نخستین جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده‌ خبری

جشنواره ملی خبر ایران با رویکرد پرونده‌ خبری به منظور ایجاد رقابت در راستای ارتقای سطح اثرگذاری و گسترش فرهنگ مطالبه‌گری در بیان مسائل و مشکلات روز آحاد جامعه از طریق رسانه‌های رسمی و تقویت ارزش و اهمیت جایگاه خبرنگاران حرفه‌ای در تحقیق، سوژه‌یابی و خلاقیت در شیوه انعکاس اخبار در سرفصل‌های زیر برگزار می‌شود.
بخش اول؛ پرونده‌ خبری
پرونده‌های خبری فراگردهایی هستند که در طی آن خبرنگار با شناسایی مشکلات و نیازهای برآورده نشده مردم و یا بخشی از جامعه سوژه خبری را استخراج و با انجام تحقیق و مطالعه و ایجاد ارتباط با کلیه ذینفعان، اقدام به تولید اخبار، گزارش، یادداشت، طنز و انتشار آن در غالب مقاله خبری، مصاحبه و یادداشت نماید. این فرایند تنها در صورتی که به نتیجه رسیده باشد یک پرونده خبری محسوب می‌شود.
داوران در این بخش با بررسی دقیق پرونده خبری و روند تهیه و انتشار سبک‌های نگارش و راهبردهای ارتباطی مربوطه در طی مدت درگیری رسانه با پرونده خبری به خبرنگار و یا رسانه امتیاز خواهند داد.
لازم به ذکر است که نتیجه پرونده در روند امتیازدهی داوران به شدت موثر خواهد بود و بدیهی است کسب امتیاز کامل منوط به نتیجه‌گیری دقیق پرونده خبری خواهد بود.
بخش دوم؛ خبر خوب
کلیه نوشته‌ها در قالب خبری اعم از خب، گزارش، مقالات، مصاحبه‌ها، یاداشت‌ها و تیترهایی که با رویکرد خبر خوب منتشر شده باشند، در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
خبر خوب
الف) اخبار توسعه: عمرانی، شهرسازی، فرهنگی، هنری، گردشگری، ورزشی، تفریحی، پزشکی و هر خبری که هدف آن توسعه نشاط‌ آفرینی و رشد امید اجتماعی باشد.
ب) اخباری که هدف آنها شفاف‌سازی، مبارزه با ناهنجاری‌ها و حذف بدعت‌ها است. چنین اخباری هرچند در ظاهر بد است، اما رویکردی مثبت را در پی دارند.
موضوعات
پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، حقوق شهروندی، ایثار و شهادت، حجاب و عفاف، خانواده و سبک زندگی و مسئله جمعیت، انرژی، آب و محیط زیست، صنایع اقتصادی،کشاورزی، فرهنگی، هنری و آثار تاریخی و معماری چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد، فساد اداری، بیکاری و فقر، مسائل جوانان، کرونا و مدافعان سلامت، دین و معنویت و…
برنامه‌ها
اهدای لوح تقدیر و جوایز جشنواره به رتبه‌های اول تا سوم/ اعطای گواهی حضور در کنفرانس
نتایج همزمان با سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط‌عمومی ایران در 27 و 28 بهمن‌ماه 1400 اعلام خواهد شد.
شرایط و مقررات
آثاری در جشنواره شرکت داده می‌شود که در فاصله زمانی اول دی‌ماه سال 1397 تا اول دی‌ماه 1400 در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان اصفهان و کشوری منتشر شده باشد.
آثاری در این جشنواره شرکت داده می‌شود که نام صاحب اثر در صفحه منتشر شده قید شده باشد.
آثار با اسامی مستعار قابل پذیرش نیست، مگر آنکه به تایید مدیرمسئول رسانه مربوطه برسد.

مهلت ارسال آثار
علاقمندان تا تاریخ ۳۰ دی‌ماه۱۴۰۰ فرصت دارند تا آثار خود را از طریق سایت کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط‌عمومی ایران ارسال نمایند.
سامانه کنفرانس: http://nipr.daneshpajoohan.ac.ir
نحوه ثبت نام و ارسال آثار
لطفاً برای ارسال آثار از قسمت ثبت نام سایت کنفرانس، ارسال مقاله(ثبت عنوان و چکیده پرونده/ خبرخوب) و ارسال فایل(ارسال پوشه مستندات) استفاده نموده، تصویر کارت خبرنگاری یا معرفی‌نامه رسانه را نیز ارسال و به جای عنوان مقاله عبارت زیر را درج فرمایید:
جشنواره خبر: عنوان یا موضوع اثر

نکات مهم: برای شرکت در جشنواره، پرداخت هزینه ثبت نام اولیه در کنفرانس ضروری است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا، ارسال مدارک و مستندات به صورت فایل الکترونیکی(پوشه زیپ شده) از طریق سایت جشنواره الزامی است.

در صورت بالابودن حجم مستندات، لازم است فرم ثبت نام را تکمیل و در سامانه بارگذاری نموده و پوشه مستندات را به رایانامه دبیرخانه ارسال فرمایید.

در صورت عدم امکان ارسال مجازی مستندات، می‌توانید با هماهنگی دبیرخانه، فایل‌ها و ضمائم را روی لوح فشرده(سی‌دی) به نشانی دبیرخانه ارسال فرمایید. لطفاً روی پاکت قید نمایید: مربوط به جشنواره ملی خبر.

ارتباط با ما
نشانی دبیرخانه: اصفهان، بلوار کشاورز، چهارراه مفتح، مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو
تلفن: 18-37779914-031 داخلی 307
رئیس جشنواره: 09133134463 دکتر سیدمحمد موسوی
دبیر کمیته فرهنگ و رسانه: نرگس رضایی 09398127513