مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان مطرح کرد: اجرای طرح هوشمندسازی رصد و رسیدگی به تخلفات شهری/ افتتاح کمپ معتادان متجاهر باغ فدک

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: کمپ معتادان متجاهر باغ فدک با ظرفیت نگهداری بیش از ۷۰۰ نفر از هجدهم بهمن امسال از سوی «سردار اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از ایمنا، روح الله ابوطالبی در بیست‌ویکمین گپ‌وگفت مدیران شهرداری با رسانه‌ها که در باغ طوبی برگزار شد، اظهار کرد: بررسی تخلفات شهری از جمله سد معبر، تکدی‌گری، دست‌فروشی، خودروهای دوره‌گرد، کنترل تخلفات ساختمانی، بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها شامل رسیدگی به خانه‌های خطرساز و مشاغل مزاحم از وظایف اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری است.

وی ادامه داد: عمده تخلفات ساخت‌وساز در حاشیه شهر رخ می‌دهد در این راستا به صورت شبانه‌روزی در مناطق پانزده‌گانه و منطقه ناژوان گشت‌های کنترل ساختمان نسبت به بررسی و پیشگیری از تخلفات اقدام می‌کنند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمام اماکن که به طریقی باعث بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا یا تولید دود و یا عفونت یا تجمع حشرات و جانوران کنند، جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر وظایف این اداره کل اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری شامل دیوارکشی و مسدود کردن زمین‌های بایر که معضلاتی در شهر ایجاد کرده، از طریق روند قانونی است.

ابوطالبی اظهار کرد: طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها رفع خطر از ابنیه و مستحدثات مشرف به معابر عمومی که به لحاظ فرسودگی و نبود استحکام و احتمال سقوط یا ریزش آوار موجب بروز خطرات جانی یا مالی برای شهروندان می‌شود از وظایف ذاتی این اداره است.

مشارکت شهرداری اصفهان برای رفع معضل کارتن‌خوابی

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: از معضلات جدی موجود در شهر اصفهان تکدی‌گری و کارتن‌خوابی است که در این رابطه اقدامات شهرداری به چند دسته تقسیم می‌شود.

ابوطالبی افزود: در این دوره مدیریت شهری با ۱۳ دستگاه همچون بهزیستی و نیروی انتظامی که مسئولیتی در رابطه با متکدیان دارند، اقداماتی مشهودی در رابطه با جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر آغاز کرده‌ایم، به‌رغم اینکه طبق قانون، شهرداری وظیفه ورود به این موضوع را ندارد و این در حیطه اختیارات بهزیستی و نیروی انتظامی بود، اما به دلیل اینکه شهروندان از طریق تماس با تلفن ۱۳۷ درخواست‌هایی از شهرداری داشتند، در این دوره با توجه به نگاه مدیریت شهری در خصوص همگرایی شهرداری اصفهان همکاری قابل‌توجهی با نهادهای ذی‌ربط داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان تنها دو مرکز نگهداری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها که در قلعه شور زیر نظر اداره بهزیستی و مرکز کرامت سپاه در مبارکه فعال بود که ظرفیت بسیار پایین برای پذیرش معتادان متجاهر داشت.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: طی جلساتی که با مشارکت چشمگیر فرماندار اصفهان با نهادهای ذی‌ربط داشتیم، مرکز ساماندهی و غربالگری متکدیان و کارتن‌خواب‌ها را ایجاد کردیم تا روند رسیدگی به این موضوع انجام شد.

ابوطالبی اظهار کرد: در گذشته نبود مشارکت میان دستگاه‌های ذی‌ربط مانع مهمی در ساماندهی کارتن‌خواب‌های معتاد متجاهر بوده است که در این دوره به‌سهم خود تلاش کردیم این مانع برطرف شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان افزود: با توجه به اینکه راه‌اندازی کمپ برای متکدیان در اصفهان، این موضوع باعث سرازیر شدن متکدیان دیگر شهرهای اطراف به این شهر شده است.

ابوطالبی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون با هماهنگی فرمانداری اصفهان و استانداری اقدامات جدی شکل گرفته است، تصریح کرد: بیشتر افراد کارتن‌خواب‌، معتادان متجاهر هستند و شهرداری طبق قانون وظیفه‌ای در قبال معتادان متجاهر ندارد، اما آمادگی همکاری برای ساماندهی اسکان این افراد را داریم، چراکه اغلب آن‌ها در نقاط بی‌دفاع شهری در فصل سرد زمستان حضور پیدا کرده و برای تأمین مواد مخدر روزانه خود دست به سرقت‌های خرد در سطح شهر می‌زنند.

