نشست خبری رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان(3): آغاز احداث هتل در ساختمان جهان‌نما/ اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ حفاظتی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم از شمال اصفهان آغاز و بخشی از آن اجرا شده است و بخشی از آن از بزرگراه بعثت (میدان شهدای ورزشکار) نقطه اتصال اصفهان و دولت آباد تا اتوبان فرودگاه به بهره‌برداری رسیده است که در روان شدن ترافیک تأثیر بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طبیعت گردشگران و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی، در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها در هنرسرای خورشید برگزار شد، با اشاره به وضعیت ساختمان جهان‌نما گفت: زمانی که ساختمان جهان نما طراحی می‌شد، چهار فاز برای آن مشخص شد، فاز اول و دوم از سمت میدان امام حسین (ع) از آغاز برای ساخت هتل پیش‌بینی شده بود، فاز سوم و چهارم نیز قرار بود تجاری و اداری باشد که این دو فاز انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: فاز یک و دو جهان نما برای ساخت هتل یک بار به نهادی عمومی واگذار شد اما عملیاتی نشد که به تازگی قراردادی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی از دیار نصف جهان منعقد شده که ساخت هتل را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: معتقد هستیم هر جا ظرفیت تبدیل به هتل را داشته باشد، برای توسعه زیرساخت گردشگری به سمت ساخت هتل حرکت خواهیم کرد، در این راستا نیز تلاش می‌کنیم ساختمان نیمه‌کاره ناتمام و رها شده مانند جهان‌نما را ارتقای کیفی دهیم و به وضع مطلوب برگردانیم.

اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ حفاظتی

نورصالحی اظهار کرد: حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم از شمال اصفهان آغاز و بخشی از آن اجرا شده است و بخشی از آن از بزرگراه بعثت (میدان شهدای ورزشکار) نقطه اتصال اصفهان و دولت آباد تا اتوبان فرودگاه به بهره‌برداری رسیده است که در روان شدن ترافیک تأثیر بسزایی دارد.

وی گفت: ادامه این رینگ به پل سردار شهید سردار سلیمانی در خیابان جی و تا اتوبان شهید دستجردی (سپاهان‌شهر) می‌رسد، در این راستا بودجه آن اضافه شده البته هزینه‌های آن نیز افزایش یافته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امسال ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در منطقه چهار، پنج، شش، ۱۰ و ۱۵ اعتبار اختصاص داده شده است تا همه مناطق فعال شوند و پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: مسیر اصلی بخش غربی رینگ حفاظتی است که در محدوده شهرستان خمینی‌شهر و دولت آباد قرار دارد، در این راستا تلاش کردیم تا استانداری یا راه و شهرسازی را متولی قرار دهیم، زیرا این شهرها توان اجرایی و تأمین منابع مالی را ندارند، اما بخش اصفهان این پروژه فعال است.

به توسعه صنعتی اطراف اصفهان اعتراض داریم

نورصالحی با بیان اینکه شورا نیز معترض به توسعه صنعتی اطراف اصفهان است، گفت: اعضای شورا و نمایندگان مجلس نسبت به تصویب ایجاد منطقه ویژه صنعتی در جنوب اصفهان اعتراض دارند، در این راستا به‌طور جدی به دنبال دور کردن صنایع از محدوده شهر هستیم، البته رسانه‌ها نقش کمک کننده در این موضوع دارند.

و ی با اشاره به طرح تغییر زمان جمع‌آوری زباله از در منازل که اواسط سال گذشته انجام شد، گفت: در ابتدای اجرای این طرح مقاومت‌هایی وجود داشت، اما هر چه گذشت کمک شد تا این طرح انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نسبت به کشورهای مشابه تولید زباله ما نسبت به سرانه زیاد است، این موضوع آلودگی زیست‌محیطی و هزینه به همراه دارد، بنابراین ناگزیر به کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا هستیم.

