به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران /مدیرعامل شرکت عسل رایحه خوانسار، میراثدار کسبوکاری است که توسط پدربزرگش بنیانگذاری شده و نسل به نسل منتقل شده و تمرکز آن بر کیفیت، منجر به اخذ گواهیهای معتبر بینالمللی شده است و می گوید؛ مدیریت ارگانیک را از سال ۱۳۸۲ آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ اولین گواهی ارگانیک در ایران شدیم.
پس از آن، توانستیم گواهی ارگانیک ایران و آمریکا را نیز از شرکت باسک سوئیس (نماینده آن شرکت در ایران، بیوسان گواه) دریافت کنیم. این گواهیها که بازرسیهای بسیار سختگیرانهای دارند، اعتبار ما را در بازارهای صادراتی به شدت افزایش دادهاند.
تعریف عسل ارگانیک و فرآیندهای نظارتی
وی در تبیین مفهوم عسل ارگانیک، گفت: این محصول باید فاقد هرگونه باقیمانده سموم شیمیایی و شیمیایی باشد. فرآیند کسب این عنوان برای عسل، نیازمند دقت بسیار بالایی است که زنبورستانها در مناطق کاملاً کوهستانی و وحشی (که بازرسان آن را وایل کالکشن مینامند) در غرب استان اصفهان، مرز اصفهان و لرستان، مستقر میشوند. زنبورها در این مناطق دسترسی به محصولات کشاورزی که ممکن است سمپاشی شده باشند، ندارند. اخذ تأییدیههایی از جهاد کشاورزی منطقه مبنی بر عدم سمپاشی، آزمایش خاک و آب منطقه، و حتی بررسی سختگیرانه برای عسلی مانند عسل کنار یا بهارنارنج که باغهای بدون سموم شیمیایی برای آنها باید پیدا شود.
تمایز عسل طبیعی از عسل تغذیهای
جواهری در ادامه، تفاوت اساسی عسل طبیعی (تغذیه شده از شهد گل و گیاه) و عسل تغذیهای (تغذیه شده با شکر) را تشریح کرد و افزود: عسلی که با شکر تغذیه شده باشد، کیفیت، عطر و طعم مطلوب را ندارد و از نظر اقتصادی نیز برای زنبوردار هزینه دارد. اما زنبورداری که با تکیه بر تجربه، زنبور را به دشتهای پربار هدایت میکند، زنبور از شهد رایگان تغذیه کرده و محصولی با عطر و طعم عالی به دست میآید که میتواند با قیمتی دو تا سه برابر عسل تغذیهای به فروش برساند.
شاخصهای کلیدی کیفیت در آزمایشگاه
وی به تغییر رویکرد در تستهای آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: صرفاً ساکاروز معیار نیست. شاخصهای مهمی که کیفیت و سلامت عسل را تعیین میکنند عبارتند از: هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) شاخص اصلی حرارتدهی به عسل. حد مجاز آن ۴۰ است، اما با حرارتدهی غیرمجاز میتواند به ۲۰۰، ۸۰۰ یا بالای ۱۰۰۰ برسد. دیاستاز، نشاندهنده تازگی عسل است که معمولاً تا دو یا سه سال فعال باقی میماند و پس از آن افت میکند.استاندارد رطوبت مطلوب ۲۰ درصد است و بالاتر از آن احتمال فساد و ترش شدن عسل وجود دارد.
جواهری افزود: در استاندارد، اگرچه ساکاروز بالای ۵ درصد توصیه نمیشود، اما در عسلهایی مانند کُنار یا سدر ایرانی که در خلیج فارس پرطرفدار است، به دلیل ماهیت گیاهیاش، ساکاروز تا ۷ یا ۸ درصد نیز قابل قبول است و باید در کنار سایر آیتمها سنجیده شود.
چالشهای طولانی شدن فرآیند صادرات
جواهری می گوید؛ یکی از اصلیترین موانع فعلی، تأخیرهای اداری در فرآیند صادرات است. پس از آمادهسازی محصول که حدود ۱۰ روز زمان میبرد، نمونهبرداری توسط دامپزشکی و انتقال آن به آزمایشگاه در اصفهان آغاز میشود. بسته به تعطیلات و شرایط آلودگی هوا، گاهی تا ۱۰ تا ۱۵ روز منتظر جواب آنالیزها میمانیم. پس از آن، بارگذاری در سامانه و انجام مراحل بازرگانی طول میکشد.
وی افزود: به دلیل پیچیدگیهای متعدد از جمله تستهای میکروبی، تست باقیمانده سموم ارگانیک، و نیاز به تیم مدیریتی مجزا برای مدیریت مستقیم فروش ارز در آن سوی مرزها، در حال حاضر تمرکز بیشتری بر فروش داخلی دارند.
تنها مشکل فعلی در بازارهای جهانی، عدم هماهنگی بین ارگانهای ایرانی و اروپا است که صادرات به این قاره را متوقف کرده، در حالی که صادرات به آمریکا و کشورهای آسیایی در جریان است.
