هفته فرهنگی اصفهان ۱۴۰۱/ شهردار اصفهان: باید اصفهان را از مسیر فرهنگی بهتر معرفی کنیم/ یکی از راه‌های معرفی شهر جدی گرفتن آئین‌ها و مردمی کردن آن است

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از راه‌های معرفی شهر جدی گرفتن آئین‌ها و مردمی کردن آن است، گفت: از رهگذر این آئین‌ها صدای مردم اصفهان بهتر شنیده شود و بتوانیم همراهی بهتری برای حفظ این هویت، تمدن و تاریخ شهرمان داشته باشیم.

علی قاسم‌زاده در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان با تبریک پیشاپیش عید سعید فطر، اظهار کرد: شعار این دوره مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» است؛ شعاری که مبتنی بر یک رویکرد، دغدغه و نگرانی انتخاب شد.

وی افزود: سال‌های سال است که موج اصفهان ستیزی آغاز و با هر منطقی سعی شده اصفهان از کانون دید جهانیان و مردم کشور خارج شود.
شهردار اصفهان ادامه داد: وقتی در شرایطی هستیم که عده‌ای به نوعی درصدد هستند ما را منزوی کنند و حق و حقوق اصفهان را نادیده بگیرند، گام نخست در این مسیر همدلی و همگرایی بین خودمان است.
ضرورت پررنگ کردن آئین‌های شهری
قاسم‌زاده تاکید کرد: هویت اصفهان مانند خورشیدی است که قطعاً قابل کتمان نیست، بنابراین آنهایی که تصور می‌کنند می‌توانند اصفهان را از کانون تمدن و فرهنگ دنیا پنهان کنند، از اینکه بریدن شاخه باعث سقوط خود درخت می‌شود، غافل هستند.
وی اظهار کرد: اگر بر اثر فرونشست زمین یکی از ابنیه‌های تاریخی اصفهان آسیب دید، آیا فقط اصفهان متضرر می‌شود و یا تمدن و تاریخ ایران برای جهانیان مورد سوال قرار می‌گیرد.
شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از راه‌های صیانت از حقوق شهر، حفظ و پررنگ کردن آئین‌های شهری است، گفت: یکی از آئین‌های شهر ما که به همت مصوبه شورای شهر موضوعیت پیدا کرده است، برگزاری هفته فرهنگی اصفهان است.
وی با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان فرصت خوبی برای معرفی هرچه بهتر شهر است، تاکید کرد: انبوه داشته‌ها به معنای مسئولیت بیشتر و رسالت سنگین‌تر است، در این راستا یکی از راه‌های معرفی شهر جدی گرفتن آئین‌ها و مردمی کردن آن است.

قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد: از رهگذر این آئین‌ها صدای مردم اصفهان بهتر شنیده شود و بتوانیم همراهی بهتری برای حفظ این هویت، تمدن و تاریخ شهرمان داشته باشیم.
باید از مسیر فرهنگی اصفهان را بهتر معرفی کنیم
شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: در مدتی که مدیریت شهری در خدمت مردم اصفهان است، بتوانیم از مسیر فرهنگی، اصفهان را بهتر معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه با رخت بر بستن کرونا شاهد گردشگران خارجی در این شهر بوده‌ایم، گفت: این روند رو به افزایش است به طوری که هتل‌ها رزرو شده است و این نوید را می‌دهد که به‌زودی شاهد حضور گردشگران خارجی در اصفهان خواهیم بود.
قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم نشان دهیم ظرفیت پذیرش گردشگران خارجی را داریم، افزود: تمرکز بر زیرساخت‌ها به‌ویژه هتل‌ها از جمله وظایف شهرداری اصفهان است و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که مشوق‌های مختلفی برای ساخت هتل ایجاد کرده‌ایم تا غصه نبود هتل را برای پذیرش گردشگران خارجی نداشته باشیم.
شهردار اصفهان تاکید کرد: برای گردشگران خارجی خرده فرهنگ‌های شهروندان بسیار مهم است، بنابراین امیدواریم تک تک مردم اصفهان در مواجه با گردشگران خارجی مدافع فرهنگ غنی اصفهان و مظهر فرهنگ متعالی شهر باشند.

