تنگ بستانک، بهشت گمشده

بهشت گمشده نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در استان فارس شهرستان مرودشت و در بخش کامفیروز است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده‌ که اکنون به بهشت گم شده مشهور شده‌است.

تنگ بستانک منطقه‌ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستان‌هایی خشک و زمستان‌هایی سرد  با ریزش برف و یخبندان می‌باشد. میانگین درجه حرارت بین ۱۴تا۱۶ درجه می‌باشد. مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز و کوچه باغ‌ها مزارع و باغات، اولین جاذبه‌ای است که گردشگران در سفر به بهشت گمشده تجربه می‌کنند. منظره بدیع دریاچه سد درودزن در مسیر جاده، جنگل‌های انبوه بلوط، معماری روستاهای منطقه در کنار مزارع وسیع و شالیزارهای سرسبز تا ورودی بهشت گمشده انسان را مشایعت می‌کند. از این نقطه کوچه باغی نسبتاً وسیع و رویایی در پیچ و تاب رودخانه‌ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می‌یابد. اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگه‌ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب رسوباتی از جنس آهک یکی از شگفت‌انگیزترین چهره‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد. امتداد این مسیر پیاده‌رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه‌ای دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می‌کند. موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب و امکان ارتباط جاده‌ای آن با یادمان‌های تاریخی تخت جمشید نقش رستم و پاسارگاد از یک طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشار مارگون و تنگ براق از طرف دیگر اهمیت ویژه‌ای را برای این مجموعه از بعد توسعه اکوتوریسم ایجاد می‌کند.

در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می‌کنند.

تنگ تیزاب

تنگ تیزاب در 29 کیلومتری شمال غرب شهر اردکان فارس، مرکز شهرستان سپیدان و 90 کیلومتری شیراز قرار دارد. در این تنگه رودخانه‌ای جاریست که آب آن از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد.

این منطقه گردشگری گذرگاه یكی از شعبه‌های رودخانه بشار است و آبی شیرین دائمی دارد که مورد استفاده شرب و كشاورزی است.گونه‌های مختلف ماهیان بومی نیز در آن دیده می‌شوند. تنگ تیزآب از پوشش جنگلی مناسب برخوردار است و درختان آن را بیشتر بنه، بادام، بلوط و بید تشكیل می ‌دهند.

تنوع گونه‌های درختی و عبور یک رودخانه دائمی از جمله ویژگی ‌های این منطقه‌اند. تابستان‌های خنک و خوش آب و هوا و زمستان‌هایی سرد دارد.

طبیعت كوهپایه‌ای توأم با پوشش جنگلی و رودخانه دائمی، منظره‌ای زیبا را در دل این منطقه به وجود آورده و جاذبه‌های این گردشگاه را فزونی بخشیده است، راه كوهستانی ممسنی ـ سپیدان از كنار این تنگه عبور می‌كند.
بازدید از طبیعت زیبای تنگ تیزاب از اوایل اردیبهشت آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد.