نشست خبری رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان (1): تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد/ طرح شفافیت از اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سال‌ها است از چابک کردن دولت صحبت شده است، اما نه‌تنها چابک‌سازی اتفاق نیفتاده است، بلکه دولت بزرگ شده و در واقع بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است، تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد، یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی، در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها در هنرسرای خورشید برگزار شد، اظهار کرد: نهم اردیبهشت‌ماه هرسال به عنوان روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ تقویم کشور ثبت شده، از این رو فرصت خوبی برای برگزاری نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه است.

وی افزود: نهم اردیبهشت سال ۵۸ امام خمینی (ره) در یک فرمان تاریخی، دستور تنظیم قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کردند، بر این اساس در اصل ۱۰۰ قانون اساسی این عبارات امام راحل در این زمینه به‌طور دقیق آورده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصل ۱۰۰ قانون اساسی بر مشارکت و افزایش نقش حضور مردم در اداره امور مرتبط با آن‌ها تاکید دارد، اما به دلایلی در ۲۰ سال نخست انقلاب اسلامی قانون تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا محقق نشد و در نهایت نهم اردیبهشت ۷۸ نخستین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در کشور تشکیل شد.

وی افزود: بر اساس آنچه از فرمایش امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر می‌آید این است که مسئولان نظام بر تقویت حضور مردم و نقش آنها در اداره امور شهر تاکید داشته‌اند، بنابراین در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا پررنگ کردن نقش مردم در اداره امور است که نشان از اهمیت این قانون دارد.

نورصالحی با اشاره به دلایل محقق نشدن این قانون در کشور به‌صورت کامل گفت: گستردگی سطح کشور و حجم بالای امور شاید از جمله دلایلی است که باعث شد در طول چند دهه گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا به آن کارکرد اصلی خود دست پیدا نکند اما به هر حال ظرفیت‌های بسیار خوبی در این عرصه دیده شده است که باید در مسیر تحقق آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه تقویت نقش مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌رغم تمام مشکلات و نواقصی که وجود دارد باید ظرفیت خوب شوراهای اسلامی شهر و روستا شناسایی و از آن به بهترین نحو برای ساماندهی امور مردم و بهبود اوضاع اداره شهر بهره برد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شوراها باید حد و حدود مسئولیت خود را بدانند، گفت: بعضی اقدامات در فرایند زمان و با فرهنگ‌سازی انجام می‌شود اما با وجود اینکه قانون ظرفیت‌های شوراها را مشخص کرده است، امکان استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها با قوانین موجود، وجود دارد.

تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد

وی افزود: سال‌ها است از چابک کردن دولت صحبت شده است، اما نه‌تنها چابک‌سازی اتفاق نیفتاده است، بلکه دولت بزرگ شده و در واقع بخشی از سپردن کار به مردم در حد شعار باقی مانده است.

نورصالحی تصریح کرد: تحقق چابک‌کردن دولت و سپردن امور به شوراها تمرکز بیشتری می‌خواهد، چراکه برخی از قوانین و تصمیم‌هایی که در مرکز گرفته می‌شود، تمام پهنه کشور را در بر می‌گیرد و همین باعث ایجاد مشکلاتی شده و تبعاتی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اساس وضعیت و جمعیت شهرها و توان مدیریتی آنها اداره امور شهرها، استان‌ها و بخش‌ها به شوراها داده شود، زیرا اداره امور و کار مردم بهتر انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تعداد کل مساجد در شهرستان ۱۱۰۰ مسجد است، گفت: در سال ۱۴۰۱ به ۲۸۰۰ مرکز فرهنگی ۲۱ میلیارد تومان و به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی نیز ۱۸ میلیارد تومان کمک شد.

یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردها و اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری، طرح شفافیت است که در این عرصه، میزان سهم و کمک به مراکز فرهنگی و مساجد، تاریخ و تعداد هیئت مدیره های مساجد مراکز فرهنگی شفاف مشخص شده است.

نورصالحی اضافه کرد: در بحث کمک به مساجد نیز طبق قانون، سقف حداکثری وجود دارد، بنابراین امکان کمک‌های میلیاردی در این زمینه وجود ندارد چراکه حداکثر سقف کمکی مدیریت شهری به هر مسجد ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین از شروط کمک مدیریت شهری به مساجد آن است که به هر میزان مبلغی که به مسجد کمک شود، هیئت مدیره موظف به تأمین سه برابر آن میزان کمکی از طریق مباحث و منابع مردمی است.

وی تصریح کرد: عرصه هزینه کرد کمک‌های مدیریت شهری به مساجد در نقاط مشخص از جمله بهبود نما، نظافت درون مسجد، فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز سرویس‌های بهداشتی است و در عرصه‌های دیگر امکان هزینه‌کرد وجود ندارد.

