حوزه حمل و نقل یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید فولاد مبارکه/ لزوم تقویت زیرساخت های کشور برای صادرات

حوزه حمل یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید فولاد مبارکه است، مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود، گفت: در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.

به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران، مدیرعامل فولاد مبارکه در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن لوله و پروفیل ایران اظهار داشت: شفافیت در توزیع محصولات اولویت همیشگی فولاد مبارکه بوده است، در همین راستا فولاد مبارکه، دسترسی بیشتر مشتریان به محصولات فولادی، شفافیت در عرضه محصولات و حمایت وزارت صمت را به عنوان راهکارهای مورد نظر برای رفع مشکلات در نظر گرفته است.
در همین راستا انجمن لوله و پروفیل ایران برای تأمین مواد اولیه خود دغدغه هایی دارند، کمبود نقدینگی در زنجیره تولید، کمبود ورق در صورت کسری تولید فولاد مبارکه به دلیل قطع گاز در زمستان و مشکلات ناشی از نقص‌های موجود در سنجش ظرفیت حقیقی تولید کنندگان از جمله این دغدغه ها می‌باشند

رشد صادرات فولاد مبارکه با وجود محدودیت‌های شدید در حوزه برق و گاز
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در رابطه با میزان صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تغییر رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و حضور موثر در بازارهای جدید توانست ضمن تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز مواجه بودیم.
طیب‌نیا افزود: نکته حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات است. این مسئله بیانگر نگاه ویژه فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتیپتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد. این در حالی است که در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم  را کسب خواهد کرد
[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

لزوم تقویت زیرساخت های کشور برای صادرات/ بهبود بخش حمل و نقل و تقویت اسکله ها در بنادر
طیب‌نیا با اشاره به جزئیات صادرات محصولات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به شمار می‌رود و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است.
طیب‌نیا افزود: البته در بخش صادرات چالش‌هایی نیز وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی رفع شود. نخست آن که برای فروش و ارائه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت داریم. همچنین چالش اصلی صادرات در شرایط کنونی کشور عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت با توجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و است. به عنوان نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با توجه به الزام به عرضه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.
همچنین زیرساخت‌های کشور برای صادرات باید تقویت شود؛ در بخش لجستیک و حمل و نقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تقویت شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای بیشتر صادر کنیم.
تاثیر چشمگیر حمل و نقل در فرآیند توسعه
حمل و نقل از اهمیت ویژه ای در صنعت برخوردار است و تأثیر چشم گیر حمل و نقل در فرآیند توسعه انکار ناپذیر است.
رسول شفیع زاده مدیر حمل و نقل و پشتیبانی فولاد مبارکه با بیان اینکه 142 میلیون تن محصولات فولاد مبارکه به مشتریان داخلی و صادراتی تحویل داده شده است، تصریح کرد: مسئولیت حمل و نقل و پشتیبانی فولاد مبارکه شامل حمل مواد اولیه از کشور، حمل محصولات فولادی، حمل مواد زنجیره و مورد نیاز تولید و حمل سرباره و ضایعات می باشد.
حسین امینی رئیس برنامه‌ریزی و کنترل حمل محصولات فولاد مبارکه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 8 میلیون و 550 هزار تن حمل محصولات داشته باشیم که یک رکورد محسوب می شود، خاطرنشان کرد: بخش‌های حمل و نقل فولاد مبارکه شامل 3 قسمت داخلی، خارجی و برنامه‌ریزی حمل محصولات است.
وی با اشاره به اینکه تا آذر ماه سال گذشته 6 میلیون و 111 هزار تن محصولات ارسال شده است، بیان کرد: 58 درصد محصولات گرم، 23 درصد تختالو 19 درصد محصولات سرد و پوشش دار بوده است.

حوزه حمل و نقل یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید فولاد مبارکه

مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه از افزایش حمل محصول به مقصد مشتریان به‌عنوان موفقیت و گام دیگری در راستای پاسخ‌گویی حداکثری و به‌موقع به نیاز مشتریان و خلق ارزش مشترک برای جامعه از سوی فولاد مبارکه یاد کرد.
مجید فخاری در این باره گفت: در اردیبهشت‌ماه سال جاری که اکثر نواحی فولاد مبارکه توانستند تولید خود را ارتقا دهند، در حوزه حمل نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید فولاد مبارکه، با حمل بیش از 895 هزار تن انواع محصولات به مقصد مشتریان، رکورد جدیدی در ارسال و تحویل محصولات به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه از این میزان حمل 788 هزار تن به‌صورت جاده‌ای (90 درصد) و 107 هزار تن به‌صورت ریلی (10 درصد) انجام شده شده است، تصریح کرد: رکورد حاصله حدود 8 درصد بیشتر از برنامه ماهانه و نسبت به رکود ماهانه قبل که در اردیبهشت‌ماه سال 1399 به دست آمده بود، 41 هزار تن بیشتر است.
انتهای پیام/