مربی باشگاه رفتینگ پرواز: بدلیل نداشتن حامی نتوانستیم عازم مسابقات آسیایی شویم

رفتینگ یکی از ورزش های محبوب در کل دنیا محسوب می شود به خصوص در مناطقی که آب فراوان داشته باشد. با اینکه این رشته چندسالی است در ایران آمده اما در همین مدت کم هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است و رودهای پر آب و خروشان کشورمان هرساله میزبان گردشگران و ماجراجویانی است که برای تجربه هیجان بر روی آب دست به کار می شوند. در ایران مقاصد بسیاری برای رفتینگ وجود دارد، که رودخانه زاینده رود در مبدأ یکی از آن ها است.
به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگرانباشگاه قایقرانی رفتینگ پرواز در منطقه چم عالی شهرستان سامان است. مرکزیت آن به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، در مسیر بادهای مرطوب سیستم‌های مدیترانه‌ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه‌ها می‌گردد، دارای بارش نسبتاً مناسب است به حدی که این منطقه با وجود داشتن تنها یک در صد از مساخت ایران، ده درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد. ریزش های جوی و برف و باران درکوه‌های آن منشاء معروف ترین رودخانه‌های دائمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده رود هستند. این رود خانه ها داری آب کافی, محل مناسب برای به آب اندازی قایق و… می باشند. به همین سبب این دو رود خانه محل مناسبی برای رفتینگ می باشند.
در این همراهی آشنا شدیم با محسن مرادی مدیر و مربی مجموعه باشگاهی رفتینگ پرواز در منطقه چم عالی که در ادامه بعد از معرفی خود و تیم رفتینگ پرواز، گفت وگویی با ایشان داشتیم.
مجموعه بزرگی که داریم و مجبورشدیم آن را به سه تا باشگاه رفتینگ تبدیل کنیم چون هرباشگاه فقط ۷ قایق را می تواند پشتیبانی کند که مدیر یکی از این ۳ باشگاه بعهده من است ۳۵ ساله هستم و فوق لیسانس عمران سازه دارم باشگاه اصلی بنام پرواز به مدیریت حسین مرادی و ۳۷ ساله که مدرک ارشد جمعیت شناسی دارد و باشگاه سوم بنام زرمان با مدیریت مهدی مرادی ۳۰ ساله و مدرک ارشد الکتروتکنیک دارد.
درسال ۹۵ با شش قایق شروع به فعالیت کردیم و تحت نظر استاد کیانوش مهرابی، بنیانگذار رفتینگ در ایران با همکاری آقای خسروی شروع به آموزش این ورزش کردیم و مجوز های لازم را دریافت و امروز شما شاهد تمرین بچه ها بودید و قطعاً می توانند در رده های مختلف مدال برتری بگیرند و در صورت شرایط ورود به مسابقات آسیایی و جهانی بطور قطع کسب مدال خواهیم داشت.
انتظار ما از مسئولان این است که جلوی ما سد و مانع ایجاد نکنند و اجازه بدهند ما کارمان را انجام بدهیم و همین که مانع کار ما نشوند ما مسیر خود را طی کنیم زیرا هرازگاهی به بهانه های خیلی ضعیف یا بخاطر عملکرد برخی غیر حرفه ای ها مانع کارمان می شوند و آرامش را ازما می گیرند.
در این منطقه محرومیت به چشم می آید، از نظر امکانات صنعتی وتجهیزاتی ضعیف، و با این حرکت ما که تفریحی و ورزشی است علاوه بر
اینکه این منطقه شناخته می شود، از نظر گردشگری مورد توجه قرار می گیرد و شرایط کار برای جوانان فراهم می شود.
مرادی در ادامه گفت:با گسترش فعالیت و مجوزهای جدید و تجهیزات در حال حاصر بیشترین مربی رفتینگ را در ایران باشگاه های ما دارند که ۵ نفر مدرس رفتینگ هستند که آموزش دارند.
تا سال قبل تیمی برای حضور در مسابقات نداشتیم ولی کسانی که علاقمند بودند و ورزشکار آموزش می داند بصورت حرفه ای ادامه و نفرات تیم ملی ایران همه از بچه های زاینده رود هستند و باشگاه ما از سال گذشته پرورش ورزشکار را شروع کرده است و در تورنمنت مسابقات کشوری که در کردستان سال اول شرکت کردیم و سوم شدیم هرچند که با نا عدالتی حق ما ضایع شد ولی رتبه ما بهتر از این بود.
پارسال در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا کردیم و وقوع یک حادثه و انفجار قایق مان یک فرصت خوب را از دست دادیم هرچند که با این وجود رتبه دوم را کسب نمودیم و بخاطر عملکرد خوب دونفرمان ( بنده و پسرعمویم ) در لیست تیم ملی قرار گرفتیم ولی بدلیل نداشتن اسپانسر نتوانستیم عازم مسابقات آسیایی شویم . بااینکه بانوان رفتینگ ایران در آسیا اول شدند ولی عملکرد آنان نسبت به دوستانی که در سطح جهانی شرکت کردن پایین بود وگرنه تیم ما با تجربه و تمرینات و آمادگی بطور قطع صاحب طلا می شدیم.
حدود ۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم و اگر درزمینه گردشگری اجازه بدهند و خوب بهره برداری شود نتیجه خوبی عاید استان می شود ولی هر روز از سوی مسئولان با یک مشکل مواجهه می شویم که مانع کار می شوند.
ما با این حرکت و ورزش رفتینگ علاوه بر اینکه شرایط تفریحی برای مردم فراهم کردیم، کسب درآمد هم داشته و برای ۲۵ نفر بطورمستقیم کار ایجاد کرده ایم و تعدادی غیر مستقیم مثل رستوران ها و اتومبیل های حمل قایق ها وغیره از این کار بهره مند می شوند.
مرادی در پایان درخصوص اینکه چرا در این رشته وارد شدید گفت: اول اینکه شرایط در محل زندگیمان (رودخانه) به علت فراهم بودن سر منشأ ورودی آب است و دوم اینکه با اشتغال جلوی مهاجرت جوانان گرفته می شود و برای استان و شهر وروستا ایجاد درآمد می کنیم.انتهای پیام//