ساماندهی ۳۵۰ کارتن‌خواب معتاد متجاهر

وی با بیان اینکه با همکاری شورای مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی و مجوز قانونی در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر و انتقال به محل کمپ غربالگری در میدان استقلال اقدام کرده‌ایم، اظهار کرد: در این راستا طی یک‌ماه و نیم گذشته ۳۵۰ کارتن‌خواب معتاد متجاهر ساماندهی و غربالگری شده‌اند، با این اقدامات انجام شده کمتر شاهد حضور این کارتن‌خواب‌ها در شهر اصفهان هستیم و جان آنها را در برابر سرمای شدید هوا حفظ کردیم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان افزود: آمار دقیق و مشخصی از تعداد معتادان متجاهر و متکدیان در شهر اصفهان در دست نیست، اما درصد بسیار بالایی از آن‌ها اتباع بیگانه هستند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها حس هم‌نوع دوستی مردم اصفهان به افراد نیازمند باعث شده است متکدیان شهر اصفهان را مقصد خود انتخاب کنند، خاطرنشان کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود کمک‌های خود را به‌جای متکدیان خیابانی به مراکز خیریه معتبر پرداخت کنند تا از میزان تکدی‌گری در شهر کاسته شود و کمک‌های مردمی به دست نیازمندان واقعی برسد.

کمپ معتادان متجاهر باغ فدک افتتاح می‌شود

ابوطالبی اظهار کرد: طبق قانون نمی‌توانیم معتادان را مدت زیادی در کمپ استقلال نگهداری کنیم، لذا کمپ معتادان متجاهر باغ فدک از سوی شهرداری اصفهان با مبلغ بسیار زیادی احداث شده است، زیرا سعی داریم شرایط توانمندسازی این معتادان را طبق ماده ۱۶ فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه کمپ معتادان متجاهر باغ فدک با ظرفیت نگهداری بیش از ۷۰۰ نفر از هجدهم بهمن امسال از سوی «سردار اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوطالبی تاکید کرد: با افتتاح این مرکز کلاف سردرگم ساماندهی معتادان متجاهر شهر اصفهان رفع می‌شود، از سوی دیگر مقرر شده است افراد معتاد متجاهر واقع در کمپ قلعه‌شور به محل کمپ باغ فدک منتقل و کمپ قلعه شور در اختیار زنان معتاد متجاهر قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها و معتمدان محلی برای کاهش تخلفات شهری

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سعی کردیم با معتمدان محلات جلساتی را برگزار کنیم تا با کمک و یاری آنها در راستای کاهش تخلفات شهری گام برداریم، همچنین طی هماهنگی و همراهی با اتحادیه اصناف برای کاهش سد معبر صنوف در شهر اقدام کردیم.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات مهم شهرداری در راستای تسهیل و مساعدت به شهروندان اصفهان، طبق مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر، عودت رایگان وسایلی است که تا پایان سال ۹۸ به منظور پیشگیری و رفع تخلفات شهری به انبارهای شهرداری منتقل شده است و مالکان آنها می‌توانند با مراجعه به مناطق مربوطه وسایل خود را رایگان تحویل بگیرند.

اجرای طرح هوشمندسازی رصد و رسیدگی به تخلفات شهری

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: هوشمندسازی رصد و رسیدگی به تخلفات شهری از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان برای نخستین‌بار در کشور است که طی یک سال گذشته با راه‌اندازی سامانه‌ای به‌صورت آزمایشی پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.

ابوطالبی افزود: این سامانه به تمام نرم‌افزارهای مرتبط در شهرداری اصفهان متصل است و رسیدگی به تخلفات ساختمانی و سد معبر را به صورت غیرحضوری انجام می‌دهد، اجرای این نرم‌افزار مواجه مأموران پیشگیری و رفع تخلفات شهر اصفهان را با مردم و کسبه کم می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده از این نرم‌افزار با مستندسازی از تخلف صورت گرفته، بلافاصله پیامک به فرد خاطی ارسال می‌شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: کاهش تنش‌های موجود میان متخلفان و مأموران، مستندسازی و تغییر نوع برخورد با متخلفان از نتایج شاخص این هوشمندسازی است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در سه منطقه اجرایی شده است و از سال آینده در تمام نقاط شهر اصفهان اجرا می‌شود.

ابوطالبی ادامه داد: هوشمند سازی نرم‌افزار به این صورت است که چنانچه کسبه، تخلف خود را تکرار کند، پس از سه مرتبه سریع برای اعمال قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود، این نرم‌افزار در زمینه تخلفات ساختمانی نیز قابل اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: عرصه دیگر فعالیت اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان در زمینه اجرای مناسبت‌های مذهبی و ملی است که افراد و هیئت‌ها برای اجرای این مراسم‌ها نیازمند دریافت مجوزهای خاص هستند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: قبل از محرم امسال، روند دریافت مجوزهای مناسبت‌های ملی و مذهبی در سطح شهر را به صورت الکترونیکی از طریق درگاه شهرداری اصفهانmy Isfahan.ir فراهم کردیم.

