معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: دومین محور سند آمایش سرزمین استان اصفهان را گردشگری خواند و اظهار داشت: شاید این قابلیت فراموش شده و تمرکز بیشتر بر صنعتی کردن استان بوده است درحالیکه گردشگری باعث رونق اقتصادی بدون آلایندگی میشود.
حجتالله غلامی در نشست ” روز ملی هوای پاک ” که بصورت مجازی و آنلاین برگزار شد، افزود: صنایع یکی از ۲ محور اصلی سند آمایش سرزمین اصفهان است اما با توجه به چالش ها و مسائلی مانند آلودگی هوا به واحدهای صنعتی فاقد فناوری های نو، مجوز فعالیت داده نمی شود.
وی دومین محور سند آمایش سرزمین استان اصفهان را گردشگری خواند و اظهار داشت: شاید این قابلیت فراموش شده و تمرکز بیشتر بر صنعتی کردن استان بوده است درحالیکه گردشگری باعث رونق اقتصادی بدون آلایندگی میشود.
غلامی با اشاره به اینکه رونق صنعت گردشگری برای کلانشهر اصفهان و سایر شهرستانها در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از مباحث مهم در مقابله با آلودگی هوا توجه به زیرساخت ها است و تکمیل رینگ چهارم اصفهان در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی اگر از دهه ۸۰ ایجاد رینگ ۷۸ کیلومتری در اطراف کلانشهر اصفهان شروع می شد شاید امروز بخش عمده ای از ترافیک کنونی را نداشتیم.
غلامی رینگ چهارم را یکی از برنامههای در مقیاس کلان برای حذف آلایندههای متحرک در استان اصفهان خواند؛ رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به طول ۷۸.۲ کیلومتر است که ۴۵.۸ کیلومتر آن در محدوده کلانشهر اصفهان و ۲۸.۶ کیلومتر در محدوده شمالی و غربی شامل شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، دُرچه و شهر ابریشم و ۳.۸ کیلومتر آن در محدوده فرمانداریها قرار دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یکی از راهکارهای اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا را توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی خواند و گفت: اتصال چهار محور اصلی با قطار شهری اصفهان در حال پیگیری است که خطوط اول تا سوم در اولویت قرار دارد و به موازات آن شرق، غرب، شمال و جنوب را هم در دستور کار داریم.
وی با بیان اینکه کار محور قطار شهری اصفهان – شاهین شهر آغاز شده است، ادامه داد: محورهای بعدی خط نجف آباد به اصفهان و ذوب آهن – فولاد شهر – اصفهان است که با راه اندازی این خطوط بخش عمده ای از ناوگان حمل و نقل عمومی به ریلی منتقل می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به صنایع شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، تصریح کرد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، جابهجایی صنایع آلاینده و ساماندهی کوره های آجر و گچ است که مطلعات جانمایی آن انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه این کار بسیار هزینه بر با برآورد ۴۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید آنها نیز باید بررسی شود که در سطح استانی، ملی یا صادرات باشد.
غلامی تاکید کرد: در بخش شهری نیز اقدامهای خوبی در بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شده است.
معاون استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سال آینده نیز گواهی پایان کار به ساختمانهایی که مبحث ۱۹ مقررات ساختمان و کاهش مصرف انرژی را رعایت نکرده باشد داده نمیشود.
وی با بیان اینکه وضعیت هوای اصفهان همزمان با روز ملی هوای پاک در شرایط خوب نیست، گفت: مطالعات خوبی در دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان در این زمینه انجام شد که امید است با همکاری شهرداری اصفهان به برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل شود تا با راهبرد مشخصی به مقابله با آلودگی هوا بپردازیم.
غلامی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، صنعت به عنوان کانون بزرگ آلاینده و حمل و نقل به عنوان کانون متحرک در آلودگی هوای اصفهان مطرح هستند و مباحثی مانند حاشیه کویر بودن و کانون های گرد و غبار نیز در استان وجود دارد، گفت: در یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از وسعت استان اصفهان کانون گرد و غبار داریم که نیاز به تثبیت دارد و تا کنون حدود یک سوم آنها تثبیت شده است.
پاسخ دهید