شهردار اصفهان: احیای محورهای گردشگری و ایجاد میدان گاه مشاهیر، امیدوار هستیم امکان بازدید از اکسپو دبی با مشارکت اصحاب رسانه فراهم شود/ “اصفهان من، شهر زندگی”

قاسم زاده در پاسخ به خبرنگار طبیعت گردشگران مبنی بر اینکه اگر می‌خواهید اصفهان نصف جهان بماند باید مدیران شهری نگاه و تعامل جهانی داشته باشند، اکنون اکسپو دبی در حال برگزاری است در گذشته برای بازدید از اکسپو باید هزینه‌های زیادی پردخت می شد ولی اکنون بهترین فرصت برای بازدید از اکسپو دبی است و بهتراست که یک تور گردشگری برای مدیران شهری و اصحاب رسانه جهت بازدید از اکسپو دبی فراهم کنید، گفت: امیدوار هستیم بتوانیم این کار را انجام دهیم، در همین راستا مجتمع مطبوعاتی نیز این کار را پیگیری کند تا با مشارکت اصحاب رسانه همانند هنرمندان دیگر امکان بازدید از اکسپو دبی فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، علی قاسم‌زاده در جمع اصحاب رسانه به طور معمول هر شورا و شهردار جدید، افقی را به عنوان مسیر راه و چشم‌انداز معرفی می‌کند، اظهار داشت: این افق که معمولاً در قالب شعار عنوان می‌شود در دوره ششم «اصفهان من، شهر زندگی» بوده، این شعار گویای تعلق، هویت و علاقه به سرزمینی به نام اصفهان است.

وی ادامه داد: شعار «اصفهان من، شهر زندگی» این مفهوم را دارد که هر کسی خود را اصفهانی می‌داند، فارغ از تعلقات فکری، قومی به صرف علاقه‌مندی به این شهر مورد احترام و تکریم است و حق زندگی شایسته در این شهر را دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: «شهر زندگی» یعنی شهری که حداقل‌های زیست محیطی و نیازهای ابتدایی شهر در سطح نیازهای بیولوژیکی در آن رعایت شود، آب، هوا، خوراک، تفریح و گردش حداقل‌های نیاز یک زندگی شهری محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر زندگی، شهری است که علاوه بر غنی بودن نیازهای بیولوژیکی، باید به فرد ساکن احساس امنیت بدهد، شهری که شهروند در آن احساس امنیت جسمی، روحی، روانی و فکری نکند، شهر زندگی نخواهد بود.

قاسم‌زاده اظهار کرد: سومین نیاز شهر زندگی، احساس عزت و احترام است در شهر باید همه احساس کنند که مورد احترام هستند، هیچ کسی نباید مورد بی‌احترامی قرار گیرد چه در سطح بندی سنی و چه در تفکیکی جنسیتی و سیاسی و اعتقادی، شهر ما همیشه مهد همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است.

وی گفت: چهارمین سطح شهر زندگی، احساس علاقه و عشق و محبت در بین ساکنان شهر است، اهالی شهر باید به یکدیگر علاقه داشته و غم‌خوار نیز باشند، حس مشترک داشته باشند و نسبت به سرنوشت همدیگر بی تفاوت نباشند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پویایی و خودشکوفایی اوج تعالی یک شهر زندگی است و خودشکوفایی به معنای آغاز جوشش است، تاکید کرد: وقتی می‌گوئیم اصفهانِ من شهر زندگی، یعنی تمام این مفاهیم باید در شهر جریان پیدا کند، کنار هم امنیت پیدا کنیم و نسبت به هم علاقه مند باشیم که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری در این مسیر حرکت کنیم.

“میزهای” درنظر گرفته شده شهردار اصفهان برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری

قاسم‌زاده افزود: در این مسیر در چند زمینه تمرکز کردیم هر آنچه مهم بوده را تحت عنوان میز تعریف کرده و عوامل مختلف را دور میز جمع کردیم تا با ایجاد همگرایی به سمت انجام سریع خدمت گام برداریم.
میز محلات
وی با اشاره به میزهای در نظر گرفته شده برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری در اصفهان، اظهار کرد: میز محلات در این دوره مدیریت شهری برای ارتقای کیفی محلات در نظر گرفته شده چون تعدادی از ۲۰۰ محله اصفهان از زندگی شایسته و شرایط شهری مناسب برخوردار نیستند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در نتیجه میز محلات هر سال سطح زندگی در تعدادی از محلات ارتقا پیدا می‌کند، ادامه داد: این اقدام آغاز شده است در این راستا از سال آینده به صورت جدی‌تر وارد محلات شهر خواهیم شد و هر سال کیفیت زندگی در محلات ارتقا می‌یابد.