وی اضافه کرد: در زمان اجرای طرح جمع‌آوری زباله بر اساس روزهای هفته حذف یک روز قول گرفتیم که زباله در شهر و معابر نباید باقی بماند.

نورصالحی تصریح کرد: امسال برای رفت و روب خیابان‌های فرعی ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است تا تعدادی خودرو رفت و روب کوچک برای معابر فرعی خریداری شود که این مهم امسال اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی سازمان عمران شهرداری قراردادی با سازمان‌ها و شرکت‌ها منعقد کرد تا حفاری‌ها را انجام دهد، اما با توجه به اینکه خودمان ارزان‌تر حفاری انجام می‌دهیم این قرارداد ادامه پیدا نکرد، اما شهرداری باید نظارت و پیگیری بر کیفیت و کمیت حفاری‌ها داشته باشند و اگر کوتاهی رخ داد، باید پیگیری شود.

تعهدات دولت به شهرداری‌ها شفاف نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برای اینکه حمل‌ونقل عمومی مطلوب داشته باشیم، نیازمند بالغ بر هزار دستگاه اتوبوس هستیم که قیمت هر اتوبوس نیز شش میلیارد تومان است، اینکه مردم خواستار آن هستند که اتوبوس‌های نامناسب در شهر نباید تردد کنند، خواسته به حقی است.

نورصالحی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها بر اساس قانون این اجازه را ندارد که خارج از حریم شهر حتی یک ریال هزینه کنند، گفت: شهرداری نه قانونی و نه از لحاظ مالی امکان ورود به طرح‌های شهرهای حومه را ندارد، این وظیفه دولت است، اما طرح رینگ چهارم حفاظتی که در منطقه ۱۵ انجام می‌شود در محدوده شهر قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعهدات دولت به شهرداری‌ها در دو موضوع ارزش افزوده و جرایم رانندگی و پرداخت سهم شهرها شفاف نیست، اضافه کرد: بر اساس بررسی انجام شده فقط یک سوم حق شهرداری‌ها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پرداخت شده که این موضوع به اطلاع معاون رئیس جمهور رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بر اساس گزارش موجود مطالبات شهرداری اصفهان از دولت ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون پرداخت نشده است.

نورصالحی با اشاره به سفرهای مختلف رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور و پیگیری مشکلات شهرها و استان‌ها گفت: نسبت به حذف شهر اصفهان از بعضی فرایندها به بهانه برخوردار بودن استان و شهر اصفهان معترض هستیم، بر سفر مسئولان به روستاها و شهرها برای رسیدگی به امور مردم تاکید داریم، اما این مهم باید برای همه رقم بخورد.

وی با اشاره به بودجه و اعتبارات رسانه‌های مرتبط با شهرداری یا کمک‌های شهرداری به رسانه‌ها گفت: رسانه‌های وابسته به شهرداری بودجه مشخص و ردیف اعتباری معلومی دارند، اما در زمینه کمک به رسانه‌ها از سوی شهرداری در قالب اعتبارات روابط عمومی شهرداری اصفهان گنجانده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه ارائه خدمات رایگان توسط شهرداری اظهار کرد: در این زمینه یک بخش مرتبط با کارت منزلت وجود دارد که مرتبط با بازنشستگان و معلولان و امثالهم است که این عرصه امسال توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: در زمان‌هایی نیز به مناسبت‌هایی مثل روز مادر شهرداری لایحه‌ای برای ارائه خدمات در مراکز گردشگری و تفریحی ارائه می‌دهد و همچنین یک سری تخفیفات نیز برای گروه‌های تجمیعی مثل دانشجویان و دانش‌آموزان همواره در طول سال برای استفاده از این مراکز فرهنگی و تفریحی وجود دارد.

