به گزارش پایگاه خبری طبیعت گردشگران به نقل از ایرنا، مهدی جمالینژاد روز دوشنبه در آیین بهرهبرداری از هتل پنج ستاره «آیریک» که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد ضمن قدردانی از اهتمام سرمایه گذار برای احیای یک فضای معماری و پرحاشیه در اصفهان اظهار داشت: این مکان سالها به صورت فضایی بلاتکلیف و رها شده در مجاورت شهرداری قرار داشت و با وجود تلاشهای مدیران پیشین، این جسارت و خطرپذیری بخش خصوصی بود که توانست این گره کور را بگشاید و مجموعهای فاخر را به اصفهان هدیه دهد.
وی با بیان اینکه اصفهان برند جهانی دارد، افزود: نگاه ما به اصفهان صرفاً بازگشت به شکوه گذشته نیست، بلکه هدف اصلی، ساختن آیندهای بزرگتر است؛ لذا گردشگری را به عنوان صنعت پیشران توسعه در برنامههای اقتصادی استان قرار دادهایم.
استاندار اصفهان با تاکید بر نقش موثر وزیر میراث فرهنگی در توسعه استان تصریح کرد: حضور دوباره سیدرضا صالحیامیری در کمتر از یک ماه برای افتتاح پنجمین هتل پنج ستاره در اصفهان، پیامی روشن از عزم دولت برای تبدیل اصفهان به پایتخت رویدادهای گردشگری کشور است.
جمالینژاد زاینده رود را روح و جریان زندگی اصفهان خواند و گفت: تمام تلاش ما این است که اصفهان در آستانه این خیزش بزرگ، به شهر آینده گردشگری ایران بدل شود تا همانگونه که در گذشته «نیمی از جهان» بوده، در آینده نیز در تراز جهانی بدرخشد.
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح نقطه عطفی برای رونق اقتصادی و تقویت زیرساختهای گردشگری اصفهان باشد.
شهردار اصفهان نیز در این این مراسم احیای هتلی در بنای ارگ جهاننما که بیش از جسد نیمه جان توصیف شده بود را اقدامی ارزشمند و قابل ستایش دانست و گفت: تبدیل یک ساختمان از پیش طراحی شده به اثری فاخر و نوین، هنری است که سرمایه گذار به شایستگی در این مسیر قدم گذاشت و این کار، بسیار دشوارتر از دوختن لباسی با پارچه سالم است.
هتل آیریک اصفهان، نمادی از احیای یک موفق ناموفق و احترام به معماری اصیل ایرانی
سرمایهگذار پنجمین هتل پنج ستاره اصفهان نیز در تشریح روند بازسازی و طراحی این فضای معماری بیان داشت: پس از اجرای شمعکوبی به عمق بیست و پنج متر در فونداسیون اصلی، یک فونداسیون دیگر نیز اجرا شد و عملیات بازسازی از داخل آغاز گردید، همچنین اتاقهای هتل که پیشتر بیست و سه متر مساحت داشتند، در طراحی جدید دچار تحول شدهاند.
مسعود فرقدانی با اشاره به اصول بازطراحی هتل، بر اصلاح دید و بازآفرینی خطوط آسمان تأکید کرد و گفت: در معماری اصفهان و ایران، خط آسمان شکسته وجود ندارد و ما تلاش کردهایم تا در طراحی هتل آیریک، این اصل را رعایت کنیم؛ ساختمان قبلی که با شکست مواجه شد، ادب حضور در برابر عظمت معماری اصفهان را رعایت نکرده بود و حالا ما سعی کردیم این ساختمان را در برابر شکوه معماری صفوی این خطه مودب کنیم.
این سرمایهگذار استفاده از مصالحی چون مس و تلفیق آن با صنایع دستی را از ویژگیهای برجسته این طرح برشمرد و افزود: ما سعی کردیم المانهایی را تولید کنیم که مفهوم جدیدی از صنایع دستی را ارائه دهند و امیدوارم نسل آینده در این هتل مجدداً با صنایع دستی ارتباط برقرار کند.
فرقانی با تأکید بر استقامت و پایداری تیم اجرایی، یادآور شد: حتی در زمان جنگ، ما هیچ روزی این مجموعه را تعطیل نکردیم؛ پس از انفجارها در محدوده دولتخانه صفوی با وجود آسیب جزئی به شیشهها، صبح روز بعد تیم ما سر کار حاضر بود. ما با وجود عقاید مختلف، برای ساخت هتل یک هدف واحد داشتیم.
مجموعه ارگ جهاننما که پیش از این به عنوان یکی از طرح ناموفق شناخته میشد، با سرمایهگذاری بخش خصوصی در قالب یک هتل پنج ستاره به بهرهبرداری رسید. این هتل که از قالب معماری ناموفق جهاننما بازطراحی شده، تلاشی است برای ادای احترام مجدد به عظمت معماری اصفهان و خلق اثری نو که در عین برخورداری از مفاهیم مدرن، ریشههای فرهنگی و هنری این شهر کهن را پاس بدارد.











پاسخ دهید