نقش حیاتی زنبور عسل و نوسانات بازار
جواهری به نقش حیاتی زنبور عسل به عنوان یکی از مهمترین گردهافشانها در زمین اشاره کرد و از تأثیر حضور زنبورها در مزارع آفتابگردان و پر شدن دانهها را بیان کرد و گفت: امسال به دلیل خشکسالی، برداشت عسل به شدت کاهش یافته و قیمتها رو به افزایش گذاشته است و برای جلب اعتماد مشتریان، این شرکت در حال پیادهسازی سیستمی است که در آن آنالیز آزمایشگاهی هر پارت بستهبندیشده، دقیقاً زیر بستهبندی درج میشود.
وی در ادامه به مقوله تنوع محصول و نوآوری در سبد محصولات این شرکت پرداخت و افزود: با استفاده از ارتباطات با اتحادیههای زنبورداری و بهرهگیری از تجربه چندینساله پدر و خودشان، اقدام به خرید عسل از مناطق مختلف کشور از جمله عسل مرکبات، آویشن، چهلگیاه، زرشک و عناب، با شهدهای گوناگون کردهاند.
ترکیب جذاب با زعفران؛ نوآوری صادراتی در سبد داخلی
جواهری به یک نوآوری جدید به منظور پاسخگویی به نیاز بازار، به ویژه در حوزه صادرات، اشاره کرد و افزود: اخیراً تقاضاهایی برای ترکیب عسل با زعفران داشتیم که آن را عملیاتی کردیم. ما زعفران درجه یک را پودر کرده و با عسل مخلوط میکنیم. این ترکیب طعم بسیار عالی و جذاب ایجاد کرده و علاوه بر صادرات، در سبد محصولات داخلی نیز قرار گرفته است. از تجار دعوت میکنم نمونه ساشه عسل و زعفران ما را تست کنند.
قدمت برند و آزمایشگاه به عنوان مرجع نهایی
مدیرعامل عسل رایحه خوانسار، به لزوم خرید از منابع معتبر اشاره کرد و ادامه داد: مشتری مطمئن باید به قدمت برند اعتماد کند. متأسفانه دیدهام که یک برند نوپا پس از یک یا دو سال از بازار محو میشود، در حالی که عسل خوانسار با سابقه طولانی، هویت خود را حفظ کرده است. مشتری باتجربه با اولین چشیدن، طعم خاص گل و گیاه را تشخیص میدهد.
وی به روشهای سنتی تشخیص عسل اشاره کرد و افزود: عدم جذب سریع روی کاغذ روزنامه به دلیل رطوبت کم، همچنین عدم حل شدن سریع در آب سرد از روش های تشخیص است.
جواهری به مشاهده پدیده “شکرک زدن” در عسلهای تقلبی (که بیشتر شبیه یخ زدن است) در مقابل رسوب طبیعی عسل اصل اشاره کرد و گفت: هرچند اینها تجربیات ظاهری هستند، اما در کنار آنها آزمایشگاه همیشه مرجع نهایی تشخیص اصالت است.
بستهبندی لوکس، هویت ایرانی و رسالت بازار
یکی از محورهای اصلی سرمایهگذاری شرکت، بستهبندی بوده است. برخلاف اغلب بستهبندیهای معمولی و فاقد هویت در بازار، جواهری معتقد است که بستهبندی باید حس یک کالای لوکس و با ارزش را به مصرفکننده منتقل کند. ما برای هر نوع عسل، بستهبندی شخصیسازی شدهای طراحی کردهایم که هویت آن طعم را مانند عسل زعفرانی منعکس کند، همچنین تمرکز ویژهای بر بستهبندیهای مقاوم مانند جعبههای فلزی داشتهایم تا مشتریان بتوانند به راحتی آن را بدون نگرانی از آسیب دیدن محصول به عنوان هدیه حمل کنند.
وی افزود: در بستهبندیهای صادراتی به کشورهای عربی، که کالای لوکس اولویت خرید است، این حس لوکس بودن کاملاً القا شده است. همچنین، در شناسنامه محصولات، هویت شهر خوانسار و منطقه تولید، به طور کامل شرح داده شده تا حس ارزشمندی محصول به مخاطب منتقل شود.
جواهری ادامه داد: بازخوردهای فروشگاههای رده بالا در تهران و اصفهان نسبت به بستهبندی جدید بسیار مثبت بوده و این شرکت رسالت دارد که عسل ایرانی جایگاه اصلی خود را به عنوان یک محصول ممتاز در قفسهها کسب کند.
مدیرعامل شرکت عسل رایحه خوانسار: تنوع محصول و نوآوری در سبد محصولات این شرکت یکی ازاولویت های مهم است

نظر شما؟
عالی 0
مفید 0
غیرمفید 0
پاسخ دهید