۸٠٠ نفر نیروی ایثارگر در شهرداری تبدیل وضعیت می‌شوند

نورصالحی درباره پایان قراردادهای برخی کارکنان شهرداری در پایان سال گذشته گفت: یکی از موضوعاتی که بازرسی کل کشور به آن ورود جدی داشته است، بحث فرایند جذب نیرو در شهرداری اصفهان در دوره‌های گذشته بوده که همواره دستگاه‌های نظارتی تذکر داده بودند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری در این دوره نسبت به حذف این نیروها مقاومت داشت، اما در نهایت لیستی از افرادی که بدون نیاز و تناسب مدرک با جایگاه و بیشتر بر اساس آشنایی در دوره قبلی به شهرداری ورود کرده بودند، آماده شد.

وی افزود: به هر حال مدیریت شهری جلساتی را به منظور پیگیری کار افراد داخل لیست در پایان سال گذشته انجام داد و این افراد برای یک دوره دیگر تمدید قرارداد شدند تا بررسی نهایی صورت بگیرد. نورصالحی با بیان اینکه اصحاب رسانه رسالتی مهم در بررسی اتفاقات، رویدادها و کسب حقایق درست دارند، تصریح کرد: کسب اطلاعات صحیح و قضاوت بر اساس آنها رسالتی است که بر عهده رسانه‌ها و اصحاب رسانه است که باید در موضوعات مهم و متعدد محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانونی که در مجلس تصویب شد فرزندان ایثارگر، جانباز، شهید و آزاده باید از قراردادهای غیر رسمی در ارگان‌ها به قراردادهای رسمی تبدیل وضعیت می‌شدند که حدود ۸۰۰ نفر با این شرایط که از ۲۰ سال گذشته در ادوار مختلف در شهرداری اصفهان مشغول به فعالیت بودند و با زیرمجموعه شهرداری قرار داشتند می‌بایست از این قانون بهره‌مند می‌شدند.

اقدامات فرهنگی هفته اصفهان ارزش محسوب می‌شود و برای مردم قابل توجه است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این قانون در همه دستگاه‌های استان و کشور اجرا شده است و شهرداری اصفهان یکی از آن ارگان‌هاست، بنابراین بحثی به نام ورود نیروهای جدید خانواده شهدا در شهرداری مطرح نیست، بلکه تبدیل وضعیت آنها مطرح است، در واقع یک نفر از این افراد بر اثر وابستگی‌های خطوط سیاسی یا در این دوره و دوره قبل به کارگیری نشده‌اند، بلکه از دوره‌های گذشته در شهرداری مشغول فعالیت بوده و تنها طبق قانون مجلس باید تبدیل وضعیت شوند.

وی درباره وجود هفته فرهنگی اصفهان و همچنین روزی به نام روز اصفهان گفت: بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ آبان در تقویم تاریخ کشور به نام روز ملی اصفهان نام‌گذاری شده، اما از سوی دیگر از سوم تا نهم اردیبهشت ماه هفته فرهنگی اصفهان اجرا می‌شود که اقدام شایسته و پسندیده است و باید همواره چنین مراسم‌ها و برنامه‌هایی برای ایجاد امید آفرین در سطح شهر اجرا شود.

اصحاب رسانه از سامانه شفافیت استفاده و نقاط ضعف و قوت آن را گوشزد کنند

نورصالحی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی هفته اصفهان ارزش محسوب می‌شود و برای مردم قابل توجه است، تاکید کرد: حمایت از هنرمندان اصفهانی امری لازم و ضروری است، اما این امر مانع از حضور هنرمندان ملی و کشوری در سطح برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان نمی‌شود، همچنین قرار بر این شده است برنامه‌های فرهنگی شهر اصفهان در طول سال اطلاع رسانی شود.

وی از اصحاب رسانه درخواست کرد که از سامانه‌های شهرداری مانند سامانه شفافیت استفاده و نقاط ضعف و قوت آن را گوشزد کنند و گفت: سامانه شفافیت اقدام و ابتکار این دوره مدیریت شهری و بسیار قابل توجه است که تمام قراردادهای متوسط به بالا نیز در آن ذکر می‌شود و کمیته سلامت اداری بر روند اجرای آن نظارت دارد.