شهر کاپان، استان سیونیک، ارمنستان (2)

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، شهر کاپان در سال 1930 به مرکز استانی به همین نام تبدیل شد و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم رشد زیادی را تجربه کرد، زیرا راه آهنی که شهر را به باکو و بقیه اتحاد جماهیر شوروی متصل می کرد به صادرات فلزات خام و توسعه کمک کرد. تولید سنگین در کارخانه های بزرگ در کناره های رودخانه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخش تولید شهر به ویژه پس از آنکه آذربایجانی ها در پاسخ به حمایت ارمنستان از استقلال قره باغ، خط راه آهن را قطع کردند، به طور چشمگیری کاهش یافت و این امر باعث شد تا دو کشور وارد یک جنگ اعلام نشده شوند. در سال 1995، کاپان به مرکز استان جدید سیونیک تبدیل شد و از آن زمان برای بازیابی رونق سابق خود به عنوان یکی از ثروتمندترین جوامع ارمنستان تلاش کرده است. امروزه شاخه های اصلی اقتصاد شهر شامل صنعت به ویژه معدن و تولید می شود که شامل تولید مواد غذایی، پوشاک و مصالح ساختمانی غیرفلزی و همچنین برق و سایر خدمات مانند تجارت عمده فروشی، رستوران ها و خدمات خانگی است.

جاذبه های گردشگری شهر کاپان
از پنج مسیر مختلف می توان به آن رسید:
.1 قلعه خالدزور: در قرن هفدهم به عنوان یک صومعه ساخته شد و سپس به یک قلعه تبدیل شد. نقش تاریخی مهمی در
مبارزات آزادیبخش منطقه سیونیک ایفا کرد و با دیوارهایی که شامل اهرام است احاطه شده است.
.2  وهاناوانک: در قرن 10 و 11 ساخته شده است و یک مجموعه صومعه متشکل از کلیسای سنت گرگوری روشنگر، گاویت و
کلیسای سنت استواتساتسین را در خود جای داده است.
.3 قلعه بگ برد: این قلعه یکی از قدیمی ترین قلعه های ارمنستان به حساب می آید. این بنا توسط شاهزاده پاگاک ساخته شده
است و با وجود تخریب جزئی آن، برخی برج ها و اهرام را حفظ کرده است.
.4 موزه تاریخی کاپان :حاوی هزاران اثر هنری از جمله شمشیرها و فرش های قرن نوزدهمی است و مکانی است که برای
عالقه مندان به تاریخ و فرهنگ ارزش بازدید دارد.
.5 صومعه تاتف: اگرچه دقیقاً در شهر کاپان نیست، اما یکی از مکان های اصلی برای بازدید به حساب می آید و به طوالنی ترین تله کابین جهان مشهور است.
.6 کلیسای مسروپ ماستوتس: اولین کلیسا در شهر کاپان، به دلیل طراحی معماری مدرن و متوسط خود متمایز است و مرکز
فرهنگ و احساسات میهن پرستانه مردم محلی است.
این نقاط دیدنی منعکس کننده تاریخ، فرهنگ و زیبایی شهر منحصر به فرد کاپان در ارمنستان است و آن را به مقصدی ایده آل برای بازدیدکنندگانی
تبدیل می کند که به دنبال یک تجربه گردشگری منحصر به فرد هستند.
هتل های کاپان
در اینجا 8 هتل برتر شهر کاپان در ارمنستان آورده شده است:
.1 هتل دایان
.2 استراحتگاه نواسرد
.3 گراز خوب
.4 هتل ارمنستان
.5 مهمانسرا تاسمک
.6 اقامتگاه بوم گردی هرسنادزور
.7 مهمانخانه تاتف استاریات
.8 خالدزور قدیمی
این هتل ها خدمات و راحتی متنوعی را ارائه می دهند و گزینه های بسیار خوبی برای اقامت شما در کاپان در سفر به ارمنستان هستند.
ورزش در شهر کاپان
شهر کاپان در ارمنستان برای فوتبال بسیار محبوب است و چندین باشگاه ورزشی و مدرسه مهم دارد:
.1  اف سی گندزاسر کاپان : در سال 2004 تاسیس شد و نماینده این شهر در لیگ برتر ارمنستان است. بازی های خانگی خود را در ورزشگاه
گنجزاسر برگزار می کند. این باشگاه در سه موقعیت مختلف به مقام سوم لیگ برتر ارمنستان دست یافت.
.2  مدرسه ورزشی کودکان و نوجوانان دیوید هامبارتسومیان :در سال 1348 تاسیس شد و یکی از مدارس مهم ورزشی شهرستان است که بالغ بر 200 ورزشکار در آن شرکت می کنند توسط شهرداری اداره می شود و در چندین رشته ورزشی مختلف از جمله فوتبال، فوتسال، ژیمناستیک ریتمیک و دو و میدانی تمرین می کند.
.3  باشگاه فوتسال کاپان : یک تیم فوتسال حرفه ای مسابقات خود را در مدرسه ورزشی داوید هامباردزومیان انجام می دهد و همچنین در لیگ فوتسال ارمنستان شرکت می کند.
.4  مدرسه ورزشی دو و میدانی : این شرکت که در سال 1989 تأسیس شد، در آموزش ورزشکاران جوان در رشته دو و میدانی تخصص دارد و حدود 100 ورزشکار جوان را در خود جای می دهد. علاوه بر این، بسکتبال و بوکس در کاپان بسیار محبوب هستند که نشان از تنوع و عالقه گسترده به ورزش در این شهر پرنشاط ارمنی دارد.


سوابق سفر به کاپان
در تاریخ 9 مهر 1401 آقای مرتضی عابدین ورامین اولین سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در کاپان ، در مراسمی با حضور آقای ظهوری سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان حکم انتصاب خود را به آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم نمود .کمک به توسعه روابط اقتصادی دو جانبه ، بهره برداری بهتر از فرصت های موجود و بهبود خدمت رسانی به اتباع ، هموطنان و فعالان اقتصادی بویژه در استان سیونیک را می توان از جمله اهداف جمهوری اسلامی ایران در ایجاد سرکنسولگری در کاپان برشمرد .
پیرو جلسه و دیدار سرکنسولگری شهر کاپان ارمنستان با شهردار محترم اصفهان و نماینده وزارت امور خارجه در سال 1401و افتتاح کنسولگری در شهر فوق الذکر بنا به درخواست آقای عابدین از کنسولگری شهر مورد نظر و موافقت شهردار محترم مقرر گردید از شهر مورد نظر بازدید و در خصوص ارتباط و همکاری فیمابین به جهت اقدامات فرهنگی شهرداری منطقه 5 اصفهان به جهت موقعیت محله جلفا هماهنگی لازم انجام گردد.
از این رو، در فروردین ماه 1402 آقای حسین کارگر مدیر محترم شهرداری منطقه 5 اصفهان به اتفاق آقای میثم بکتاشیان مدیر محترم بافت تاریخی شهرداری اصفهان و آقای واروژ میناسیان نماینده هیئت خلیفه گری ارامنه اصفهان به این شهر سفر کردند و ضمن دیدار با شهردار کاپان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در شهر کاپان و بازدید از مراکز فرهنگی شهرداری کاپان، موزه هنرهای معاصر و اقدامات
عمرانی در حال انجام، درخصوص خواهرخواندگی محله جلفا با این شهر پیشنهاد خود را مطرح نمودند.
انتهای پیام/