان تا -15 درجه کاهش می یابد.
ارتفاع این شهر از سطح دریا 2971 متر است جمعیت این شهر تقریبا 45500 نفربرآورد شده است.

وضعیت فرهنگی اجتماعی شهر کاپان
قلعه باقابرد، برجا مانده از قرن 14، کلیسای تاتو، مربوط به قرن 19، صومعه واهانوانک، مربوط به قرن10، قلعه هالیدزور، برجامانده از قرن .17
پارک و بنای یادبود گارین نژه
در این شهر حدود13 مدرسه بنا شده است، علاوه بر شعبه های دانشگاه دولتی ایروان، سه مدرسه موسیقی و سه مدرسه ورزش نیز وجود دارد.
موزه زمین شناسی و موزه تاریخ کاپان از موزه های بزرگ ارمنستان محسوب می شود. وجود زمین فوتبال همراه با چمن مصنوعی؛ در این شهر ورزش فوتبال هم طرفدارن بسیاری دارد. همچنین کلوپ فوتبال گراندزاسار کاپان در سال 2004 تاسیس شده است، این
باشگاه جزء لیگ برترارامنه است. از دیگر ورزش ها می توان به دو و میدانی، بوکس، بسکتبال و ژیمیناستیک اشاره کرد.
جغرافیا و اقلیم کاپان
 شهر کاپان در ارمنستان بزرگترین شهر در استان سیونیک و در کل منطقه ارمنستان جنوبی محسوب می شود. این شهر در قسمت شرقی سیونیک در دره باریک رودخانه فوجی قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در دامنههای جنوب شرقی کوه زنگزور، بین تپه های برگوشات و میگری متمایز است. این شهر در حدود 80 کیلومتری شمال مرز ایران قرار دارد. کوه هاستوب، بلندترین قله منطقه، 3201 متر ارتفاع دارد. ارتفاع کاپان از 750 تا 1050 متر متغیر است و میانگین ارتفاع آن 910 متر است.
دو شاخه از رودخانه فوجی – واچاگان و کاوارت – از میان شهر می گذرند. آب و هوای کاپان سرد، نیمه خشک( طبقه بندی کوپن BSk)، با تابستان های گرم و زمستان های سرد است. دما در تابستان تا 38 درجه سانتیگراد و در زمستان تا منهای 15 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. منطقه حفاظت شده ایالت شیکاگو که در سال 1958 تأسیس شد، در حدود 14 کیلومتری جنوب کاپان قرار دارد و حدود 1100 گونه گیاهی را در خود جای داده است که 70 گونه آن در کتاب قرمز ارمنستان ثبت شده است. این ذخیره گاه دارای گونه های نادری از جانوران مانند ببر، بابونه، خرس، مار و جوجه تیغی است و تمامی گونه های جانوری آن هنوز به طور کامل کشف نشده است.


تاریخ شهر کاپان
شهر کاپان در ارمنستان مرکز اداری استان سیونیک است و در گذشته شهری پر رونق بوده که ثروت معدن را با صنایع سبک و سنگین ترکیب می کرد تا به رونق اقتصادی دست یابد. با بسته شدن خط راه آهن به باکو، عملیات صادرات متوقف شد و به وخامت اوضاع اقتصادی شهر منجر شد. کاپان یکی از قدیمی ترین شهرهای ارمنستان به حساب می آید، زیرا از دوران پارینه سنگی مسکونی بوده و مهد جمعیت محلی محسوب می شده است که از دره رودخانه ووگچی، که جنوب سیونیک را به رود آراکس و رود اراکس وصل میکند، در آنجا ساکن شده اند.
نام “کاپان” از کلمه “گاپان” در زبان ارمنی باستان به معنای “دره” گرفته شده است. این شهر حداقل از قرن چهارم قبل از میلاد به این نام شناخته شده است و به عنوان بخشی از ناحیه کاپان استان سیونیک در منطقه بزرگتر هایک قرار گرفته است. استخراج معادن در کاپان از آغاز عصر مفرغ آغاز شد، اما در اواخر قرون وسطی و در دوره ایرانی شتاب گرفت. استخراج معادن در این شهر به لطف سرمایه گذاری فرانسوی ها در قرن نوزدهم ادامه یافت و به طور قابل توجهی گسترش یافت. علاوه بر معدن، این منطقه دارای ذخایر غنی سنگ آهک و گرانیت نیز می باشد که از معادن استخراج می شود همچنین تاریخ و رونق شهر کاپان نشان دهنده اهمیت استراتژیک و اقتصادی آن در منطقه سیونیک و در کل ارمنستان است.