بازدید وزیر میراث فرهنگی از سمیرم؛ پوشش سنتی عشایر سمیرم ثبت ملی می‌شود/ پیگیر رفع مشکلات بیمه هنرمندان صنایع‌دستی هستیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه بازدید از منطقه وردشت سمیرم در جمع خبرنگاران از تلاش برای تسهیل در صادرات صنایع‌دستی اصیل ایرانی خبر داد و گفت: پیگیر رفع مشکلات بیمه هنرمندان صنایع‌دستی هستیم.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، مهندس عزت‌الله ضرغامی در ادامه سفرش به شهرستان سمیرم در جمع خبرنگاران گفت: بی‌تردید ایران دارنده زیباترین صنایع‌دستی است و در این میان استان اصفهان در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: امروز افتخار یافتم تا در جمع هنرمندان خونگرم مناطق مختلف روستایی و عشایری منطقه وردشت سمیرم حضور یابم و دریافتم فقط در یک نقطه از شهرستان سمیرم این تعداد تنوع صنایع‌دستی فقط در یک‌رشته یعنی بافته داری می‌باشد و همین نکته تلاش ما را در حمایت از فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی جدی‌تر می‌سازد.
او افزود: روز گذشته در دیدارم با رئیس‌جمهور پس‌ازآنکه برنامه سفر امروزم را با ایشان در میان گذاشتم، ایشان اعلام داشت سلام گرم مرا به مردم خونگرم و هنرمند سمیرم برسانید و به آن‌ها بگوئید که تلاش دولت در حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی جدی است.
ضرغامی تصریح کرد: در همین راستا تلاش کرده‌ایم تا قانون پیمان‌نامه ارزی را ابطال نماییم، لذا خرسندم که به تمام صادرکنندگان صنایع‌دستی اعلام نمایم که از امروز بدون هیچ‌گونه محدودیت ارزی می‌توانند به صادرات صنایع‌دستی مبادرت ورزند.
پیگیر رفع مشکلات بیمه هنرمندان صنایع‌دستی هستیم
مهندس عزت‌الله ضرغامی در آخرین مرحله از سفرش به شهرستان سمیرم و در جمع مسئولین و مدیران شهرستان گفت: بی‌تردید صنایع‌دستی نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور ایفا می‌کند.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از فعالان صنایع‌دستی در قالب مشاغل خانگی در خانه‌هایشان فعالیت می‌کنند، توسعه صنایع‌دستی نه‌تنها به توسعه اقتصاد محلی بلکه به توسعه اقتصاد خانواده‌ها نیز منجر می‌شود.
او افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی مقوله بیمه است، لذا با توجه به آمار موجود در حال حاضر آمار هنرمندان صنایع‌دستی بیمه‌شده در پهنه استان اصفهان رقم قابل قبولی است اما با تلاش‌های دولت به‌ویژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلب حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تغییر قوانین موجود تلاش داریم تا مشکلات بیمه هنرمندان را حل نماییم.
ضرغامی تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده امید داریم تا پایان سال درصد قابل‌توجهی از هنرمندان صنایع‌دستی کشور از مواهب بیمه بهره‌مند شوند.
پوشش سنتی عشایر سمیرم ثبت ملی می‌شود
امروز با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از هنرمندان صنایع‌دستی و پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر منطقه وردشت شهرستان سمیرم دیدار کرد، او در این حاشیه این دیدار گفت: بیش از 14 تیره از عشایر ترک قشقایی در منطقه شهرستان سمیرم در امتداد محور تاریخی و مواصلاتی شمال به جنوب کشور و در قلب ایران به حیات پویای خود ادامه می‌دهند و دارای فرهنگ و آداب‌ورسومی بسیار غنی می‌باشند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: بررسی‌ها حاکی است که اقوام عشایر این منطقه از پوششی خواص برخوردارند که این پوشش آن‌ها را از سایر اقوام عشایر متمایز می‌نماید، لذا در سفر روز پنجشنبه گذشته بنده و امروز که با حضور وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شد، توافق شد تا باهمت فرهنگ دوستان محلی، پرونده مستندسازی پوشش سنتی مردم این منطقه آغاز شود.
او افزود: امروز و با حضور وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مستندسازی خوراک سنتی بزقرمه که ازجمله غذاهای لذیذ مردم این منطقه است نیز به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی آغاز شد.