آشنایی با کشور ارمنستان

ارمنستان کشوری است با مساحت 29743 کیلومتر مربع در منطقه جنوب غربی قفقاز که در مسیر جاده کهن ابریشم قرار گرفته است ارمنستان به طور مستقیم به دریا دسترسی ندارد

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، ارمنستان کشوری است با مساحت 29743 کیلومتر مربع در منطقه جنوب غربی قفقاز که در مسیر جاده کهن ابریشم قرار گرفته است ارمنستان به طور مستقیم به دریا دسترسی ندارد .
منابع طبیعی ارمنستان
ذخائر کم طلا، نقره، مس، مولیبدن، روی، آهن، سرب، بوکسیت، بازالت، خاک رس، سنگ آهن و سنگ های نیمه قیمتی و تزئینی.
مسائل جاری زیست محیطی ارمنستان
خاک وآب و هوای ارمنستان برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی بسیارمناسب می باشد، به همین جهت نیز محصولات کشاورزی، میوه جات و سیفی جات ارگانیک آن اغلب به کشورهای اروپائی و آمریکا صادر می گردد.
پایتخت ارمنستان شهر ایروان است که بیش از یک سوم کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد و حدود یک میلیون نفر در آنجا ساکن هستند. ایروان با 223 کیلومتر مربع مساحت در دامنه کوه آرارات و کنار رود هرازدان قرار گرفته است. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان و در سال 782 پیش از میلاد مسیح توسط آرگیشتی یکم پادشاه ارمنستان بنا شده است.
شهر ایروان از مراکز مهم و اصلی صنعتی، فرهنگی و علمی منطقه قفقاز است. این شهر مرکز بازرگانی و فرآورده های کشاورزی است. افزون بر این مراکز صنعتی این شهر در زمینه فرآورده های فلزات، ماشین افزار، لوازم برقی، شیمیایی، بافندگی و غذایی فعالیت دارند.
ارمنستان از لحاظ تقسیمات کشوری به 11 استان تقسیم شده است. پایتخت و استان ها نیز خود به چندین منطقه تقسیم می شوند.
استان های آن عبارتند از ایروان، آراگاتسوتن، آرارات، آرماویر، گقارکونیک، کوتایک، لوری، شیراک، سیونیک، تاووش، وایوتس دزور، و شهر های عمده ارمنستان عبارتند از: گیومری، وانادزور، اچمیادزین، هرازدان، آبوویان، چارنتساوان، آرتاشات، قاپان، آرماویر،آشتاراک، سوان، گوریس.

آب و هوا ارمنستان
هوای ارمنستان ملایم است در تابستان از مناطق جنوبی توده های گرمی که از منطقه گرمسیری وزیدن می گیرد به فلات ارمنستان می رسد. در زمستان هوا به شدت سرد می شود و فشار جو افزایش می یابد. آسمان ارمنستان اغلب آفتابی است و میزان بارندگی درارتفاعات بیشتر است.
جمعیت ارمنستان
مطابق آخرین سرشماری در سال 2018 جمعیت ارمنستان 3.045.191 نفر است که از این لحاظ صد و سی و هفتمین کشور جهان است. تراکم جمعیت 108 نفر در هر کیلومتر مربع است. 64 درصد از مردم شهرنشین هستند. 98 درصد مردم ارمنی، 2 درصد کرد، ایزدی، روس و از اقوام دیگر هستند.
گروه های قومی ارمنستان
ارمنی 98.1 درصد، کرد ایزدی 1.1 درصد، روس 0.5 درصد وسایرین 0.3 درصد
زبان ارمنستان
 زبان ارمنی به عنوان زبان رسمی ارمنستان یکی از زبان های هندواروپایی است که در منطقه قفقاز و به ویژه در کشور ارمنستان رایج است این زبان با خط ویژه خود یعنی الفبای ارمنی که توسط مسروب ماشتوتس در سال میلادی 405 ابداع گردیده است، نوشته میشود زبان ارمنی دو گویش بزرگ اصلی دارد یکی ارمنی شرقی و دیگری ارمنی غربی .


نوع نظام حکومتی ارمنستان
 قانون اساسی ارمنستان در یک همه پرسی سراسری در تاریخ 5 ژوئیه 1995 تصویب شد در این قانون کشور ارمنستان حاکمیتی بر اساس دموکراسی، جامعه گرایی و قانون اساسی تعریف شده است. ایروان به عنوان پایتخت حکومت تعیین شده است در این قانون قدرت از آن مردم دانسته شده که به واسطه برگزاری انتخابات این قدرت به مقام های دولتی واگذار می شود. تغییرات مربوط به قانون اساسی و تغییر در مرزها با رأی تمام شهروندان در همه پرسی های عمومی انجام می شود. در قانون اساسی 1995، 117 اصل موجود بود.
در 27 نوامبر 2005 همه پرسی سراسری برای اصلاح قانون اساسی انجام شد و به تایید رسید نوع حکومت جمهوری است
نظام پارلمانی و ارکان اصلی حکومت
 مجلس ملی جمهوری ارمنستان روز دوشنبه، 5 اکتبر 2015، لایحه پیشنهادی حزب جمهوری ارمنستان را در خصوص «تغییر ساختار سیاسی کشور از ریاست جمهوری به پارلمانی» با 103 رای مثبت در مقابل 10 رای منفی و 3 رای ممتنع به تصویب رساند. این مصوبه در دسامبر 2015 در یک همه پرسی به رای گذاشته شد و 63.35 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به این اصلاحات و تبدیل حکومت این کشور به نظام پارلمانی رأی دادند.
مجلس ملی
مجلس یا مجمع ملی ارمنستان نهاد قانون گذاری است که در حال حاضر 132 نماینده دارد آخرین انتخابات پیش از موعد در دسامبر 2018 انجام شد و نمایندگان برای یک دوره پنج ساله با رأی مستقیم مردم انتخاب شدند یکی از مسئولیت های مهم مجلس قانونگذاری، نظارت و همچنین تایید یا رد نخست وزیر است. در حال حاضر 15 درصد نمایندگان مجلس را زنان تشکیل میدهند.
سیاست خارجی
روابط ایران و ارمنستان
روابط ایران و ارمنستان بر مناسبات فرهنگی، سیاسی و تاریخی دیرینه دو کشور همسایه و اشتراک معنوی و فکری دو ملت استوار است. پس از اعلام استقالل جمهوری ارمنستان 21 سپتامبر 1991 میلادی، جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای جهان بود که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت 25 دسامبر 1991 میلادی) و روابط همه جانبه سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار کرد.
غیر از عوامل استراتژیکی و اقتصادی، مناسبات دوستی دیرین دو ملت نیز یکی از عوامل مهم در توسعه روابط حسن همجواری این دو کشور به شمار می رود. دورنمای همکاری بی سابقه ای مخصوصاً در زمینه فرهنگی، علمی و آموزشی بین دو کشور ایجاد شد.
درحال حاضر روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان در سطح بالایی قرار دارد و پس از استقلال ارمنستان در سال
1991 میلادی تاکنون، رییس جمهور و نخست وزیر وقت ارمنستان سفر های رسمی به ایران داشته اند .
انتهای پیام/