بازآفرینی معماری ارگ جهان نما
وی با تاکید بر همگرایی، اظهار کرد: همگرایی خوبی بین شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری اصفهان و دیگر ارگان‌ها شکل گرفته است و میوه این همراهی به‌زودی برای شهروندان قابل مشاهده خواهد بود.
قاسم‌زاده افزود: در این راستا به صورت اختصاصی برای ایام هفته فرهنگی اصفهان درب اماکن تاریخی متعلق به میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان برخی به صورت رایگان و برخی به صورت نیم‌بها به روی شهروندان باز است.
وی ادامه داد: یکی از غصه‌های همه ما معماری ارگ جهان نما است که قرار شد فراخوانی برای باز آفرینی معماری این ساختمان داشته باشیم که امیدواریم هنرمندان در سطح ملی و بین‌المللی کمک کنند تا معماری این ساختمان که در هسته مرکزی شهر به حالت آزار دهنده‌ای باقی مانده است، بازآفرینی شود.
برگزاری مسابقه «اصفهان من شهر زندگی»
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین مسابقه‌ای برای عموم شهروندان اصفهان با محوریت شعار مدیریت شهری «اصفهان من، شهر زندگی» پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه عده‌ای در حال سم‌پاشی این موضوع هستند که «اصفهان شهر زندگی نیست و باید از اصفهان کوچ کرد»، اظهار کرد: تبلیغ اینکه اصفهان جای زندگی نیست و باید به شمال رفت و زندگی کرد، قابل فهم نیست، زیرا ما سال‌های سال از اصفهان هویت و فرهنگ کسب کرده‌ایم.
قاسم‌زاده تاکید کرد: باید اصفهان را به عنوان نگین زمرد تاریخ، تمدن و فرهنگ جهان حفظ کنیم، اصفهان داشته‌های بسیاری دارد که اگر شهری یک هزارم آن را داشته باشد، آن شهر به خود می‌بالد.
وی اظهار امیدواری کرد: اصفهان از شهروندانش بی‌مهری نبیند و همه بتوانیم دین خود را به اصفهان ادا کنیم.
اجرای نورپردازی برای شور و نشاط شهر و مسافران است
وی با اشاره به نورپردازی محور هشت‌بهشت در ایام نوروز، گفت: محور هشت‌بهشت یک پرتابلی است که به نقاط مختلف شهری انتقال می‌یابد، لذا معتقدم اصل اجرای نورپردازی برای سرزنده شدن شهر و ایجاد شور و نشاط بین مسافران بود که محقق شد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصل کار نورپردازی و المان‌های نوری از سوی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار خوبی بود، اما معتقدم باید در صحنه‌های مختلف بازی کرد تا اشتباهات مشخص شود، بنابراین اینکه آیا المان‌ها همگی خوب بود، قطعاً جای بحث و گفت‌وگو برای رشد و پیشرفت در روزهای آینده دارد.
تمام اتفاقات مجتمع مطبوعاتی از مسیر هیئت مدیره و هیئت امنا پیگیری شود
وی درباره وضعیت واگذاری مجتمع مطبوعاتی به بخش خصوصی جدید، گفت: از ابتدای تشکیل این مجتمع قرار بر این بود که همه اتفاقات و رویدادها در مجتمع مطبوعاتی شهرداری اصفهان از مسیر هیئت مدیره و هیئت امنا رقم بخورد.
قاسم‌زاده تصریح کرد: رویکرد مدیریت جدید شهری درباره گذر فرهنگی چهارباغ رفتن به سمت آرام‌سازی و پیاده‌روسازی چهارباغ است و از همه اصحاب رسانه دست یاری می‌طلبم که کمک کنند این مهم محقق شود.
انتهای پیام/