دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان؛ کاهش دستمزد کارگران یک ادعای باطل است/ اگر حقوق کارگر تورم زا بود سال گذشته به جای یک بار افزایش قیمت‌ها چرا 5 بار افزایش پیدا کرد

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان با بیان اینکه کاهش دستمزد کارگران یک ادعای باطل است، گفت: افرادی مدعی اند که افزایش حقوق کارگر تورم زاست در حالی که حقوق کارگر در سال گذشته یک بار ولی قیمت ها سال گذشته 5 بار افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طبیعت گردشگران، محمدرضا امینی در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی کارگر با بیان اینکه جامعه کارگری با مشکلات بسیاری مواجه هستند، اظهارداشت: نخستین دغدغه، بیمه همگانی است، در یک صنف کارگری براساس قانون اساسی، کارگر باید از بیمه همگانی و بیکاری برخوردار باشد متاسفانه کارفرمایان در برخی مشاغل کارگران را بیمه نمی‌کنند و این امر محروم کردن کارگران از حق مسلم آنهاست، در حال حاضر قانون بیمه بیکاری در حال اصلاح است که بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده که امیدوار هستیم هر چه زودتر پیگیری و اصلاح شود.
وی با اشاره به مزد به عنوان دومین دغدغه جامعه کارگری افزود: با توجه به تورمی که در جامعه است حق طبیعی و پایین‌ترین مطالبه کارگران مزد آنهاست، این مزد جوابگوی زندگی حداقلی نیروی کار نیست، این مزدی که امسال تصویب شده هم اخیرا با اعتراض برخی کارفرمایان مواجه شده که همین 57 درصدی که اضافه شده با سبد معیشت تعیین شده حدود 3 میلیون تومان کمتر است و این صحبت‌ها برای کاهش دستمزد یک ادعای باطل است.
دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان تصریح کرد: برخی از معترضان همیشگی به حقوق کارگران مدعی هستند که این افزایش حقوق تورم زاست باید از این افراد پرسید سال گذشته که حقوق کارگر یک بار افزایش پیدا کرد پس چرا قیمت‌ها در سال گذشته 5 بار افزایش پیدا کرد بنابراین برخی افراد صحبت‌های غیر کارشناسی می‌کنند.
امینی با بیان اینکه برخی اقدامات دولت سبب شد شیرینی افزایش حقوق کارگران به کامشان تلخ شود، خاطرنشان کرد: یکی از این تلخی‌ها حذف ارز ترجیحی است که این امر سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و افزایش حقوقی که شورای عالی کار مصوب کرد را بی اثر کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد به مسئولان برای کاهش دستمزد فشار می‌آورند، بیان کرد: خوشبختانه رئیس جمهور تدبیری کردند و گفتند بدون نظر نماینده کارگران این کار صورت نگیرد که این امر جای امیدواری دارد.

بازنشستگان نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر از قانون می‌خواهند

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران کلان شهر اصفهان در این نشست با بیان اینکه براساس قانون حقوق بازنشستگان نیز همانند کارگران باید افزایش پیدا کند، اظهار داشت: متاسفانه واژه افزایش حقوق در کشورمان یک واژه غلط است و آثار زیان باری برای جامعه به همراه داشته است، در حقیقت ترمیم تورم افسار گسیخته است که دولت‌ها توانایی مهار آن را نداشته‌اند.

سیدحسن هاشمی افزود: اگر دولت‌ها بتوانند تورم را در حد صفر نگه دارند ما هم تعهد می‌دهیم که افزایش حقوق نداشته باشیم، برای افزایش 38 درصدی سیار سطوح دستمزدی سال 1401 بهانه می‌آورند، اینگونه صحبت‌ها توهین به بازنشستگان است، ما نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر از قانون می‌خواهیم.

عدم امنیت شغلی کارگران/ تشکیل تشکل‌های کارگری ضروری است
دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان با اشاره به امنیت شغلی به عنوان سومین دغدغه جامعه کارگری گفت: قراردادهای سفید امضا یک معضل جدی برای جامعه کارگری است.
وی تشکیل تشکل‌های کارگری و انجمن‌های صنفی برای کارگران را لازم دانست و افزود: این یک حق برای کارگر است اکنون بخشی از شاغلان و کارگران این حق مسلم محروم هستند، در بحث درمان نیز از کارگران بیمه تکمیلی و هزینه اضافه می‌گیرند در حلی که کارگر با حقوق حداقلی و پرداخت حق بیمه باید خدمات درمانی کامل ارائه دهند، در این راستا تامین اجتماعی و معاونت درمان باید فکری به حال کارگران کنند.
عدم توانایی کارگران برای تامین معیشت، مشکلات متعددی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه جامعه کارگری با مشکل معیشت و اشتغال مواجه است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز تکلیف متولی اشتغال در وزارت‌خانه‌ها مشخص نیست و عدم به کارگیری از افراد متخصص در حوزه کار به این قشر آسیب جدی وارد کرده است.
آرش احمدی با بیان اینکه برخی مشاغل در حال از بین رفتن هستند، افزود: مشاغل به سمت مجازی پیش می‌رود و کار یدی به شدت رو به کاهش است، و مهاجرت نخبگان نیز به کشور آسیب فراوانی وارد کرده و مسئولان به این امر توجه جدی نمی‌کنند، کار هست ولی تکنسین مربوط به آن را نداریم.
وی با اشاره به نتیجه تحقیق بر روی یک جمعیت 300 نفری از کارگران در سال 99 تصریح کرد: این افراد 10 درصد بیشتر از حداقل بگیران کارگران حقوق دریافت می‌کردند که نتایج آن بدین شرح است، 88 درصد به دلیل اضافه کار حضور در منزل بسیار کم دارند، 53 درصد به دلیل فشار مالی دچار بحران‌های عاطفی، روحی و روانی هستند، 70 درصد مشکلاتی که خانواده‌ها به بهزیستی مراجعه می‌کنند ناشی از معیشت آنهاست، متاسفانه با پدیده جدیدی به نام همسر فراری مواجه شده‌ایم و مرد خانواده به دلیل ناتوانی درتامین معیشت، خانواده را رها می‌کند.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان با بیان اینکه آمار طلاق رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: مرد و زن برای تامین معیشت خانواده کار می‌کنند و در آینده نسلی داریم که بدون نظارت والدین بزرگ شده است.
وی بیان کرد: در خواست ما از دولت‌ها این است که دستشان را از جیب تامین اجتماعی بیرون بیاورند.
انتهای پیام/