وی اضافه کرد: ارتقای محلات چند جانبه است، هم کالبد آن بهبود پیدا می‌کند هم فضاهای تفریحی توسعه یافته و الگوهای ارتباطی محلات ارتقا می‌یابد، حضور همه جانبه همه بخش‌های ذی‌ربط شهرداری از جمله عمران، شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی وارد محلات خواهد شد و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط سطح زندگی در محلات را ارتقا می‌دهیم.
میز فرهنگ
قاسم‌زاده افزود: با توجه به انتظار شورا و شهرداری و ماهیت و ذات و شخصیت شهر اصفهان که یک شهر فرهنگی است، «میز فرهنگ» به عنوان میز دوم در نظر گرفته شده تا در آینده نه چندان دور اتفاقات فرهنگی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری برای شهر رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: داشتن یک موزه در شأن شهر اصفهان سال‌هاست که مد نظر بوده است بدین سبب امیدواریم در این دوره مدیریت شهری هم موزه بزرگ شهر هم موزه‌های موضوعی را راه اندازی کنیم تا از مسیر موزه‌ها، اصفهان بهتر به گردشگران معرفی شود.

اجرای طرح‌های زودباده و احیای محورهای گردشگری/ میدان گاه مشاهیر
شهردار اصفهان با بیان اینکه در آینده نزدیک اجرای طرح‌های زودبازده و محورهای گردشگری در شهر را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: میدانگاه مشاهیر یا محور مشاهیر را در شهر به عنوان جاذبه جدید گردشگری فعال می‌کنیم تا گردشگران با بزرگان تأثیرگذار بر فرهنگ این شهر آشنا شوند؛ این محور می‌تواند مجموعه‌ای باشد تا علاقه‌مندان به آشنایی با بزرگان در محور مشاهیر با این افراد آشنا شوند.
میز هوشمندسازی

وی گفت: میز سوم، «هوشمندسازی» است؛ به هر حال چرخه تحول جهانی ما را به سمت دنیای هوشمند پیش می‌برد و بخشی از مشکلات جاری شهر و کشور ناشی از عقب ماندگی از هوشمندی است.

قاسم‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر اگر شاهد ایجاد زمینه فساد در برخی بخش‌ها هستیم و شهروندان از پیچ‌وخم‌های اداری گلایه دارند، راه‌حل آن هوشمندسازی فرآیندها در شهرداری است بدین ترتیب در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ گام نخست هوشمندسازی را در شهر فعال و سپس سایر مراحل را نیز اجرا خواهیم کرد.

میز اقتصاد و سرمایه گذاری

قاسم‌زاده از میز اقتصاد و سرمایه گذاری به عنوان میز چهارم یاد کرد و گفت: کارگزاران به تنهایی نمی‌توانند شهر و کشور را اداره کنند بنابراین باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم تا سرمایه‌گذاران رغبت و اقبال بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در این میز، موانع حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برطرف کرده و زمینه حضور مردم و بخش خصوصی را در اداره شهر فراهم می‌کنیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: سعی شده تا حد امکان که به امنیت ابنیه آسیب نرسد، هر جا حضور شهرداری قانونی نبوده از مسیر صدور پروانه و پایان کار حذف شود این اقدام از بروز بسیاری از مفاسد در شهرداری جلوگیری می‌کند.

درایت مدیریت شهری در ادوار مختلف سبب شده که اصفهان هنوز باغ شهر باشد

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری از ادوار گذشته پیش‌بینی کاهش منابع آبی را داشته است، تصریح کرد: اگر اصفهان هنوز باغ شهر است محصول درایت و تدبیر مدیریت شهری در ادوار مختلف است که پیش از اینکه خطر کم آبی جدی گرفته شود شهرداری به فکر آن بوده و از پساب برای آبیاری درختان شهر اصفهان استفاده کرده است.

قاسم زاده گفت: برخی بر این موضوع تمرکز کرده‌اند و از استفاده پساب در آبیاری درختان انتقاد می‌کنند، این در حالی است که این پساب تصفیه شده و اگر تدابیر شهرداری نبود علاوه بر نبود زاینده رود درختان هم خشکیده بود و اصفهان به شهری بی روح و سرد تبدیل می‌شد.

وی اضافه کرد: قیمت پساب در یک مرحله برای شهرداری ۶۰ برابر شده است، اما باز هم نمی‌توان آبیاری درختان شهر را کنار گذاشت، زیرا این درختان هم سرمایه شهر محسوب می‌شود.