خانم قمریان: رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بازرسی کل کشور ورود آشکار و مبرهنی برای موضوع تطبیق نداشتن مدرک شهردار با جایگاه نداشته و حکم شهردار را به پیشنهاد اعضای شورای شهر و وزیر کشور صادر کرده، بنابراین همه فرایندها قانونی بوده است، بحث شکایت از شهرداری به دلیل تطابق نداشتن مدرک تحصیلی توسط یک نفر و با اهداف خاص در دیوان عدالت اداری پیگیری شد که ما از آن آگاهی داریم و می‌دانیم با چه هدفی این کار صورت گرفته که خوشبختانه این شکایت مختومه شده است.

وی اظهار کرد: عده‌ای از افراد نشسته‌اند و در پی شکایت از برخی مصوبات اعضای شورای شهر اصفهان در راستای خلاف منافع مردم هستند.

نورصالحی افزود: طی ۱۰۰ سال گذشته بلدیه‌های تشکیل شد که به اقتضائات زمان امور را با حمایت تمام و کمال مدیریت استانی پیش می‌برد، اما نمی‌توان ادعا کرد که آن دوران بهتر از دوران فعلی بوده است، چه بسا اقداماتی که در آن زمان هم شده و هزینه‌هایی را برای امروز ما باقی گذاشته، اما امتیاز بزرگ دوران‌های گذشته در تشکیل بلدیه ها مثل دوران ملک مدنی در اصفهان حمایت تمام قد مدیریت استانی از مدیریت شهری بوده که این حمایت امروز را شاهد نیستیم. در شورای اسلامی شهر نیز در زمینه حقوق دریافتی بین رئیس و اعضا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر قائل به دموکراسی و حکومت مردم سالاری هستیم باید بدانیم که مردم درد یکدیگر را بهتر درک کرده و حقوق مردم را بهتر تأمین می‌کنند، در شورای اسلامی شهر نیز در زمینه حقوق دریافتی بین رئیس و اعضا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان در سال گذشته هفت و نیم میلیارد تومان بوده است

وی ادامه داد: بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان در سال گذشته هفت و نیم میلیارد تومان بوده، این در حالی است که می‌توانست طبق قانون به ۹ میلیارد تومان رسیده باشد.

نورصالحی در توضیح جلسات مشترک شورای اسلامی شهر با نمایندگان مجلس اصفهان گفت: سلسله جلساتی در راستای پیگیری مطالبات و رفع دغدغه‌های مردم اصفهان مثل جاری شدن زاینده رود، رفع آلودگی هوا و بحث کمک نمایندگان مجلس برای تأمین منابع ملی در شهر چون توسعه قطار شهری و راه اندازی موزه ملی شهر برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری هیچ محدودیتی در انجام مکاتبه با مسئولان نظام از صدر تا ذیل پیرامون رفع نیازهای شهری و مطالبات شهروندان نداریم و در این راستا پیگیری مجدانه خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سلسله جلسات پارلمان شهری با نمایندگان مجلس شهر اصفهان دستاوردهای خوبی داشته است یادآور شد: دبیرخانه فرهنگی زاینده رود انعکاس و بازتاب مطالبات مردم در زمینه جاری شدن زاینده رود را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در سال گذشته در بستر خشک زاینده رود رخ داد هشدار جدی به مسئولان کشور بود، البته ما موافق تجمعات نیستیم، اما باید تلاش کرد، مسئولان استان امروز بیش از هر زمان دیگر در زمینه جاری شدن زاینده رود پیگیر مسائل و تصویب پروژه‌های مختلف هستند.

نورصالحی با اشاره به سفرهای مختلف رئیس جمهور به اقصی نقاط کشور و پیگیری مشکلات شهرها و استان‌ها گفت: نسبت به حذف شدن شهر اصفهان از برخی فرایندها به بهانه برخوردار بودن استان و شهر اصفهان معترض هستیم، بر سفر مسئولان به روستاها و شهرها برای رسیدگی به امور مردم تاکید داریم، اما این مهم باید برای همه رقم بخورد.

وی با اشاره به بودجه و اعتبارات رسانه‌های مرتبط با شهرداری یا کمک‌های شهرداری به رسانه‌ها گفت: رسانه‌های وابسته به شهرداری بودجه مشخص و ردیف اعتباری معلومی دارند، اما در زمینه کمک به رسانه‌ها از سوی شهرداری در قالب اعتبارات روابط عمومی شهرداری اصفهان گنجانده شده است.

در ۲۴ سال عمر شوراهای اسلامی شهر اقدامات خوبی صورت گرفته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: انتظار از شوراها و آنچه که در قانون آمده بسیار گسترده است، در این راستا بعضی کارها به خوبی انجام شده است اما در بعضی بخش‌ها می‌توانیم بیشتر از آنچه هست کار کنیم، البته قصد تبرئه خود را نداریم.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ سال فعالیت شوراها کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در ۲۱ ماه فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر در اصفهان ۱۲ طرح ارائه کرده‌ایم و ۴۰۰ لایحه نیز به درخواست شهرداری داشتیم.

نورصالحی افزود: به طور میانگین اعضای شورا ۲٠٠ ساعت در ماه برای پیگیری امور شهر با شرکت در جلسات علنی، تلفیق، کمیسیون‌های تخصصی و حضور در فرهنگسراها، مساجد و در بین مردم فعالیت می‌کنند.