رئیس کل دادگستری استان اصفهان مطرح کرد؛ قوه قضائیه در مسیر تحول و خدمت به مردم/ تشریح برنامه‌‌های راهبردی قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به شعار ” قوه قضائیه در مسیر تحول و خدمت به مردم” به تشریح برنامه‌‌های راهبردی قوه قضائیه در مسیر برنامه‌های تحولی دادگستری استان‌ها در سال جاری پرداخت.

حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری در جمع اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضائیه تشکیل شده بود، با تجلیل از مقام شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی معمار دستگاه قوه قضائیه نظام جمهوری اسلامی و چهره ماندگار انقلاب است، اندیشه‌های بلند این مرد بزرگ آنگونه که باید شناخته نشده و بنا به گفته امام و رهبر انقلاب اسلامی، شهید بهشتی با برخورداری از ایمان به خدای متعال، در تمام دوران زندگی او در مسیر جهاد و مقاومت و ظلم‌ستیزی  قدم برمی‌داشت و در مواجه با منحرفان و فرقه‌های ضاله مخصوصاً منافقان سخت‌گیر و کوشا بود و در نهایت در این مسیر به شهادت رسیدند. شخصیت جامع و تاثیرگذار شهید بهشتی تازه بعد از شهادتش برای ملت ایران روشن شد و اندیشه‌های او چراغ راه کسانی است که بخواهند در مسیر انقلابی‌گری و عدالت‌طلبی قدم بردارند.

وی با اشاره به شعار ” قوه قضائیه در مسیر تحول و خدمت به مردم” به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه، به تشریح برنامه‌های این ارگان در این هفته پرداخته و افزود: روزشمار هفته قوه قضائیه با سرفصل‌های حمایت قضایی از تولید دانش‌بنیان و صیانت از حقوق عامه، حرکت جهادی تحول و تعالی قضایی، حمایت از حقوق بشر و مقابله با تروریسم، تسهیل فرایند رسیدگی قضایی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با بسترهای فسادزا، ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح مجرمان و در نهایت ولایت‌مداری، ایثار و خدمت به مردم نامگذاری شده است.

تشریح برنامه‌‌های راهبردی قوه قضائیه در مسیر برنامه‌های تحولی دادگستری استان‌ها در سال جاری

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در تشریح برنامه‌‌های راهبردی قوه قضائیه در مسیر برنامه‌های تحولی دادگستری استان‌ها در سال 1401 گفت: قوه قضائیه بر اساس قانون اساسی، سند تحول قضایی، فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور ریاست کل قوه قضائیه و نیازهای جامعه برنامه جامع تحول و تعالی قوه قضائیه را بر 10 محور راهبردی تدوین کرده که شامل پیشگیری از وقوع جرم، دعوا و آسیب­‌های اجتماعی مانند سرقت، اعتیاد، کلاهبرداری، جرایم مربوط به املاک، جرایم علیه اشخاص، تصادفات، دعاوی خانوادگی، اعتیاد، جرایم اخلاقی، احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌­های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات از جمله نظارت بر ضابطین، بازداشتگاه‌ها و غیره، توسعه اقدامات حمایتی در خصوص امور حسبی، سرعت و دقت در کشف جرم و تعقیب مجرمان شامل افزایش کیفیت تحقیقات دادسرا، کشف و تعقیب به موقع جرائم و دستگیری مجرمین، توسعه صلح و سازش و حل و فصل دعاوی از طرق غیرقضایی و توسعه میانجی­‌گری و داوری و استفاده حداکثری از ظرفیت شورای حل اختلاف، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی و پرونده معوق، تسریع در اجرای احکام مدنی و کیفری می‌شود.