تحقق شهر اسلامی
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه نقطه آرمانی ما رفتن به سمت تحقق شهر اسلامی است، گفت: جامعه همچون انسان جسم و روح دارد بنابراین شهر اسلامی نیز از دو بخش کالبد و روح تشکیل شده است. بخشی از شهر اسلامی مربوط به جسم و بخشی مربوط به روح شهر است. شخصیت شهر اصفهان دینی است مگر می‌تواند گنبدها و مناره‌ها را از شهر حذف کرد؟

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه صرفاً حفظ نشانه‌ها، شهر را اسلامی نمی‌کند و نمی‌توان ادعا کرد شهر اسلامی است اما بداخلاقی و بی‌عدالتی در آن موج بزند، اظهار کرد: غیر از مباحث کالبدی، شهر جان، روح و روان دارد که برای حرکت به سمت شهر اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی معتقدند وجود نشانه‌های اسلامی، شهر را اسلامی می‌کند، اما این فقط به پوسته شهر اختصاص دارد؛ در حالی که در شهر اسلامی باید عدالت موج زده و علم و عالم مورد تکریم قرار گیرند.

شهردار اصفهان افزود: در واقع روح شهر اسلامی، تجلی اسماء‌الحسنی در دل آن است، یک شهر به میزان شدت ظهور اسماء‌الحسنی می‌تواند ادعای اسلامی بودن کند. رؤیای ما تحقق شهر اسلامی برگرفته از رویکرد و تحقق شهری بدون بد اخلاقی و بی عدالتی است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم هویت خود را پنهان کنیم و دنبال صیانت از شهر فرهنگی و تاریخی اصفهان هستیم، ادامه داد: مفهوم اسلامی بودن سطحی نیست بلکه هرچه در شهر عدالت بیشتر جریان داشته باشد، تمیزتر باشد، زیباتر باشد، رزق و روزی در آن فراوان‌تر باشد، اسلامی‌تر است.

تمرکز مدیریت شهری بر ایجاد زمینه های جذب گردشگر

قاسم زاده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره جذب گردشگر خاطرنشان کرد: تمرکز مدیریت شهری بر ایجاد زمینه‌های جذب گردشگر است که در این راستا نیازمند تقویت دیپلماسی شهری هستیم، ۱۵ خواهرخوانده تا به اکنون وجود داشته که برای توسعه روابط و افزایش تعداد خواهرخوانده‌ها برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در نظر داریم روابط با خواهرخوانده‌ها را تحکیم کنیم، گفت: در این راستا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، بازرگانان، هنرمندان، سازمان‌های مردم نهاد، آژانس‌های گردشگری از طریق روابطی خارج از دیپلماسی رسمی، گردشگری را توسعه دهیم.
امیدوار هستیم امکان بازدید از اکسپو دبی با مشارکت اصحاب رسانه فراهم شود
قاسم زاده در پاسخ به خبرنگار طبیعت گردشگران مبنی بر اینکه اگر می‌خواهید اصفهان نصف جهان بماند باید مدیران شهری نگاه و تعامل جهانی داشته باشند، اکنون اکسپو دبی در حال برگزاری است در گذشته برای بازدید از اکسپو باید هزینه‌های زیادی پردخت می شد ولی اکنون بهترین فرصت برای بازدید از اکسپو دبی است و بهتراست که یک تور گردشگری برای مدیران شهری و اصحاب رسانه جهت بازدید از اکسپو دبی فراهم کنید، گفت: امیدوار هستیم بتوانیم این کار را انجام دهیم، در همین راستا مجتمع مطبوعاتی نیز این کار را پیگیری کند تا با مشارکت اصحاب رسانه همانند هنرمندان دیگر امکان بازدید از اکسپو دبی فراهم شود.

هیچ برنامه شبانه‌ای برای گردشگران وجود ندارد/ لزوم اجرای برنامه‌های شبانه (روایت قصه‌های اصفهان) در کاخ چهلستون برای گردشگران
شهردار اصفهان اضافه کرد: در شهر همواره مشکلاتی از جمله زیرساخت‌ها وجود داشته که برای پذیرایی از گردشگران توجه به آن الزامی است. هیچ برنامه شبانه‌ای برای گردشگران تاکنون وجود نداشته این در حالی است که ظرفیت آن در شهر وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان قصه اصفهان را در کاخ چهل ستون برای آنها روایت کرد و از موسیقی و تئاتر نیز در این زمینه باید بهره برد.

وی با بیان اینکه سازمان بهسازی و نوسازی مأموریت فوری دارد که تعدادی از محورهای مهم را برای توسعه گردشگری به سرعت آماده کند، خاطرنشان کرد: امید است نگاه مدیر کل میراث فرهنگی جدید پویاسازی و احیا بافت‌های تاریخی باشد.