مدیر عامل نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان: برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار فضای واقعی نمایشگاه‌ها به ارتقا برگزاری رویدادها کمک می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران، احمدرضا طحانیان مدیر عامل نمایشگاه اصفهان همزمان دغدغه برگزاری رویدادهای اقتصادی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید را دارد. او در اندیشه برگزاری مجازی برخی از نمایشگاه‌های اصفهان به صورت همزمان با رویدادهای واقعی است، چرا که باور دارد برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار فضای واقعی نمایشگاه‌ها به ارتقاء برگزاری رویدادها کمک می‌کند. متن گفتگو با مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اصفهان را در ادامه می‌خوانید.
استقبال کشورهای دیگر از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به چه میزان بوده است؟
با توجه به شرایط تحریم میزان علاقه مندی برای حضور شرکت‌های خارجی به حضور نمایندگی‌ها محدود شده است و در مواردی مانند نمایشگاه دام و طیور از کشورهای قطر، افغانستان، عراق در این نمایشگاه حضور داشتند و یا در نمایشگاه سنگ، هیئتی از کشورهای روسیه و همچنین سران اکو حضور داشتند.
برنامه نمایشگاه برای ماه‌های آینده چه خواهد بود؟
پیش بینی می‌کنیم تا در چند ماه آینده بتوانیم از نمایشگاه مجازی به عنوان ابزاری که بتواند تکمیل کننده نمایشگاه حضوری باشد، رونمایی کنیم. به طوری که قسمتی از نمایشگاه فرش را به نمایشگاه مجازی وارد کنیم تا شرکت‌کنندگان علاوه بر امکان حضور فیزیکی بتوانند از بستر فضای مجازی نیز استفاده کنند.
نمایشگاه مجازی تنها به تورهای مجازی محدود نشده بلکه با ایجاد یک فضای گرافیکی و امکان نمایش فیلم و همچنین ایجاد بستری برای دیدار B2B ایجاد شود تا فروشندگان و خریداران بتوانند به صورت مستقیم باهم ارتباط برقرار کنند. چون نگاه نمایشگاه مجازی رقابتی نبوده بلکه ابزاری مناسب برای ارتقا نمایشگاه است.
از دیگر مزایای نمایشگاه مجازی می‌توان به امکان بارگزاری محصولات شرکت‌ها، تعیین زمان ملاقات با عوامل شرکت و… اشاره کرد. علاوه بر این زمان برگزاری نمایشگاه مجازی محدود به روزهای نمایشگاه حضوری نیست و می‌توان بازه زمانی بیشتری را برای مشخص کرد.
همچنین در تلاش هستیم تا در سال آینده عنوان‌های نمایشگاهی را به بیش از ۴۳ عنوان مختلف افزایش دهیم. علاوه بر این به دنبال فرستادن هیئت‌های تجاری به روسیه و امارات هستیم و این از برنامه‌های اصلی در سال آینده است.
آیا بر حضور شرکت‌های دانش بنیان تاکید می‌شود؟
باتوجه به اینکه تمرکز بر شرکت‌های خلاق نیاز اساسی به شمار می‌رود، نمایشگاه بین المللی اصفهان تسهیلات و امتیازاتی را به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داد تا آن‌ها بتوانند محصولات خودشان عرضه کنند. به طوری که در تمام نمایشگاه‌ها امکان حضور این شرکت‌ها فراهم شد و شرکت‌های نوپا و دانشگاهی می‌توانستند به صورت رایگان از غرفه و فضای ایجاد شده استفاده کنند.
تقویم نمایشگاهی به چه صورت اطلاع رسانی انجام می‌شود؟
تقویم نمایشگاهی به تمام سفرای ایران در وزارت امور خارجه فرستاده می‌شود. علاوه براین از طریق نمایندگان نمایشگاه در کشورهای عربی و ترک نشین غرفه دارانی را به نمایشگاه اصفهان دعوت می‌کنند؛ تعداد کمی از نمایشگاه‌ها مانند سنگ و فرش امکان جذب غرفه داران خارجی به این شیوه را دارد. همچنین از سایر ابزارهای اطلاع رسانی از جمله رسانه ها و سایت های خبری نیز بهره می گیریم.
سهم نمایشگاه بین المللی اصفهان در رشد اقتصادی به چه میزان بوده است؟
در حال حاضر آمار دقیقی از رقم قرار دادهایی که بسته می‌شود به طور دقیق وجود ندارد. زیرا میزان و تعداد قرار دادهایی که شرکت‌ها به واسطه حضور در هر نمایشگاه به از سوی خود شرکت‌ها به نمایشگاه اعلام نمی‌شود اما این مسئله را می توان از میزان رضایت غرفه داران در نمایشگاه های تخصصی و بین المللی متوجه شد. چرا که اگر کمبودی در کار ما از جهت اطلاع رسانی و تبلیغات وجود داشته باشد مشارکت کنندگان این کم کاری را به ما انتقال می دهند، اما در نظرسنجی هایی که پس از برگزاری نمایشگاه انجام می دهیم میزان رضایت شرکت های مشارکت کننده بسیار خوب ارزیابی می شود.
آیا بستری برای حضور مشاغل خرد در نظر گرفته شده است؟
به دلیل اینکه صنعت نمایشگاهی در بین پرهزینه ترین صنایع قرار دارد و همچنین دیدگاه اصلی و استاندارد نمایشگاه‌های بین‌المللی بر حضور صنتعگران و شرکت‌های بزرگ نهادینه شده کمتر بر حضور مشاغل خرد تاکید شده است. این درحالی است که حضور در نمایشگاه نیز هزینه‌های بالایی به همراه داشته که از توان بیشتر صاحبان این مشاغل خارج است؛ در بعضی از نمایشگاه‌ها مانند مبلمان، فروش پاییزه و… امکان حضور این مشاغل نیز وجود داشت و آن‌ها امکان فروش محصولات خود را نیز داشتند.
برنامه‌ای برای برگزاری در نمایشگاه در سایر کشورها وجود دارد؟
در کشورهای عراق و سوریه تا حدودی بر حضور شرکت‌های ایرانی تلاش شده است اما به دلیل اینکه مبادلات ارزی، بانکی و همچنین هزینه شرکت در نمایشگاه کشورهای دیگر قیمت بسیار بالایی دارد استقبال خوبی نشده است.
انتظار نمایشگاه بین‌المللی از مسئولان استانی چیست؟
شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان برای ارتقای اقتصاد شهر پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان را دنبال کرد در صورتی که صداوسیما و دیگر نهادهای استانی نیز باید در توسعه این نمایشگاه سهیم باشند. زیرا هزینه‌های جاری این نمایشگاه تا به امروز بیشتر از درآمدهای این نمایشگاه بوده و امکان انجام تبلیغات پر هزینه در سطح شهر و رادیو و تلویزیون را ندارد.
درواقع کار عمده نمایشگاه ایجاد تعامل میان بازار و صنعت است و سود این نمایشگاه نیز برای همه مردم شهر اصفهان است در نمایشگاه اصفهان ما حداکثر تلاش و کوشش خود را انجام می دهیم تا زمینه ساز رونق بخشیدن به کسب و کارها را ایجاد کنیم.