وی با اشاره به برنامه راهبردی قوه قضائیه برای اصلاح مجرمان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت:  ترویج استفاده از نهادهای ارفاقی، افزایش آزادی تحت سامانه‌های الکترونیکی مانند پابند الکترونیکی، افزایش 50 درصدی اشتغال زندانیان به ویژه زندانیان غیرعمد، تدوین برنامه جامع برای رفع اطاله دادرسی به ویژه در شعبی که با تراکم پرونده مواجه هستند مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی قوه قضائیه در سال جاری است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری با بیان اینکه استان اصفهان با کمبود 35 درصدی قاضی و شعب فعال قضایی مواجه است، متذکر شد: تشکیلات دادگستری استان اصفهان باید 923 شعبه قضایی فعال داشته باشد اما در حال حاضر 596 شعبه در سطح استان فعال هستند و با کمبود 35 درصدی قاضی و شعب فعال قضایی مواجه هستیم.

متاسفانه در کشور این ذهنیت وجود دارد که اصفهان یک استان برخوردار است ولی اینگونه نیست

وی با بیان اینکه  در کل کشور و در تمامی قوا این ذهنیت وجود دارد که استان اصفهان یک استان برخوردار است، افزود: استان اصفهان در برخی از شاخص‌‌ها در رده میانگین استان‌های محروم قرار دارد و در برخی از موارد دچار بحران و فوق بحران قرار دارد و بر همین اساس تلاش کردم در قوه قضاییه این ذهنیت که اصفهان یک استان برخوردار است را تغییر دهم.

حجت‌الاسلام و المسلمین جعفری در ادامه با اعلام آمار پرونده‌های ورودی به دادگستری استان در طول یک سال اخیر، گفت: از ابتدای تیر ماه سال قبل تا ابتدای تیر ماه امسال  یک میلیون و 564 هزار و 95 فقره پرونده وارد دادگستری استان شده و از این تعداد، یک میلیون و 432 هزار و 342 پرونده مختومه شد و رسیدگی به این حجم‌ از پرونده بارز کار جهادی است. علاوه بر این براساس آمار سامانه یکتا تعداد 921 هزار و 842 فقره پرونده بدون ثبت مجدد در سامانه به ثبت رسیده که همچنان عدد زیادی است.

تکریم ارباب رجوع در قوه قضائیه

وی با تاکید بر لزوم تکریم ارباب رجوع در قوه قضائیه و برخورد اسلامی با مراجعین دادگستری‌ها گفت: اصول کار در قوه قضائیه بر اساس قضاوت است و قضاوت نیز بر اساس پرونده صورت می‌گیرد و هر پرونده‌ای دو طرف دارد. قضات مکلف نیستند که همه را راضی نگه دارند با این حال نباید در فرایند رسیدگی با پرونده‌ها با مراجعین برخورد نامناسب و غیر اسلامی صورت بگیرد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در توضیح پرونده‌های 477 پس از قطعیت حکم اظهار داشت: پرونده‌های 477 بعد از قطعیت حکم‌ یک مرحله دیگر از جنبه ارفاقی دارد و اگر کسی مدعی باشد که حکم داده شده بر خلاف شرع است، می‌تواند تقاضای بررسی مجدد دهد. حدود 90 درصد از آرای صادر شده مورد تقاضای بررسی مجدد قرار می‌گیرد که تنها 3 درصد آنها ایراد شرعی داشته است. بر همین اساس 4 هزار و 920 درخواست در ماده 477 داشتیم که با تعیین کارگروه‌های حقوقی و کیفری قضات تجدیدنظر، 3 هزار و 442 پرونده بررسی و نتیجه آن مشخص شد.

وی در تشریح تعداد شعب فعال شورای حل اختلاف در سطح استان تصریح کرد: در سطح استان 334 شعبه فعال شورای حل اختلاف وجود دارند که در طول یکسال گذشته تعداد 324 هزار و 96 فقره پرونده به این شعب وارد و در همین مدت تعداد 325 هزار و 795 پرونده مختومه شده‌اند. میانگین کشوری صلح و سازش حدود 39 درصد است که خوشبختانه استان اصفهان با میانگین 42 درصد در این زمینه شرایط خوبی دارد.

انتهای پیام/