به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد/ تور گردشگری ویژه اصحاب رسانه و بازدید از محلات زیبای اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، به همت اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تور ویژه خبرنگاران برگزار گردید، این تور ها ادامه خواهد داشت تا از محلات زیبای اصفهان بازدید به عمل آید و به همت اصحاب رسانه به مردم آگاهی لازم در مورد این محلات داده شود .
اولین بازدید محله دردشت؛ محله دردشت در جنوب خیابان عبدالرزاق واقع شده است. بازار دردشت به عنوان ستون فقرات محله دردشت، عناصر مذهبی و خدماتی مث مسجد آقانور، کاروانسرای قدیمی و مسجد پاسنگ را در پیرامون خود دارد.
محور گردشگري دردشت از مدرسه بوعلي سینا آغاز شده و با عبور از بازارچه دردشت به دو منار دردشت و مقبره بخت آغا مي رسد و عصارخانه و حمام شیخ بهایي و بازار بزرگ را در بر مي گیرد و به میدان عتیق منتهي مي شود. حمام دردشت، حمام شیخ بهایي، سقاخانه، كاروانسرا، مدرسه علمیه، بازارچه و خانه تاریخي كدخدایي از مهمترین آثار این محورند.
در دورانی بیش از هزار سال پیش در عصر شکوه آل بویه در ایران این محله بسیار رونق داشته است. حاکم وقت اصفهان یعنی علاءالدوله « دیلمی به احتمال زیاد در این محله ساکن بوده است. امروزه گنبد و بارگاهی در آنجا باقی مانده که آن را گنبد حضرت ابن سینا می‌گویند.
بعضی ها معتقدند که اینجا سالها جایگاه تدریس ابن سینا بوده و بسیاری از مباحث علمی و فلسفی شیخ در اینجا شک گرفته است.
شب های جمعه شیخ الرئیس جلسه ای را در این مکان برگزار می کرده که حاکم هم در آن حضور داشته و دانشمندان در آن به بحث و تباد نظر می پرداختند.
یکی دیگر از آثار ارزشمند دردشت، گنبد سلطان بخت آغا ست که زن سلطان محمود مظفری بوده است. خان سلطان دختر امیرغیاث الدین كیخسرو به موج كتیبه سنگ آرامگاه او “دختر خسروشاه” در زمان حیات خود سنگ قبر نفیسي براي خود نوشته كه پس از قتلش بر مزار او قرار داده شده است و نام او در كتیبه این سنگ (سلطان بخت آغا) مي‌باشد.
سنگ قبر سلطان بخت آغا یكپارچه سماق نفیسي است كه در داخ بقعه آرامگاه او متصل به مناره هاي دردشت است، در دوران صفوی هم این محله رونق داشته است.
مسجد آقا نور از بناهایي است كه در دوره پادشاهي شاه عباس او ساخته شده و در اولین سال سلطنت شاه صفي به اتمام رسیده است و به این مناسبت در كتبیه اصلي مسجد در سردر شرقي به نام هر دو پادشاه آمده است.
این كتیبه كه به خط ثلث سفید بر زمینه كاشي خشت ازجوردي رنگ نوشته شده حاكي از آن است كه بناي مسجد به وسیله (نورالدین محمد اصفهاني) در دوره پادشاهي شاه عباس كبیر شروع شده و در سال او سلطنت جانشین او شاه صفي به اتمام رسیده است. كتیبه سردر به خط محمد رضاي امامي و مورخ به سال هزار و سي و نه هجري مي باشد. شبستان زیبا و جمال این مسجد از نفایس و شاهكارهاي آن است كه نور آن به وسیله قطعاتي از سنگ مرمر شفاف تأمین مي شود.
بر طرفین محراب این شبستان با خط بنایي مشكي ساده بر زمینه زرد عبارات مذهبي نوشته شده است. سردر شما مسجد كتیبه هاي دارد كه به خط ثلث سفید بر زمینه كاشي ازجوردي رنگ نوشته شده است. خطاط این كتیبه محمدباقر شیرازي خوشنویس بزرگ عصر قاجار است مسجد آقانور در جنگ تحمیلي آسیب بسیار دید كه به شیوه اول بازسازي شد.
اما در بازارچه دردشت سقاخانه قدیمی وجود دارد که از هر حیث زیبا و ممتاز است. تزئینات كاشیكاري بیرون سقاخانه مانع از نفوذ نگاه به درون آن مي شود. دو در كه در طرفین این بناست به داخل باز مي شود و نوار كاشیكاري دور سردر مزین به اشعاري درباره حضرت ابوالفضل (ع) است. در پائین دو سوي كاشي ها نیز چنین نوشته شده است: به لعنت خدا گرفتار شود كسي كه به كاشي ها خیانت كند. در پیشاني سقاخانه در میان لوحه بزرگتري نام مبارك اباعبدالله الحسین الشهید نقش بسته است. زمینه اطراف این لوح را كاشي ۷رنگ با گل هاي اسلیمي زیبایي فراگرفته و دو ستون میاني كه گویا بازسازي شده، از كاشي معرق با پیچ اسلیمي است.
در زمینه میاني، تصویري از حضرت عباس (ع) سوار بر اسب دیده مي شود كه دارد مشك آب را از زني آبي پوش مي گیرد. این سقاخانه در نزدیك قصر قدیمي دردشت از سوي خیابان عبدالرزاق است و تنها سقاخانه آینه كاري در اصفهان است و پیشنهاد می شود که دیدن آن را از دست ندهید. حمام دردشت، حمام شیخ بهایی، سقاخانه، کاروانسرا، مدرسه علمیه، بازارچه و خانه تاریخی کدخدایی از مهمترین آثار این محور است و از دیگر مکان های دیدنی این محله می توان به مغازه های قدیمی با شغل های به فراموشی سپرده شده مانند علامت سازی، خراطی، قلمکاری پارچه و در خانه جواهری عصا سازی قفل سازی و غیره نام برد که بازدید از این مکان ها بسیار دلنشین است .