مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خبرداد؛ کسب رتبه نخست کشور در توزیع متوازن رشته‌ای و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، توسط آموزش و پرورش اصفهان

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در آموزش‌وپرورش اصفهان، توجه ویژه‌ای به هنرستان‌ها داریم و به نسبت درصد توزیع متناسب رشته‌ها در هنرستان‌ها، به رتبه نخست کشور دست یافته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، در نشست خبری هفته گرامیداشت مقام معلم، با بیان اینکه نبض آینده هر جامعه‌ای به دست آموزش‌وپرورش آن است، اظهار کرد: اهمیت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و اگر بخواهیم آینده را پیش بینی کنیم باید سری به مدارس بزنیم چرا که نبض آینده جامعه در مدارس نقش می‌گیرد و اگر بخواهیم دانشگاه مطلوب، مدیران آینده‌ساز و جامعه‌ای متعالی داشته باشیم، باید مدارس خوبی داشته باشیم که با اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، می‌توانیم بگوییم حال آموزش‌پرورش خوب است.
وی با اشاره به اینکه اهمیت و تأثیرگذاری آموزش‌وپرورش بر کسی پوشیده نیست، افزود: اگر بخواهیم آینده جامعه‌ای را متصور شویم، باید بنگریم که در مدارس آن جامعه چه می‌گذرد، چراکه نبض آینده هر جامعه‌ای به دست آموزش‌وپرورش آن است و دانش‌آموزان زمان حال، نقش‌آفرینان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آینده هستند و برای تعالی هر جامعه‌ای باید بر روی دانش‌آموزان آن جامعه سرمایه‌گذاری کرد.
ابراهیمی هر گونه توجه به آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری ویژه برای آینده دانست و افزود: میزان توجه به آموزش و پرورش یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه با اقدامات ویژه در دولت سیزدهم و مجلس و قوای سه گانه حال آموزش و پرورش خوب است، ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز کافی نیست، تاحدودی کمبودها در حوزه تجهیزات و فضا و نیروی انسانی جبران شده است اما جای کار وجود دارد.
وی با بیان اینکه کار ما فرهنگی است و باید برای انجام آن علاقه و هدف متعالی داشته باشیم، ابراز کرد: تعمیق آگاهی از سوی رسانه‌ها در این ارتباط امری ضروری است؛ رسانه‌ها باید رابطه و واسطه‌ای بین مسوولان و مردم باشند، دستاوردهای نهاد و سازمان باید عرضه شود و از سویی نیز کمبودها گزارش شود.
ابراهیمی در خصوص اهمیت فعالیت و اثرگذاری رسانه‌ها ادامه داد: رسانه یک نهاد فعال و عنصر اثرگذار در آگاهی‌بخشی عموم مردم در جامعه است که می‌تواند با تعمیق آگاهی‌بخشی، بستر متعالی شدن جامعه را فراهم کند؛ همچنین یکی از رسالت‌های مهم رسانه‌ها، واسطه‌گری میان مردم و مسئولان است که اصحاب رسانه باید زبان مردم برای مسئولان و زبان مسئولان برای مردم باشند، اینکه دستاوردهای سازمان یا نهادی توسط رسانه‌ها عرضه و معرفی شود و مورد نقد قرار می‌گیرد، مشکل‌گشای افراد جامعه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: تعمیق بخشی ۲ واژه مقدس تعلیم و تربیت باید در دستور کار رسانه‌ها باشد و اجازه دهند این آموزش تحت تأثیر کم کاری دیگران قرار گیرد.
کاهش کیفیت آموزشی با تعطیلی مدارس و مجازی شدن فرایند آموزش
وی تحقق مسئولیت‌های اجتماعی نهادهای کلان تولیدی در قبال بهبود شرایط آموزش و پرورش را امری ضروری دانست و افزود: تربیت و آموزش حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز تحت تأثیر آلودگی هوا قرار گرفته است و آموزش استان کم‌رمق‌تر شد، چراکه با وجود تلاش‌های معلم و دانش‌آموزان، کیفیت آموزش کاهش می‌یابد، بنابراین رسیدگی به مشکل آلودگی هوا می‌تواند مانع کاهش کیفیت آموزشی شود، وظیفه خود می‌دانیم که معلمان خوبی برای فرزندان و دانش‌آموزان آینده تربیت و سازماندهی کنیم، در تلاش هستیم دو واژه مقدس تعلیم و تربیت را عمق بخشیم.
