مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان اصفهان : بازگشایی مجتمع‌های توانبخشی معلولان در اصفهان ضروری است

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: مجتمع های توانبخشی نابینایان و ناشنوایان در اصفهان با وجود پیگیری مستمر همچنان تعطیل و بازگشایی آنها ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایرنا، محمد نیکزاد در جمع اصحاب رسانه در آستانه روز جهانی معلولان در مجتمع مطبوعاتی اصفهان، افزود: حدود ۱۲ سال قبل چارت اداری و مالی مراکز توانبخشی نابینایان و ناشنوایان از طرف سازمان بهزیستی کشور حذف و به دنبال آن مجتمع ها و مراکز آموزشی آنها در سراسر کشور از جمله اصفهان تعطیل شد.
وی افزود: اکنون مجتمع‌های توانبخشی ‘شهدای هفتم تیر’ و ‘حضرت فاطمه زهرا(س)’ مربوط به نابینایان دختر و پسر در اصفهان تعطیل است؛ مکاتبات و پیگیری برای رفع این موضوع انجام شده است اما نسبت به این مساله بی توجهی می شود و اقدام لازم صورت نمی گیرد.
مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان ادامه داد: همانطور که دولت مراکز اقتصادی و کارخانه‌های تعطیل شده را به چرخه تولید باز می‌گرداند انتظار می رود با برگرداندن چارت اداری و مالی، این مجتمع ها برای جامعه معلولان استان دوباره فعال شوند.
وی تصریح کرد: تاکنون به مکاتبات و درخواست‌ها در خصوص برگرداندن چارت توانبخشی ها هیچ پاسخی داده نشده است.
مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان افزود: با وجود اینکه اوایل سال ۱۳۷۹ قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد اما با گذشت بیش از ۴ سال تعداد زیادی از مواد قانونی آن در استان اجرا نمی‌شود.
نیکزاد گفت: حدود ۲ سال گذشته سازمان بهزیستی کشور پرونده مددجویانی که مستمری بگیر و از اقشار ضعیف ترین معلولان بودند به بخش خصوصی تحت عنوان ‘مراکز مثبت زندگی‌’ واگذار کرد که معتقدیم با این تصمیم ظلم بزرگی به معلولان شد.
به گفته وی، پیش از حذف چارت توانبخشی‌ها، سازمان بهزیستی از نظر کمی و کیفی بسیار بهتر به معلولان رسیدگی می کرد.
فعال حوزه معلولان استان اصفهان ادامه داد: تقاضای تعداد زیادی از تشکل‌های معلولان این است که کارشناسان و مددکارانِ مورد نیاز پرونده ها از ‘مراکز مثبت زندگی’ به سازمان بهزیستی برگردند.
وی اضافه کرد: قبل و بعد از انقلاب دانش آموزان و دانشجویان روشندل برای نوشتن تکالیف خود از ماشین‌های تایپ مخصوص به نام ‘پرکینز’ استفاده می کردند که اکنون این دستگاه‌ها به مرور زمان مستهلک شده و یا در اختیار برخی افراد قرار گرفته و کمیاب است.
مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: آزمون هایی که در سازمان بهزیستی برای معلولان تعریف شده ممکن است با گذشت زمان درست ارزیابی نشده باشند همچنین مورد اعتراض تعداد زیادی از آنان است، بنابراین باید برای افرادی که معترض هستند آزمون برگزار شود.
به گفته وی شرایط اقتصادی معلولان مناسب نیست و باید تغییر کند
نیکزاد افزود: بر اساس ماده ۱۱ قانون جامع حمایت از معلولان؛ سازمان فنی و حرفه ای موظف است آموزش های لازم را بهاین قشر بدهد.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان فنی و حرفه ای برخی رشته‌های مورد نیاز را برای نابینایان پیشنهاد نکرده است، سازمان بهزیستی می‌تواند با رایزنی و هماهنگی، مربیان مورد نظر را شناسایی و به کار بگیرد مشروط بر اینکه سازمان فنی و حرفه ای حق الزحمه آن ها را پرداخت کند؛ این اقدام به فعال شدن مجتمع های معلولان اصفهان کمک می‌کند.