مدیرعامل شرکت نمایشگاه اصفهان با اشاره به به برگزاری جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی گفت: پوسترها نمایندگی میکنند، راهنمایی میکنند و بازتاب میدهند. از این رو جشنواره پوسترهای نمایشگاهی فرصتی است که کیفیت عملکردی این ابزار اثرگذار تبلیغات افزایش پیدا کند.
جشنواره پوسترهای نمایشگاهی اسفندماه امسال پس از 5 سال وقفه با هزینه و مشارکت کامل بخش خصوصی برگزار خواهد شد. فعالان و کارشناسان حوزه صنعت نمایشگاهی بر این باورند که برگزاری این جشنواره در دوره های قبلی، موجب ارتقا کمی و کیفی سطح طراحی پوسترها در کشور شده است. از این رو پیرامون اهمیت برگزاری این جشنواره و جایگاه پوسترها در صنعت نمایشگاهی پایگاه خبری تیتر کوتاه گفتگویی با احمدرضا طحانیان مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اصفهان ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
پوسترهای نمایشگاه چه اهمیت و جایگاهی در صنعت نمایشگاهی دارند؟
یک پوستر میتواند بخش مهمی از مسیر بازاریابی باشد چرا که به طور مشخص به چند پرسش اساسی در رابطه با اهداف و چشماندازهای ما پاسخ میدهد و روشن میکند که چرا قصد برقراری ارتباط با مخاطبین را داریم، هدف ما از این ارتباط چیست؟ و به طور مشخص با چه گروهی از مخاطبین قرار است مرتبط شویم. در مورد نمایشگاه نیز این وضع صادق است. در دنیای پرشتاب امروزی که دامنه توجه به تبلیغات در حال کاهش و در سوی دیگر رقابت افزایش یافته است، تبلیغات هم به شیوههای سنتی اثرگذاری خود را از دست دادهاند. در چنین شرایطی کیفیت محتوا برای ایجاد جایگاه در اذهان مخاطبین جای کمیت را گرفته است. برگزاری یک نمایشگاه به طرز قابل ملاحظهای به شیوه تبلیغات آن گره خورده است و در جذب مشارکتکننده و بازدیدکننده تأثیر چشمگیری دارد. شیوه استراتژی تبلیغاتی در یک نمایشگاه جهت ایجاد آگاهی، جلب علاقه و حضور مؤثر در آن اهیت دارد و تضمین کننده موفقیت رویداد است و در این میان پوسترها ابزارهایی فراگیر و کارآمد هستند که طی دهههای اخیر اگرچه کمتر به صورت فیزیکی کارکرد دارد اما ماهیت بصری آن، این قابلیت را داشته که به صورت مجازی نیز فراگیر شود و حتی با گسترش شبکههای اجتماعی حیطه نفوذ و تأثیر آن افزایش پیدا کرده است.
پوسترها چطور میتوانند به معرفی بهتر نمایشگاه کمک کنند؟
در زمان برگزاری نمایشگاه اهمیت پوسترها برای برگزارکنندگان و مخاطبین مشخص میشود. در این شرایط حتی پوسترهای فیزیکی هم مورد توجه قرار میگیرد. میزان چشمنوازی و برقراری ارتباط با مخاطب، نه تنها در جذب مخاطب برای بازدید از رویداد مؤثر است بلکه به ماندگاری آن در اذهان نیز کمک میکند. پوسترها به مخاطب میگویند که چرا این نمایشگاه مهم است، چرا مشارکتکننده و بازدیدکننده نیازمند حضور در آن هستند و حتی به آنها کمک میکند که بدانند از لحظاتی که در آن رویداد حاضر میشوند چگونه باید بهرهبرداری کنند. یک پوستر خوب هم حس کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و هم او را راهنمایی میکند که بهترین دستاوردها را از بازدید نمایشگاه کسب کند. وجود پوسترهای خوب و کارآمد میتواند شمار بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند و حتی کسانی را که فعالانه در جستجوی اطلاعات مربوط به نمایشگاه نبودند را ترغیب به بازدید کند. همچنین در مقایسه با سایر رسانههای تبلیغاتی، مانند تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، پوسترها نسبتاً مقرون به صرفه هستند. آنها با دستیابی به مخاطبان گسترده، اغلب بازگشت سرمایه بالایی را ارائه میدهند. به علاوه بازتابی از هویت و برند نمایشگاه را میتوان در پوستر آن ملاحظه کنیم. در مجموع باید یادآور شد که در روزگاری که تبلیغات دیجیتال پیشتاز عرصه تبلیغات میشود، پوسترها روشی موثر برای تعامل با شرکت کنندگان بالقوه، ایجاد هیجان، کنجکاوی و تضمین موفقیت نمایشگاه ها ارائه می دهند. وضعیت کنونی طراحی پوسترها در صنعت نمایشگاهی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا طراحی ها حرفهای هستند یا صرفا از پوستر برای معرفی نمایشگاه استفاده میشود؟ طراحی پوستر قدمتی به اندازه برگزاری نمایشگاه دارد. چه در غالب طراحیهای ساده و اعلانهای اولیه و چه طرحهای انتزاعی که بعدها بیشتر مورد توجه طراحان و مصرفکنندگان این نوع تبلیغات قرار گرفت. کیفیت این پوسترها به تفکر نهفته در پشت آنها بستگی زیادی دارد. کثرت نمایشگاه گاه سبب میشود که برگزارکنندگان توجه کمتری به اهمیت پوسترها به عنوان نماد و خروجی اولیه از آن نمایشگاه داشته باشند یا صرفا به عنوان بخشی از دستور کار برگزاری آن را طراحی کنند. با این حال هرگز نمیتوان از نظر دور داشت که کیفیت یک نمایشگاه برای مخاطبین آن از جزئیات اولیه قابل تشخیص است. پوستر همان نماد پر جزئیاتی است که یکی از اولین قلابهای ارتباطی مخاطب و نمایشگاه محسوب میشود. همچنین پوسترها به برگزارکنندگان کمک میکند که بازاریابی هدفمندی داشته باشند و پیام را به صورت دقیق به مخاطبین ویژه آن نمایشگاه مخابره کنند از طریق قرار گرفتن در مسیرها یا در تجمعات و محلهای فعالیت این گروهها، به علاوه یک پوستر لازم است عناصر مردمشناسانه، جمعیتشناسانه و روانشناسانه را نیز در مورد گروه مخاطب خود رعایت کند تا به طور فعال با آنان ارتباط برقرار کرده و اطمینان دهد که نیاز آنان را به درستی شناسایی و پاسخ مناسب برای آن دارد. بنابراین طراحان پوستر نمایشگاهی طیف وسیعی از ملاحظات را چه به لحاظ انسانی و چه در زمینه صنعتی باید مورد توجه قرار دهند که این کار دشواری است. تا امروز کیفیت طراحی پوسترها فراز و نشیبهایی داشته است اما تمرکز بر این حوزه و اهمیت آن میتوان بر سطح مطلوبیت و افزایش کارکرد آن اضافه کرد.
برگزاری جشنواره ملی پوسترها چه کمکی به صنعت نمایشگاهی کشور می کند؟
برگزاری چنین رویدادهایی فرصتی برای نگاه دقیقتر به صنعت نمایشگاه است. نمایشگاه خود یک رسالت است جهت انعکاس دستاوردهای صنایع مختلف و پوسترها بخش مهمی از بار این رسالت را عهدهدار هستند چرا که این ابزار ترجمه کننده خواست برگزارکنندگان برای مخاطبین است و کیفیت آن در کیفیت برگزاری نمایشگاه تأثیر مستقیم خواهد داشت. پوسترها نمایندگی میکنند، راهنمایی میکنند و بازتاب میدهند. از این رو جشنوارههایی از این دست فرصتی است که کیفیت عملکردی این ابزار اثرگذار تبلیغات افزایش پیدا کند. چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن این جشنواره دارید؟ برگزاری چنین رویدادی نیازمند زنجیره گستردهای از ارتباطات است و توصیه میشود که تمامی افراد تأثیرگذار در این زنجیره خواستها و منافعشان مورد بررسی قرار گیرد. از برگزارکنندگان رویدادها تا طراحان و مخاطبین پوسترها باید در مورد آنچه مطلوب تشخیص داده میشود همراستا شوند تا اثرگذاری بیشتری را از پوسترها شاهد باشیم.