ابراهیمی در خصوص تنوع در مدارس دولتی و مدارس خاص اضافه کرد: بیش از یک سال است که کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است تا بتوانیم تنوع مدارس را کاهش دهیم، اما به صفر رساندن این تنوع امکان‌پذیر نیست، چرا که در راستای عدالت آموزشی نیاز به وجود مدارس خاص داریم؛ اگرچه در چندسال اخیر به مدارس دولتی عادی توجه ویژه‌ای داشتیم و برای مثال، از برخی معلمان نمونه درخواست دریافت ساعت آموزشی در مدارس دولتی را کردیم که این امر منجر به کسب رتبه دوم کیفیت آموزش در کشور توسط استان اصفهان شد و در نتیجه چنین اقداماتی، در خردادماه سال گذشته دو نفر از دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی استان به رتبه برتر کنکور سراسری دست یافتند؛ در تلاش هستیم تا در راستای عدالت آموزشی با حفظ این رتبه، بتوانیم به رتبه نخست دست پیدا کنیم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه استان اصفهان حدود یک میلیون نفر دانش آموز دارد، افزود: رشد دانش آموزی در استان اصفهان تقریباً چندین دهه است که صعودی است؛ در اصفهان، کاشان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شهرضا و.. شاهد افزایش تعداد دانش آموز هستیم و در مناطق روستایی و شهرهای کوچک‌تر شاهد کاهش تعداد دانش آموز هستیم.
وی در خصوص آسیب‌های وارده بر مدارس بر اثر حادثه فرونشست تأکید کرد: چندسالی است که شاهد حادثه فرونشست در اصفهان هستیم که حدود ۱۵۰ مدرسه را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ بخش عمده‌ای از این مدارس با اقدامات فنی و مهندسی مجدد مورد استفاده قرار گرفتند و نزدیک ۴۰ درصد آن جایگزین شد؛ همچنین در برخی ناحیه‌ها نیز مانند ناحیه ۴، ۵ و برخوار شاهد فرونشست بیشتر بوده‌ایم، با این حال مطالعاتی انجام شده است تا بتوانیم با استفاده از سازه‌هایی مانع بروز این حادثه در سال‌ها و دهه‌های آینده باشیم.
ابراهیمی در خصوص تاثیر شیوع بیماری کرونا در چندسال گذشته بر مجازی شدن آموزش مدارس با بیان اینکه تمام جهان از این پدیده تاثیر گرفتند و هنوز آثار آن برجای مانده است، گفت: تلاش‌هایی در جهت بازگشایی سریع‌تر مدارس و حضوری شدن کلاس‌ها صورت گرفت و باعث شد در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس به صورت رسمی و همگانی کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کنند، همچنین ستادی به نام ستاد پساکرونا مبنی بر پیگیری مسائل تربیتی، جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و بهبود کیفیت آموزشی شکل گرفت.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: کیفیت آموزش در مدارس خوب بوده؛ اگرچه سبک و نوع آموزش متناسب با دانش‌آموزان تغییر پیدا کرده است که در همین راستا از امکانات فضای مجازی به عنوان مکمل آموزش استفاده می‌کنیم و پیامرسان دانش‌آموزی تحت شبکه مجازی شاد ایجاد شد تا مورد استفاده معلمان، دانش‌آموزان و والدین قرار گیرد، اگرچه تنها به این اتفاق مثبت اکتفا نمی‌کنیم و در حال توسعه و گسترش بسترهای آموزش مجازی هستیم.
اقدامات مطلوبی جهت کاهش ناترازی نیروی انسانی انجام شده است / ‏افزایش حقوق معلمان حق‌التدریس
وی در خصوص چالش کمبود معلم در بعضی از مدارس عنوان کرد: توانستیم با جذب ۲۳۰۰ دانشجومعلم ورودی سال ۱۴۰۱ در استان، این ناترازی نیروی انسانی را جبران کنیم که در سال ۱۴۰۲ آمار جذب به حدود ۲۷۰۰ دانشجومعلم رسید، بیشترین جذب معلمان توسط ماده ۲۸ صورت گرفت که حدود ۷۰ هزار نفر در کشور جذب آموزش‌وپرورش شدند و استان اصفهان نیز سهمیه قابل توجهی در این خصوص داشت‌.
