شهردار اصفهان: ایده احداث رینگ چهارم، فکر بلندی بوده است که تولد آن به حدود سال ۸۰ تا ۸۲ بر می گردد/افتتاح ۶۰ پروژه هدیه شهرداری به مردم اصفهان

شهردار اصفهان گفت: ایده احداث رینگ چهارم، فکر بلندی بوده است که تولد آن به حدود سال ۸۰ تا ۸۲ برمی‌گردد و اگر چه مبدع آن را پیدا نکردم که چه شخصی بوده است، اما این ایده، مولود فکر فردی بلند نظر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، علی قاسم‌زاده در هفتادوچهارمین ویژه برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت آئین بهره‌برداری از ۱۴ کیلومتر مسیر رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با توصیف از شرایط فعلی شهر و این پروژه اظهار کرد: بودجه شهرداری اصفهان در سال جاری ۴۱ همت بوده که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: سعی کردیم همچون ادوار گذشته که متعهد به نسبت ۷۰ به ۳۰ (عمرانی- جاری) بودند، ما نیز به آن متعهد باشیم که ۶۰ درصد بودجه عمرانی به پروژه زیست محیطی و حمل و نقل اختصاص داده شده است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در بودجه سال جاری ۱۰۸۰ پروژه عمرانی در مقیاس‌های مختلف شاخص، مهم منطقه‌ای، منطقه‌ای و محله محور پیش‌بینی شده است که ۱۱۴ پروژه از این تعداد شاخص است، گفت: در این راستا ۶۰ پروژه در قالب بسته پرواز در اولویت قرار داده شده است که تا پایان سال تقدیم مردم شود؛ این پروژه‌ها در نوع خود خاص است و تعدادی از آن‌ها همچون اتوبوس برقی و تاکسی برقی برای نخستین‌بار اجرا می‌شود یا اینکه به شدت تأثیری در آینده شهر دارد، مانند قطار شهری و حلقه حفاظتی که اجرایی می‌شود.
قاسم‌زاده با تشریح ویژگی‌های چهار حلقه ترافیکی شهر اصفهان ادامه داد: حلقه اول ترافیکی به‌طول ۱۲/۵ کیلومتر, حلقه دوم ترافیکی به‌طول ۲۴/۵ کیلومتر و حلقه سوم ترافیکی شهر اصفهان که زمانی نجات اصفهان، در احداث آن تحقق می‌یافت، ۴۶ کیلومتر است که زمانی آرمان شهر محسوب می‌شد و ۱۵ سال طول کشید تا حلقه سوم احداث شود.
وی گفت: حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان ۷۸.۲ کیلومتر است که از ۵ شهر مجاور از جمله دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و شهر ابریشم عبور می‌کند؛ ۲۸ تقاطع غیر همسطح در این پروژه پیش. بینی شده است که تاکنون ۱۴ تقاطع غیر همسطح آن اجرا شده است، همچنین دارای ۴ پل بزرگ، ۲۲ زیر گذر، ۴ پل روی رودخانه است که احداث می‌شود.
شهردار اصفهان تصریح کرد: ایده احداث رینگ چهارم، فکر بلندی بوده است که تولد آن به حدود سال ۸۰ تا ۸۲ برمی‌گردد و اگر چه مبدع آن را پیدا نکردم که چه شخصی بوده است، اما این ایده، مولود فکر فردی بلند نظر بوده است.
قاسم‌زاده با اشاره به اینکه مطالعات فاز صفر حلقه ترافیکی چهارم سال ۸۵ تا ۸۹ انجام شده است، گفت: حلقه چهارم ترافیکی تحقیقات عمیق دارد و دارای چهار جلد قطور مطالعات است، بنابراین از معدود پروژه‌هایی است که عقبه علمی و نظری دارد و مسائل شهرسازی، زیست‌محیطی، ترافیکی و اجتماعی آن به خوبی دیده شده است.
وی با اشاره به انجام نقشه‌برداری و طراحی فاز اول و دوم رینگ چهارم حفاظتی در سال ۱۳۸۹ ادامه داد: خرداد سال ۱۳۹۰ از سوی استاندار وقت به ۵ شهر مجاور طرح و نقشه پیوست ابلاغ می‌شود، مبنی بر اینکه در مسیر حلقه ترافیکی شهرهای مجاور نباید مجوز ساخت و ساز بدهند، اما به‌نظر می‌رسد بعضی شهرها این موضوع را رعایت نکردند و و در این مسیر پس از سال ۱۳۹۰ پروانه صادر کردند.
شهردار اصفهان گفت: امیدواریم با همت استاندار اصفهان مسیر حلقه چهارم ترافیکی در شهرهای مجاور باز شود.
قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه عملیات اجرای حلقه چهارم ترافیکی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، گفت: حدود ۱۸۰۰ متر دو زیرگذر در دوره مدیریت دکتر سقائیان‌نژاد طی سال‌های ۹۲ تا ۹۳ اجرا می‌شود که عموماً برای دسترسی به شهر رؤیا و بهره‌برداری بهتر از آن بوده است.
وی افزود: در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ به همت دکتر جمالی‌نژاد ۳۴۰۰ متر مسیر و تقاطع‌های شهید بالایی و شهدای اشکاوند و پل عظیم میدان استقلال و تقاطع بزرگ آن به سرانجام رسید.