ابوطالبی گفت: یکی از موضوعاتی که در بعضی از مکان‌ها موجب بروز نارضایتی و مسائلی از جمله گره‌های ترافیکی بوده‌ایم، مکان‌های ایستگاه‌های صلواتی بود که بر این اساس ۴۰۰ نقطه خاص مجاز را طی شش ماه با همکاری تیمی متشکل از متخصصان و با مشورت متولیان هیئت‌های مذهبی برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی جانمایی کردیم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر روند جمع‌آوری قلیان فروشان در حاشیه زاینده رود، گفت: در کنار قلیان فروشی‌ها، بزهکاری‌های دیگری نیز وجود دارد در حالی که در مراجع قضائی برای برخورد با این افراد خلأ قانونی داریم و انبارهای ما پر از قلیان‌های جمع‌آوری شده از این افراد است.

هزینه ۴۵ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای احداث کمپ باغ فدک

وی افزود: در راستای ساماندهی معتادان متجاهر، شهرداری اصفهان ۴۵ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز کمپ باغ فدک هزینه کرده است و در همین راستا با توجه به نبود مکانی برای کودکان متکدی، با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت شهرداری اصفهان مبلغ حدود ۹۰۰ میلیون تومان برای تهیه و تجهیز مکانی جهت غربالگری و ساماندهی کودکان متکدی زیر ۱۸ سال اقدام شده است.

ابوطالبی در رابطه با خودروهایی دوره‌گردی که باعث ایجاد مزاحمت در محلات می‌شود، گفت: طبق هماهنگی که با مراجع قضائی انجام شده، شماره پلاک‌های این خودروها توسط مأموران اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان ثبت و به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‌شود و با دریافت حکم توقیف در صورت مشاهده این خودروها در هر مکانی، توسط نیروی انتظامی قابل توقیف هستند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات انجام شده توسط اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان در رابطه با زدودن چهره شهر از متکدیان، طی چند ماه گذشته دو باند متکدیان اتباع بیگانه شهر شناسایی و به اداره اتباع استان معرفی شده‌اند، همچنین چندین لیدر از متکدیان شهری در این زمینه شناسایی شده‌اند و درصدد برخورد جدی و بازدارنده با این افراد توسط مراجع قضائی هستیم.

اقدامات بازدارنده برای رفع سدمعبر
مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در زمینه رفع سد معبر معابر تصریح کرد: اعتقاد داریم اگر کسبه در زمینه رفع سد معبر با ما همراه شوند، در این عرصه می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم، اما اغلب کسبه از تخلفات خود در این زمینه اطلاع داشته‌اند و به دلایل مختلف از جمله فروش بیشتر و مباحث مالی اقدام به سد معبر می‌کنند در این راستا برای رفع این مشکل با بازرسان اتحادیه‌های صنوف، اقدامات بازدارنده‌ای را آغاز کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در رابطه با سد معبر از علمای دینی استفتائاتی شده که تاکید داشته‌اند این امر حق الناس است، گفت: فعالیت شهرداری اصفهان برای رفع سد معبر شهری، در صورتی که کسبه تعاملی نداشته باشند، بسیار سخت است.
ابوطالبی با اشاره به فعالیت مشاغل مزاحم شهری همچون کارگاه‌های طلاسازی در بازار بزرگ اصفهان که از تیزاب استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخورد و ساماندهی با این مشاغل در قالب بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها صورت می‌گیرد که اقدامات گسترده‌ای همچون پیشنهاد حضور طلاسازان در شهرکی اختصاصی در دو نقطه از اصفهان مطرح شده است.
وی اظهار کرد: امروز رسانه‌ها می‌توانند در رفع معضلات و مشکلات ما بسیار مؤثر باشند، رسانه‌ها نیز باید روی موضوعات تکدی‌گری به طور ویژه‌تری نسبت به آگاه‌سازی شهروندان اقدام کنند.
مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: امروز جاذبه اقتصادی تکدی‌گری بسیار زیاد است و به‌رغم تلاش‌های اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری اصفهان هنوز شاهد رشد و حضور این بزهکاران در شهر هستیم که باید با کار رسانه‌ای و فرهنگی در این زمینه نسبت به رفع این معضل اجتماعی اقدام شود.
ساماندهی مراکز خرید ضایعات در شهر
وی در خصوص تعدد وجود مراکز خرید ضایعات در شهر گفت: بیشتر این مراکز در حاشیه شهر ایجاد شده است و اغلب اتباع بیگانه غیرمجاز و کودکان نیز در این زمینه به‌کار گرفته می‌شوند، از این رو برای ساماندهی این مراکز بازدیدهای متعددی از آنها انجام شده است و تعداد زیادی از این مراکز غیر مجاز برای اعمال قانون به اداره اماکن برای پلمب معرفی شده‌اند.
ابوطالبی اظهار کرد: البته سازمان پسماند شهرداری نیز در این زمینه ورود کرده است و قرار شد مکانی را تحت اختیار این سازمان برای ساماندهی و فعالیت مراکز مجاز خرید ضایعات شهر اختصاص دهند تا گامی برای ساماندهی و نظارت بر این مراکز برداشته شود.