ابراهیمی افزود: نزدیک به ۳۸۰۰ نیرو از طریق ماده ۲۸ در حوزه آموزش ابتدایی و دبیرستان، مشاور تحصیلی، مربی تربیت بدنی و مربی بهداشت و پرورشی جذب شدند که برخی از آن‌ها نیروی چندمهارتی بودند؛ امکان دارد این آمار به دلیل به حد نصاب نرسیدن برخی کدرشته‌ها، انصراف یا اشکال در فرایند گزینش کاهش یابد.
در سال جاری با بهبود کیفیت آموزشی، شاهد رشد دانش‌آموزان بوده‌ایم
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درخصوص دانش‌آموزان اتباع گفت: کمتر از پنج درصد و در حدود ۵۰ هزار نفر از دانش آموزان مدارس اتباع هستند که ۲۰ هزار نفر از آن‌ها به شهر اصفهان اختصاص دارد که این فراوانی در برخی شهرستان‌ها کمتر و در برخی بیشتر است، در سال گذشته طرحی اجرایی شد تا تلاش شود میزان ورودی اتباع در مدارسی که انبوه دانش‌آموز اتباع دارند، لغو شود و میزان متناسب و تراز در بین مدارس باشد.
وی در خصوص رشد علمی و تحصیلی دانش‌آموزان و بهبود کیفیت آموزشی مدارس ادامه داد: تعداد پایگاه‌های نوروزی نسبت به سال گذشته رشد دو و نیم برابری داشته است، همچنین در چندسال اخیر مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای کشوری افزایش ۶۱ درصدی در استان داشته است و برخی رتبه برترهای تک رقمی و دو رقمی کنکور در استان اصفهان بیان کردند که تنها با محوریت کتب درسی و تدریس معلم توانستند عملکرد خوبی در آزمون کنکور داشته باشند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به هنرستان‌ها داشته‌ایم و به نسبت درصد توزیع متناسب رشته‌ها در هنرستان‌ها در رتبه نخست کشور قرار داریم، خاطرنشان کرد: در دوره ششم هدف‌گذاری بر این بود که ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری و ۵۰ درصد در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای مشغول به تحصیل شوند که این آمار در استان اصفهان ۴۷/۶ است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته اصفهان توانست رتبه نخست در بازگشت افراد بازمانده از تحصیل را کسب کند، تاکید کرد: طبق آمار سازمان‌های مربوطه ۸۰۳۰ دانش‌آموز به عنوان بازمانده از تحصیل وجود داشت که ۹۸ درصد آن‌ها به مدرسه بازگشتند و دانش‌آموزان دیگر هنوز جذب نشده‌اند.
وی در خصوص افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس گفت: با صنعتی شدن جوامع، آسیب‌های اجتماعی در مدارس راه پیدا کردند و با شیوع کرونا این آسیب‌ها تشدید شد، در این راستا اقداماتی انجام شد، اما نیاز به همکاری نهادهای مختلف با آموزش‌وپرورش داریم، همچنین طرحی تحت عنوان نماد انجام شد تا از این آسیب‌ها جلوگیری شود و در سال جاری ظرفیت پذیرش متخصصان و مشاوران تحصیلی در آموزش‌وپرورش افزایش یافت.
ابراهیمی در خصوص فراهم کردن امکانات برای آموزش کودکان با نیازهای خاص به ویژه اوتیسم افزود: فضای فیزیکی و تجهیزات دانش آموزان با نیازهای ویژه بهبود یافته است، در خصوص سایر نیازها نیز برای اغلب مدارسی که کمبود امکانات داشتند، تجهیزات مناسب فراهم شد و مکان‌هایی برای آموزش این افراد اختصاص یافت‌، همچنین برای تعریف کدرشته‌هایی در پایه دهم برای این دانش‌آموزان در تلاش و پیگیری هستیم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص اختصاص دادن شیر رایگان به دانش‌آموزان در مدارس خاطرنشان کرد: علاوه بر فرهنگ‌سازی این موضوع توسط رسانه‌ها، باید یارانه‌هایی در این خصوص به آموزش‌وپرورش اختصاص داده شود.‌