شهردار اصفهان ادامه داد: حد فاصل سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به همت مدیریت وقت دکتر نوروزی ۵۸۰۰ متر از مسیر و تقاطع به شدت مؤثر آفتاب، قهجاورستان و مجموعه پل‌های سردار شهید سلیمانی یکی از ابر پروژه‌های حلقه چهارم با کفایت مدیریت وقت افتتاح می‌شود.
قاسم‌زاده افزود: بخشی از آزادسازی محور خاتون آباد در دوره مدیریت دکتر نوروزی انجام می‌شود تا دوره جدید مدیریت شهری فرا می‌رسد.
وی گفت: در آغاز کار این دوره اولویت‌بندی انجام شد و رینگ چهارم و قطار شهری در اولویت نخست قرار گرفت، البته بعضی تلاش کردند که من و اعضای شورای اسلامی شهر را مجاب کنند که به تعبیر آن‌ها “وارد این خندق بلا نشوید، چون هر دو پروژه شما را می‌بلعد و دیده نمی‌شوید، می‌توانید به جای آن صدها کارگاه عمرانی در شهر راه‌اندازی کنید که در حال فعالیت و کار باشد تا مردم آن را ببینند و پروژه در داخل شهر تعریف کنید “، اما بررسی من و شورای بیانگر این بود که آینده شهر و نجات آینده شهر در اجرای این دو پروژه مهم است.
شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر در دوره دکتر سقائیان نژاد و دکتر جمالی‌نژاد اجرای حلقه ۴ قدامی با نگاه آینده نگرانه بود، اما در دوره ما یک ضرورت و اضطرار شهری محسوب می‌شد، بنابراین در تدوین برنامه چهارساله اجرای ۲۰ کیلومتر حلقه چهارم ترافیکی را در دستور کار قرار دادیم.
قاسم‌زاده افزود: اکنون ۱۴ کیلومتر از ۲۰ کیلومتر در دست بهره‌برداری است، ۶ کیلومتر آن باقی مانده است که تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود و آماده تحویل به مدیریت شهری بعد خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اگر همراهی ارتش وجود داشت، محور جنوب غربی پروژه محور بالای سپاهان شهر به سمت شهر ابریشم را آغاز می‌کردیم، ادامه داد: تا اکنون با ارتش نتوانستیم برای آزادسازی این محور به توافق برسیم، هرچند به‌تازگی فعالیت‌هایی آغاز شده و استاندار به کمک آمده است و جلساتی با ارتش برگزار شده است.
شهردار اصفهان یادآور شد: گفته می‌شود دوره‌های قبل با ارتش توافق شده است، اما باید گفت طبیعت ارتش اینگونه است که در صورتی که فرمانده تغییر کند از نو باید سر میز مذاکره بنشینیم که امیدوارم تلاش این دوره از مدیریت استان و شهر به توافق عملیاتی با ارتش برای آن بخش از مسیر حلقه چهارم منجر شود.
قاسم‌زاده گفت: هلال ترافیکی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم، ۱۴ کیلومتر شامل سه تقاطع غیر همسطح شهدای خاتون آباد، شهدای دهنو و شهدای بهاران است که امروز به‌صورت رسمی می‌شود، همچنین دو کانال آب، دو پل روی کانال، یک پل عابر پیاده الحاق می‌شود.
وی با اشاره به مراحل آزادسازی مسیر رینگ در خاتون‌آباد افزود: از شهرداران مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ که برای این پروژه تلاش کردند، تقدیر می‌کنم؛ در این راستا ۳۲ هکتار آزادسازی (۳۲۵ پلاک تجاری، مسکونی و کارگاهی با رقم ۵۰۰ میلیارد تومان) انجام شده است.
شهردار اصفهان اظهار کرد: معاونت مالی پشت این پروژه را خالی نکرد و با کمک و تأمین منابع که انجام داد، این پروژه با موفقیت انجام شد.
قاسم‌زاده تصریح کرد: سخت‌ترین مقطع پروژه آزادسازی محدوده خاتون آباد با بافت مسکونی، تجاری، کارگاهی و ریزدانه بود و تاکید شورا و شهرداری بر این بود که آزادسازی‌ها با رضایت مردم انجام شود و رنجشی در این مسیر حاصل نشود.
وی افزود: این پروژه از معدود پروژه‌هایی است که از ۳۲۵ پلاک آزادسازی شده، تنها دو پلاک به کمیسیون ماده ۸ رفت و برای بیشتر پلاک‌ها با حمایت خوب مردم منطقه به توافق رسیدیم؛ در این مسیر یک مورد تلخی حادثه نداشتیم و به خوبی پیش رفت.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه امیدوارم هرچه زودتر بخش باقی‌مانده حلقه چهارم به بهره‌برداری برسد، گفت: این پروژه فقط ترافیکی نیست، ابعاد شهرسازی دارد، همچنین دارای تأثیرات زیست‌محیطی و ترافیکی است؛ امروز کنار هم جمع شدیم که بگوییم اصفهان مال همه ماست و تفاوت ندارد چه کسی و چه تفکری مدیریت شهر را بر عهده دارد.
قاسم‌زاده اظهار داشت: باید همه دست به دست هم بدهیم، اختلاف سلایق را بپذیریم، نورافکن را روی اشتراکات بگذاریم و کنار هم قرار بگیریم، در این‌صورت مفهوم ایرانی پیدا خواهیم کرد که گسستنی نخواهد بود.
وی گفت: ایرانی، مسلمان، شیعه و انقلابی هستیم و خیلی اشتراکات از این دست داریم که باید آن‌ها را پررنگ و دشمن را مأیوس کنیم و در نتیجه ایران را کنار هم خواهیم ساخت.